Saz musiqi aləti üzərində aparılmış ilkin təkmilləşdirmə işləri
AMK- nın “Milli musiqi alətlərinin təkmilləşdirilməsi”
elmi-tədqiqat laboratoriyasının rəhbəri
Email: mmmdov1951@mail.ru
AMK-nın dissertantı
Email: ehmedovaabdullayeva@mail.ru
Alətşünaslıq UOT: 78.087.1
SAZ MUSİQİ ALƏTİ ÜZƏRİNDƏ APARILMIŞ
İLKİN TƏKMİLLƏŞDİRMƏ İŞLƏRİ
Xülasə: Məqalədə Azərbaycanın və digər xalqların milli musiqi alətlərinin bugünkü tələbatına cavab verən təkmilləşdirmə məsələləri nəzərdən keçirilib. Burada əsasən saz alətinin əmsalının hesablanmasına və tarixinə diqqət yetirilmişdir. Bundan başqa, məqalədə saz musiqi aləti üzərində aparılan təkmilləşmə işləri də öz əksini tapıb.
Açar sözlər: musiqi alətləri, saz, təkmilləşmə işləri
Qədim zamanlardan Azərbaycan ərazisində musiqi ənənələri yaranmış, müxtəlif tipli çalğı alətləri hazırlanmış və istifadə edilmişdir. Əsrlər keçdikcə bu alətlər təkamül prosesi zamanı dəyişikliyə uğramış, təkmilləşdirilmişdir. Bu alətlər arasından bəziləri müasir dövrə qədər gəlib, bu gün istifadə olunsa da, bəziləri əsrlərin sınağından keçməyərək qeyri-təkmil alət kimi unudulmuşdur. Hər dövrdə alətləri mükəmməl öyrənən insanlar olmuşdur ki, onlar da bu alətlər üzərində islahatlar apararaq dəyişikliklər edib, təkmilləşdirmə istiqamətində işlər görmüşlər. Əbu Nəsr Fərabidən başlayaraq rekonstruksiya işləri haqqında daha çox məlumatımız olan Mirzə Sadıq Əsədoğluna qədərki dövrlərdə aparılan rekonstruksiya işləri müasir dövrümüzdə də bu işlərin davam etdirilməsinə təkan vermişdir. Azərbaycan xalq çalğı alətlərinin təkmilləşdirmə işlərinin genişmiqyaslı olması gələcəkdə unudulmuş alətlərin musiqi məktəbləri, kolleclər və universitetlərdə 2-3 pilləli təhsil sistemi ilə tədrisə daxil edilməsi ilə nəticələnə bilər ki, bu da orqanologiya elminin və milli ifaçılıq sənətinin inkişafına səbəb olar. Eyni zamanda bu gün ən işlək alətlərimiz olan tar, kamança, qanun və sazın təkmilləşdirilməsi ilə Azərbaycan və dünya bəstəkarlarının əsərlərinin xalq çalğı alətləri orkestrlərində mükəmməl səslənməsinə nail olmaq olar. Dünya ölkələrinin təcrübələrini nəzərə alsaq, bir çox xalqlar milli alətlərini bu günün standartlarına cavab verə biləcək formada təkmilləşdirirərək istifadə etdiklərini görərik. Ən azından qonşu ölkələrə nəzər yetirək. Qazaxıstanda rekonstruksiya işi XX əsrin 20-ci illərindən etibarən başlanmışdı. A.V.Lunaçarskinin təşəbbüsü ilə başlayan rekonstruksiya işi 3 mərhələ ilə davam etdirilirdi. 