Yeni informasiya texnologiyalarının əqli fəaliyyətin fəallaşmasında rolu
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
«Konservatoriya” jurnalı № 1, 2018
İradə CƏFƏROVA
Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru
AMK-nın baş müəllimi
Ünvan: Bakı, Yasamal rayonu, Ələsgər Ələkbərov 7
Email: irada.cafarova@box.az
UOT: 378.14.015.62
YENİ İNFORMASİYA TEXNOLOGİYALARININ
ƏQLİ FƏALİYYƏTİN FƏALLAŞMASINDA ROLU
Xülasə: Məqalədə informasiya texnologiyalarının inkişafı, cəmiyyətimizdə rolu, xüsusilədə təhsildə əhəmiyyəti qeyd olunur. Həmçinin, əqli fəaliyyətin inkişafı istiqamətində informasiya texnologiyalarının təsiri prinsipləri araşdırılır.
Açar sözlər: informasiya, təlim, texnologiya, əqli fəaliyyət
İnformasiya texnologiyaları məktəblilərin biliklərini canlı təsvirlərlə əlamətlərini bir formada nümayiş etdirir, təlimin prinsiplərinin müvəffəqiyyətlə həyata keçməsinə kömək göstərir. İnformasiya texnologiyalarından istifadə mürəkkəb proqram materialının da daha yaxşı və asanlıqla başa düşülməsinə imkan verir, öyrənilənlərin yadda saxlanmasına şərait yaradır.
Elmilik prinsipi ümumtəhsil məktəblərində tədris olunan fənlərin məzmununda elmin başlıca meyllərini əks etdirən və həm də müvafiq yaşda olan şagirdlərin anlaya biləcəyi əsas ideyaları müəyyənləşdirməyi nəzərdə tutur. Prinsipin mahiyyəti bundan ibarətdir ki, təlim prosesində məktəblilər bu və ya digər elmin sübuta yetirilmiş ideyaları ilə tanış edilsinlər, onların yaradıcı qabiliyyətlərinin inkişafı diqqət mərkəzində dayansın, şagirdlər cisim və hadisələr arasında mövcud olan daxili əlaqələri başa düşsünlər. Çalışmaq lazımdır ki, məktəblilərin şüurunda maddi aləmin tam elmi mənzərəsi yaransın. İnformasiya texnologiyaları elmilik prinsipinin qarşısında dayanan bu vəzifələrin həyata keçirilməsinə kömək göstərir.
Təlimin şüurluluq və fəallıq prinsipi də diqqət mərkəzində olmalıdır. Bu prinsip də informasiya texnologiyaları ilə sıx surətdə bağlıdır. İnformasiya texnologiyalarının köməyi ilə şagirdlər cisim və hadisələr arasında mövcud olan daxili əlaqələri başa düşür.
Təlimin şüurluluq və fəallıq prinsipi də diqqət mərkəzində olmalıdır. Bu prinsip də informasiya texnologiyaları ilə sıx surətdə bağlıdır. İnformasiya texnologiyalarının köməyilə şagirdlər fakt və hadisələrdən daha yaxşı baş çıxarır, təşəbbüskarlıq göstərir, məktəbdə aldıqları bilikləri təcrübəyə tətbiq etməyi öyrənirlər. İnformasiya texnologiyalarının köməyilə problemli situasiyaların yaradılması yolu təfəkkürün fəallığına nail olunur, yəni şagirdlər biliklərin müstəqil qazanılması üzrə axtarışlara cəlb olunurlar. Bu vaxt elə şərait yaradılır ki, həmin vəziyyətdən çıxmağın yollarını şagirdlər özləri axtarıb tapırlar. Naməlumu (məchulu) aşkara çıxararaq, filmdə, yaxud radio verilişində irəli sürülən vəzifələri yerinə yetirərək, məktəblilər bilikləri müstəqil əldə edir və nəticə çıxarırlar.
Biliklərə şüurlu şəkildə yiyələnməkdə məktəblinin həm əqli fəaliyyət göstərməsi, müqayisə, təhlil, tərkib, ümumiləşdirmə aparması, nəticəyə gəlməsi və həm də əməli fəallıq nümayış etdirməsi – nəzəri biliklərini öz fəaliyyəti prosesində tətbiq etməsi vacib şərtdir. İnformasiya texnologiyaları bu işlərdə məktəblinin köməyinə gəlir.
Sistemlilik materialların ardıcıl şəkildə verilməsini nəzərdə tutur. Lakin vaxtilə Komenskinin, Pestalotsinin, Disterveqin didaktik sistemlərində ifadə edilmiş klassik qayda, konkret mücərrədə, yaxından uzağa, məlumdan məçhula, sadədən mürəkkəbə, asandan çətinə doğru getmək qaydası hər cür məzmunu məzərdən keçirilməsinə tətbiq edilə bilməz. Bəzən uzaq və mürəkkəb olan uşaqlar üçün maraqlı və müyəssər olur (məsələn, cənub ölkələrinin heyvan və bitkiləri). Çox vaxt mücərrəddən, ümumidən (qanunun tərəfindən, ifadəsindən) başlamaq və yalnız bundan sonra konkretə və xüsusiyə keçmək lazım gəlir. Sistemlilik və ardıcıllığa, eləcə də göstərilən qaydaların tətbiqinə biliyin təlim və təlim prosesinin özünün dialektik təbiətinə, təlim prosesinin baş verdiyi konkret şəraitə əsaslanaraq oynaq yanaşmaq lazımdır.
Dərsdə yeni texnologiyalar vasitəsilə tədris materialının çatdırılması yeni mövzunun öyrənilməsinə maraq oyadan motivə çevrilə bilər. Texniki vasitələrin qarşısında konkret məqsəd dayanır, axtarış üçün istiqamət verilir. Müəllim real mənzərəni daha doğru-düzgün əks etdirən əyani vasitənin köməyilə çox yüksək tədris-tərbiyəvi səmərə əldə edir. Ümumiyyətlə, təliminin texniki vasitələri:
- Dərsi əyaniləşdirir. Digər əyani vasitələr daha az təsirli olduqda informasiya texnologiyaları tətbiq edilir.
- Fakt və hadisələr, əşya və predmetlər haqqında, öyrənilən obyektlər və hadisələr barəsində şagirdlərə yeni bilik və məlumat verir. Bilik və məlumatı müəllimin şərhi (nəqli, izahı və məktəb mühazirəsi) vasitəsilə çatdırılması ilə müqayisədə informasiya vasitələri obyektiv gerçəklik barədə daha tam və dürüst mənzərə yaradır. Bu da yeni biliklərin şüurlu və möhkəm mənimsənilməsini təmin edərək, təlimin səmərəliliyini artırır.
- Əldə edilən nəzəri, elmi biliklər həyatla, əməklə, ictimai-siyasi hadisələrlə, beynəlxalq vəziyyətlə əlaqələndirilir. Mürəkkəb elmi eksperimentlərin nümayişi, tanınmış şəxslər, tarixi hadisələrin iştirakçıları ilə ünsiyyət imkanlarını da genişləndirir.
- Müvafiq bacarıq və vərdişlərin yaradılmasına imkan verir. Buraya müşahidə etməyi bacarmaq vərdişi və s. daxildir. Bu isə məlum olduğu kimi, fəaliyyətin bütün sahələri üçün vacib olan bir vərdişdir.
- İnformasiya texnologiyaları elm, mədəniyyət, incəsənət, ictimai həyat və s. sahələrə dair suallara cavab tapmaqda şagirdlərə kömək göstərir.
- Ümumiyyətlə, informasiya texnologiyaları dərsin səmərələliyini, təlimin sürətini artırır, proqram materialının mənimsənilməsinə sərf olunan vaxtı qısaldır.
- İnformasiya texnologiyalarının tətbiqi müəllimi texniki işin ağırlığından xilas edir. İmkan verir ki, fəaliyyətin yaradıcı tərəfinə daha çox vaxt ayıra bilsin. Nəticədə faktik materiala dair biliklərin yoxlanması üçün mürəkkəb olmayan müxtəlif nəzarətedici vasitələr müvəffəqiyyətlə tətbiq olunur. Beləliklə, tədris materialı üzrə şagirdlər arasında sürətli templə və vaxta qənaət etməklə sorğu aparmaq imkanı yaranır.
İnformasiya texnologiyalarının faydasını həm də bunda görmək olar ki, alınan məlumatlar qısamüddətli hafizədən uzunmüddətli hafizə fonduna ötürülür. Təhlil-tərkib, ümumiləşdirmə, nəticə çıxarmaq əsasında qazanılmış materiallar saf-çürük edilir, daha əhmiyyətliləri yaddaşda möhkəmlənir, nisbətən az faydalılar müəyyən vaxt içərisində hafizədə saxlanılır, əhəmiyyətini itirənlər isə yaddaşdan silinir.