1932-ci ildə milli alətləri araşdıran laboratoriya açıldı və ilk mərhələdə A.K.Jubanovun, II mərhələdə Ş.Kajqaliyevin, hal-hazırda da davam edən III mərhələdə B.Sarıbayev, N.Abdurrahman, O.Xaymuldin və başqalarının rekonstruksiyaları nəticəsində əhəmiyyətli işlər ortaya qoyulub. Məsələn, qopuz, dombra, surnay, sıbızqı, davulumbaz, jetıqen, sazqen, adırna, narkobız, şinkildek, keney, jelbuaz, jelkabız kimi alətlər üzərində əsaslı rekonstruksiya işləri aparılmış, əvvəlcə bu alətlərin rekonstruksiyası üçün eskiz və çertyojlar hazırlanmış, bunun nəticəsində isə həmin alətlərin sabit köklənməsi təyin edilmiş, bəzi alətlərdə temperasiyalı səs düzümü əldə olunmuş, diapazonları genişləndirilmiş, alətlərin səslənmə keyfiyyəti təkmilləşdirilmişdir. Həmin təkmilləşdirmə nəticəsində də bu gün bəzi qazax alətləri klassik musiqilər ifa edən orkestrin diapazonu ilə səsləşməyə və çətin formalı musiqilər ifa etməyə başladı. Özbəkistanda rübab alətinin rekonstruksiya olunmuş prima, alt və tenor kimi 3 növü xalq çalğı alətləri orkestrində ifa edilir. Türkiyədə Feridun Özgören və Fikret Karakaya çəng alətini bərpa etmişlər. Azərbaycanda isə bu alət əsaslı surətdə rekonstruksiya olunmuşdur. Bütün bu təcrübələrə əsaslanaraq demək olar ki, tar, kamança, saz kimi alətlərin də orkestrdə keyfiyyətli səslənməsini əldə etmək üçün onların rekonstruksiyası və fərqli diapazonlu növlərinin yaradılması vacibdir. Bu məqsədlə Azərbaycan Milli Konservatoriyasının “Milli musiqi aləltlərinin təkmilləşdirilməsi” elmi-tədqiqat laboratoriyasında bu sətirlərin həmmüəllifi Məm-mədəli Məmmədov bir çox çalğı alətlərimiz üzərində təkmilləşdirmə işləri apararaq onları müasir dövr üçün təkmil bir alət kimi rekonstruksiya etmişdir. Onun təkmilləşdirdiyi alətlər sırasına tar, kamança, balaban, qopuz, çəng, santur, qanun və s. daxildir. Ümumilikdə isə bu alətlərin müxtəlif ölçülü və geniş diapazonlu növlərini hazırlanmışdır.
“Milli musiqi alətlərinin təkmilləşdirilməsi” elmi-tədqiqat laboratoriyasının üzərində işlədiyi alətlərdən ən son təkmilləşmə işləri aparılan saz alətidir. Bu alətin hər bir növünün ayrıca olaraq əmsalları təyin edilmiş və ölçüləri müəyyən-ləşdirilmişdir. Saz alətinin tarixinə nəzər salsaq görərik ki, bu alət qolça qopuzun xələfi kimi orta əsrlərdən ortaya çıxmışdır. Saz alətini əsasən Səfəvilər dövründə tarixi səhnədə görə bilərik. Ozanın davamçısı olan aşıq xalqın söz abidəsi olan dastanları xalq şənliklərində sazla ifa edərək həm sözün, həm musiqinin yaşamasına rəvac verən sənətkardır. Qolça qopuz aləti və onun davamçısı olan saz alətinə dastanlarımızda daha çox rast gəlirik. Ən böyük söz abidəmiz olan “Kitabi-Dədə Qorqud”da qolça qopuz, ən dramatik qəhrəmanlıq dastanımız olan “Koroğlu”da isə saz alətinə xüsusu yer verildiyini görürük. Təsadüfi deyil ki, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı ozanın, “Koroğlu” dastanı isə aşığın dilindən söylənilmişdir. Həmin dastanı əsas götürən Ü.Hacıbəyli bu mövzular əsasında “Koroğlu” operasını yazır və operanın əsasını isə şifahi ənənəli professional musiqimiz olan aşıq sənəti təşkil edir. Xalq qəhrəmanı Koroğlu milli qəhrəmanlıq salnaməsini xalqın əsas alətlərindən olan sazla yazaraq əbədiləşdirmişdir.