İnformasiya texnologiyalarının təlim prosesinə tətbiqinin psixoloji xüsusiyyətlərindən danışarkən, bu vasitələrin hissi obrazların yaradılmasına göstərdiyi təsir diqqətdən yayına bilməz. Şagirdlər informasiya texnologiyalarının köməyilə cisim və hadisələr haqqında verilən məlumatı dərk edərkən onlara müəyyən münasibət göstərirlər. Hissi (preseptik) obrazlar məlumatların qəbul edilməsi prosesində əmələ gəlir. Bu obrazlar hiss etmək, fərqləndirmək və anlamaq mərhələlərində formalaşır.
Tədris materiallarının, informasiya texnologiyalarının köməyilə verilən məlumatın qavranılmasında və başa düşünülməsində qavrayışın tamlığı, mənalılığı, seçiciliyi və nisbi sabitliyi mühüm əhəmiyyət daşıyır. Belə ki, əgər texniki vasitələrin bu və ya digər ünsürlərinin – işçi orqanların müəyyən olunmasında və texniki qurğuların vasitəsilə təqdim edilən məlumatların ayrı-ayrı tərəflərinin aşkarlanmasında qavrayışın tamlığı əsas ter tutursa; alınan məlumatların dərk olunmasında – qavrayışın mənalığı; texniki vasitələrin yaddaşındakı hazırda gərəkli sayılan məlumatları başqalarından qurğudan alınan məlumatların məğzini zaman, məkan və hərəkət formalarından asılı olmadan müəyyən vaxt üçün sabit qalmasında qavrayışın nisbi sabitliyi müstəsna dərəcədə mühüm rol oynayır.
Texniki qurğularla iş zamanı görmə qavrayışının həcmi də az əhəmiyyətə malik deyil. Deməli, şagird bir dəfə baxmaqla nə qədər çox böyük obyekti qavraya bilərsə, bir o qədər çox məlumata yiyələnir. Bu təlim materiallarının hissələrinə münasibətdə belədir.
İnformasiya texnologiyalarından istifadə zamanı məktəblilər həm də iradi fəaliyyət göstərir. Şagirdlərdə iradənin bir sıra xüsusiyyətləri özünü biruzə verir. İnformasiya texnologiyalarının tətbiq olunduğu dərslərdə hər hansı bir qərar qəbul edilərkən bir sıra istiqamətləri nəzərə almaq lazımdır. Həmin istiqamətlər aşağıdakılardan ibarətdir: 1) məntiqi-psixoloji istiqamət; 2) əməliyyatı yerinə yetirmə istiqaməti; 3) funksional-dinamik istiqamət; 4) qərarı qəbul etmə prosesinin formalaşdırılması istiqaməti.
Məlum olduğu kimi, hər hansı dərk etmə prosesi duyğulardan, hissi qavrayışdam başlanır. Təlim prosesində bəzi müəllimlər əyanilik və eksperiment tətbiq etmək yolu ilə qavrama prosesinə müxtəlif duyğu üzvlərini (görmə, eşitmə, lamisə və s.) daxil edirlər. Məktəbdə qazanılmış bilik və məlumatların canlı seyr və müşahidəyə ehtiyacı olur. Təlimçi ekran-səs vasitələri bu vəzifəni uğurla yerinə yetirir. Onlar sinfə, dərsə həyatı, təbiəti, ətraf aləmi, elmi anlayışları, kəşfləri daxil edir.
Təlimin kompüterləşməsi hər hansı ümumtəhsil fənni üzrə bilik, bacarıq və vərdişlərin qazanılmasına, əldə olunmuş bilik və məlumatın möhkəmləndirilməsinə, məktəblilərin idrak və yaradıcılıq qabiliyyətlərinin inkişafına, təlim-tərbiyə prosesini idarə etməyin optimallaşmasına kömək göstərir. Təlim prosesində kompüterin imkanlarından bəhrələnmək, təlimin yeni üsullarını, məktəblilərin fəaliyyətinin idarə olunmasına uyğun şəkildə nəzərdə tutmaq bu gün son dərəcə vacib məsələdir. Şagirdlərdə kompüterdən istifadə üzrə zəruri bilik, bacarıq və vərdişlər formalaşdırarkən bir çox psixoloji problemlər yaranır. Həmin problemlər bunlardır: 1) kompüterdən təlimin mühüm informasiya vasitəsi kimi istifadə edilməsi; 2) kompüterdən bir ünsiyyət vasitəsi kimi istifadə olunması; 3) təlim fəaliyyətininidarə edilməsi məqsədilə kompüterintətbiqi;5) Məktəblilərdə kompüterə müsbətmünasibətin yaradılması; 6) Şagirdlərə yaş və fərdi xüsusiyyətlərinin hesabaalınması; 7) Proqramlaşdırma dilinin müəyyənləşdirilməsi; 8) Məktəblilərinfəaliyyətininalqoritmləşdirilməsi.
Şagirdlər kompüterinköməyiləbirçoxbilikvəməlumatayiyələnirlər. Lakin bəzi suallara cavab tapmaq da çox vacibdir: Kompüterlə iş prosesindəmüəllim hansı rolu oynayır? O, təlim prosesini yenə də əvvəlki kimi idarəedəcəkmi? Kompüter müəllimin rolunu azaltmır ki? Müəllim xüsusi hazırlığa malik olmalıdırmı? Hər bir müəllim kompüterlə işləməyə qadirdirmi?
İlk növbədə, qeyd olunmalıdır ki, kompüterin məktəbə gətirilməsi heç də onunmüəllimin vəzifəsini yerinə yetirmək məqsədinə xidmət etmir. Müəllim yenə də təlim propsesində, dərsdə əsas sima olaraq qalır. Kompüter qismən onu əvəz edir, məktəblini çətinliklərdən qurtarır, onun əməyini qiymətləndirir, onu məşq etdirir, biliklərini möhkəmləndirir. Kompüter müəllimlə şagirdin fəal ünsiyyətini, qarşılıqlı münasibətlərini əvəz etməyə qadir deyildir və onun qarşısında da bu məqsəddayanmır. Şagird təlimin gedişində təkcə bilik və məlumat almır, tərbiyə olunur. Müəllim təlimin bilik vermək və elmi dünyagörüşüformalaşdırmaqla yanaşı, həm də sinifdə saf mənəvi-psixoloji iqlimin bərqərar olmasına, şagirdlər arasında qarşılıqlı münasibətlərin səmimi şəkil almasına da kömək edir.
Kompüter təlimində müəllimin rolu yenə də əvvəlki kimi saxlanılır. Kompüterlərin tətbiqi zamanı öyrədici proqramda dərsin hansı mərhələsində hansı üsulla, hansı mövzu ilə bağlı nə kimi iş aparacağı müəllimin öz öhdəsinə buraxılır. Kompüter təliminin şagirdlər qrupuna uyğunlaşdırmağı və ya dəyişmədən tətbiq etməyi müəllim özü müəyyənləşdirəcəkdir. Odur ki, kompüter texnikasından səmərəli istifadə etmək üçün müəllim kompüter savadına yiyələnməli, kompüter təlimi proqramı hazırlamağı bacarmalıdır.
ƏDƏBİYYAT:
- Əliyev B.Ş., Cabbarov R.B. Təhsildə şəxsiyyət problemi. B.: Nurlan, 2007, 180 s.
- İsmayılov İ.N., Qədirov S.G. Tədrisdə yeni informasiya texnilogiyaları vasitələrilə onların didaktik imkanları. / Humanitar elmlərin öyrənilməsinin aktual problemləri. B.: Slavyan Universiteti, 2005, № 2, s. 172-175
- Komenski Y.A. Seçilmiş pedaqoji əsərləri. B.: Azərnəşr, 1961, s.117.
- Talıbov Y.R., Ağayev Ə.A., İsayev İ.N., Eminov A.İ. Pedaqogika. B.: Maarif, 1993. 292 s.
- Vşinski K. D. Seçilmiş pedaqoji əsərləri. B.: Azərnəşr, 1953. 303 s.
- Спиридонова С.Б. Индивидуально-типологические особенности самопознания школьников // Ярославский педагогический вестник, 2012, № 1, с. 280
Доктор философии по педагогике
Старший преподователь АНК
РОЛЬ НОВЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В АКТИВИЗАЦИИ УМСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Резюме: В статье рассказывается о развитии информационных технологий, роли в нашем обществе и особенно в образовании. Также изучаются принципы влияния информационных технологий на развитие интеллектуальной деятельности.
Ключевые слова: информация, обучение, технология, умственнная деятельность
PhD on Pedagogy science
Senior Lecture of ANK
THE ROLE OF NEW INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE ACTIVATION OF THE MENTAL ACTIVITY
Summary: The article tells about development of information technologies, the role in our society, especially importance in education. Also, the principles of the influence of information technologies on the development of mental activity are explored.
Key words: Information, training, technology, mental activity
Rəyçilər: sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Akif Quliyev;
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Firudin Qurbansoy