Saz alətinin tarixən müxtəlif növləri olub. Ə.Bədəlbəyli “İzahlı monoqrafik musiqi lüğəti” kitabında qeyd etdiyi və haqqında məlumat verdiyi 57 növ musiqi aləti arasında sazın 4 növü verilmişdir: ana saz, böyük saz, qoltuq saz, cürə saz. Laboratoriyamızda təkmilləşdirilərək hazırlanan böyük, orta və cürə sazların da 1⁄2, 1⁄4, 3⁄4 (cürə saz), 4⁄4 (orta saz) kimi növləri hazırlanmışdır və təkmil alət kimi sazın ölçüləri əmsallarla təyin olunmuşdur. Əslində hər bir alətin bu cür ölçülərlə hazırlanması təqdirəlayiqdir. Biz bu ölçüyə görə fərqlənən növləri violində də görürük. Buna görə alət seçimində problem yaşamayan violin ifaçıları öz fiziki imkanlarına (qolunun, əlinin, boyunun ölçüsünə) uyğun alətdə daha rahat ifa edə bilirlər.
Saz musiqi alətinin əmsallarının təyin edilməsi də ilk dəfə AMK-nın “Milli musiqi alətlərinin təkmilləşdirilməsi” elmi-tədqiqat laboratoriyasında həyata keçirilmişdir. Əmsallar bu üsulla təyin olunur:
- Çanağın uzunluq əmsalı ·l,818;
- Çanağın hündürlük əmsalı · 1,818;
3.Qolun uzunluq əmsalı ·1,00.
Birmənalı olaraq çanağın üz eni ölçüsü çanağın hündürlüyünə bərabərdir.
1.Çanağın eninin üzdə ölçüsünü özümüz seçirik. 160, 180, 200, 220, 240 və bu ölçülərə əsasən əmsallardan istifadə edərək sazın qalan əsas ölçülərini əldə edirik. Məsələn, orkestr sazı üçün:
1) Çanağın uzunluğunu tapmaq üçün uzunluq əmsalından istifadə edirik, yəni: 220 — l,818=399,96?400 mm;
2) Çanağın üzünün eni, onun hündürlüyünə bərabərdir. Deməli h=220;
3) Çanaq uzunluğu isə qol uzunluğuna bərabərdir yəni 399,96=399,96 mm.
Hissələrin adları: aşıxlar (8-9 ədəd), kəllə, qol, çanaq, çanaqüstü xərək, simgir, küp, simlər, qolüstü xərək, çanaq üzü, not pərdələri, mizrab (təzənə)
1/2 sazın sxemi
Sxem 1
1\2 sazın ölçüləri
№ | Hissələrin adları | Hissələrin ölçüləri mm-lə |
1 | Çanağın uzunluğu | 327,24 |
2 | Çanağın eni | 180 |
3 | Çanağın hündürlüyü | 180 |
4 | Qolun uzunluğu | 327,24 |
5 | Kəllənin uzunluğu | 200 |
6 | Qolun çanaq hissəsində eni və hündürlüyü | 34-34 |
7 | Qolun kəllə hissəsində eni və hündürlüyü | 27-27 |
8 | Küpün uzunluğu | 85 |
9 | Simlərin sayı | 5 |
1/4 sazın sxemi
Sxem 2
1/4 sazın ölçüləri
№ |
Hissələrin adları | Hissələrin ölçüləri
mm-lə |
1 | Çanağın uzunluğu | 290,88 |
2 | Çanağın eni | 160 |
3 | Çanağın hündürlüyü | 160 |
4 | Qolun uzunluğu | 290,88 |
5 | Kəllənin uzunluğu | 190 |
6 | Qolun çanaq hissəsində eni və hündürlüyü | 33-33 |
7 | Qolun kəllə hissəsində eni və hündürlüyü | 26-26 |
8 | Küpün uzunluğu | 80 |
9 | Simlərin sayı | 5 |
3/4 sazın sxemi
Sxem 3
3/4 sazın ölçüləri
№ | Hissələrin adları | Hissələrin ölçüləri
mm-lə |
1 | Çanağın uzunluğu | 363,6 |
2 | Çanağın eni | 200 |
3 | Çanağın hündürlüyü | 200 |
4 | Qolun uzunluğu | 363,6 |
5 | Kəllənin uzunluğu | 205 |
6 | Qolun çanaq hissəsində eni və hündürlüyü | 35-35 |
7 | Qolun kəllə hissəsində eni və hündürlüyü | 28-28 |
8 | Küpün uzunluğu | 90 |
9 | Simlərin sayı | 6 |
4/4 sazın sxemi
Sxem 4
4/4 sazın ölçüləri
№ | Hissələrin adları | Hissələrin ölçüləri
mm-lə |
1 | Çanağın uzunluğu | 400 |
2 | Çanağın eni | 220 |
3 | Çanağın hündürlüyü | 220 |
4 | Qolun uzunluğu | 400 |
5 | Kəllənin uzunluğu | 220 |
6 | Qolun çanaq hissəsində eni və hündürlüyü | 37-37 |
7 | Qolun kəllə hissəsində eni və hündürlüyü | 30-30 |
8 | Küpün uzunluğu | 100 |
9 | Simlərin sayı | 8 |
Böyük sazın sxemi
Sxem 5
Böyük sazın ölçüləri
№ | Hissələrin adları | Hissələrin ölçüləri |
1 | Çanağın uzunluğu | 436,32 |
2 | Çanağın eni | 240 |
3 | Çanağın hündürlüyü | 240 |
4 | Qolun uzunluğu | 436,32 |
5 | Kəllənin uzunluğu | 220 |
6 | Qolun çanaq hissəsində eni və hündürlüyü | 31-31 |
7 | Qolun kəllə hissəsində eni və hündürlüyü | 30-30 |
8 | Küpün uzunluğu | 110 |
9 | Simlərin sayı | 8-11 |
ƏDƏBİYYAT:
- AbdullayevaS.A. Azərbaycanmusiqivə təsvirisənəti, B.: OğuzEli, 2010, 416 s.
- Bədəlbəyli Ə.B. İzahlı monoqrafik musiqi lüğəti. B.: Elm, 1969, 248 s.
- Rəhmətov Ə.M. Azərbaycan xalq çalğı alətləri və onların orkestrdə yeri. B.: İşıq, 1980, 108 s.
Руководитель научной лаборатории
“Усовершенствование национальных
музыкальных инструментов”АНК
Диссертант АНК
ПЕРВОНАЧАЛЬНЫЕ РАБОТЫПО РЕКОНСТРУКЦИИ
МУЗЫКАЛЬНОГО ИНСТРУМЕНТАСАЗ
Резюме: В статье рассматриваютсявопросы современной методики реконструкции азербайджанских музыкальных инструментов. Особое внимание уделяетсяисторическим источникам, вычислению коэффици—ентности инструмента саз. В статье такжеосвещаются проделанные работы по реконструкции музыкального инструмента саз.
Ключевые слова: музыкальные инструменты, саз, работы по реконструкции
Head of scientific laboratoryof
“Improvement the National Musical Instruments” of ANC
Candidate for a degreeof ANC
INITIAL WORKS ON RECONSTRUCTION OF MUSICAL
INSTRUMENT SAZ
Summary: In article questions of a modern technique of reconstruction of the Azerbaijani musical instruments are considered. Special attention is paid to historical sources, calculation of a coefficient of the saz. The done works on reconstruction of a musical instrument saz are also covered in article.
Key word: musicial instruments, saz, reconstruction works, improvement works
Rəyçilər: sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Ülkər Əliyeva
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Ağahüseyn Abbasov