Pedalizasiyanın ümumi məsələləri haqqında
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 3, 2015
AMK-nın müəllimi
Pedalizasiyanın ümumi məsələləri haqqında
Açar sözlər: fortepiano, pedal, ifaçılıq, eşitmə, səsin gücləndirilməsi, ifa ustalığı
Bir sıra nəşr olunmuş tədqiqatlara baxmayaraq, fortepianoda pedalizasiya məsələləri metodiki əsərlərdə kifayət qədər tədqiq olunmayıb. Bir çox ifaçı-pianoçular pedalizasiyadan istifadənin ən yüksək numunələrini nümayiş etdiriblər. Lakin pedaqoji sahədə bu mürəkkəb sənətin tədris prosesini ardıcıl qurmağı hələ də öyrənilməyib. Fortepiano pedaqogikasının nailiyyətlərini bu alətdə tədris edənlərin geniş kütləsi arasında yaymaq bütün pianoçu müəllimlərin vəzifəsidir. Müəllimlər tələb olunan hazırlığa malik olsalar da onların çoxu pedalizasiya məsələlərində “silahsız” və zəifdir. Musiqi əsərlərinin bədii ifasında pedalizasiya nəhəng məna daşısa da metodiki ədəbiyyatda əhəmiyyətsiz yer tutaraq zəif işıqlandırılıb və az tədqiq olunub.
Musiqi texnikumlarına, pedaqoji ali təhsill müəssisələrinə və hətta, Konsevatoriyaya qəbul imtahanlarında çox zaman belə bir hadisə ilə qarşılaşırıq: tələbənin yaxşı ifası səliqəsiz pedalizasiya, pedaldan istifadə etmə bacarığının olmaması və ya da onun az istifadəsi nəticəsində səslənmədə uduzur. Royalın quru səslənməsinin qarşısın yalnz pedaldan uğurla istifadə etməklə almaq olar.
Pedalizasiya pianoçunun fərdi zövqünü, temperamentini nümayiş etdirir. Pedalizasiya ustalığını tərbiyə etmək və ifadə vasitələrin zənginliyinə, əsərin səslənmə məqsədinə incə uyğunlaşdırmaq olar.
Yada salmaq artıq olardı ki, pedalizasiya – fortepiano ifaçılığının əsas tərkib hissələrindən biridir. Çünki ancaq pedalın köməkliyi ilə tələb olunan təkrarolunmaz və gözəl səslənmə əldə etmək mümkündür. Anton Rubinşteyn qeyd edirdi ki, fortepiano ifaçılığı sənətinin dörddə üç hissəsini yaxşı pedalizasiya təşkil edir. Bu səbəbdən, qeyd etməliyik ki, müasir dövrdə pianoçu tələbələrin pedaldan istifadə bacarıqları çox zəifdir və onların bu səviyyəni yüksəltməsi lazmdır.
Pedalizasiyanın əsasını təşkil edən üç səbəb üzərində diqqətimizi cəmləməyi lazım bilirik. Ən əvvəl pedalın “ağılnan” istifadə olunmamasını, diqqətsizliyi qeyd etməliyik. Pedalın istifadə edilməsi əsərin üslub qanunauyğunluqlarına, faktura xüsusiyyətlərinin aydın dərk olunmasına əsaslanmalıdır. Bir bəstəkara xas olan xüsusiyyətlər digərinə tamamilə uyğun olmaya bilər.
İkinci məsələ bilavasitə pianoçunun özünü eşitmək, tam diqqətlə ifa etmək bacarığı və dəqiq özününəzarətlə bağlıdır. Əslində tələbələrin demək olar ki, çox hissəsi özlərini tələb olunan səviyyədə eşitmir və ifalarını nəzarətdə saxlamırlar. Tələbəni, əgər о özünü demək olar ki, eşitmirsə yaxşı pedalizasiya etməyə öyrətmək mümkün deyil. Məsələn, dəfələrlə dərs prosesində müşahidə edirik ki, tələbə düzgün göstərilmiş pedalı уеnə də səliqəsiz götürür. Bu hal ondan irəli gəlir ki, pedali-zasiyanın əsas vasitələri olan pedalın basıldığı və qaldırıldığı vaxtı, həmçinin pedalı basmağın dərinlik dərəcəsi kənardan əmrə tabe olmur. Onlar eşitmə, bədii iradə, daxili niyyətlər vasitəsi ilə idarə edilir. Tələbələrə notda pedalı yazdıqda, həmişə yadda saxlamaq lazımdır ki, heç bir, hətta ən dəqiq yazı ilə pedalizasiyanın bütün nüanslarını göstərmək mümkün deyil. Diqqətimizi ayağın hərəkətində cəmləşdirəndə yazıdakı işarə bədii, yaradıcı vərdişlərə əks olaraq pedalizasiyanın mexaniki vərdişlərini yaradır.
Nəhayət, sonuncu səbəb. Tələbələrin çox hissəsi pedal texnikasına zəif yiyələndiyindən çox vaxt pedalı gərgin ayaqla, daha çox ayağın barmaq hissəsi ilə basır. Nəticədə pedal səs salır, kəskin hərəkətlə götürülür və s. Bu qüsurlara pedalın növbələşmə sürətini, onun basılmasında olan dərinliyi də daxil edə bilərik. Pedalizasiya ilə əlaqədar bu problemləri biz daima dərs prosesində həll etməyə çalışmalıyıq.
Ən əvvəl, pedalın əsasını təşkil edən bəzi xüsusiyyətlər üzərində dayanaq. Pedalizasiya məsələlərini səsçıxarma məsələlərindən ayrılıqda nəzərdən keçirmək mümkün deyil. Çünki yüksək bədii səs obrazının yaranması ancaq səsçıxarma bacarığı, səsçıxarma ustalığı sayəsində həll oluna bilər. Buna isə yalnız pedal vasitəsi ilə nail olmaq mümkündür. Burada çox şey eşitmə qabiliyyətindən, daha doğrusu, eşitmə diqqətindən, səsləndirilmə iradəsindən asılıdır. Bundan irəli gələrək, tələbəni günbəgün, inadla eşitməyə olan bacarığa öyrətmək vacibdir və həmçinin iradəni möhkəmləndirmək məqsədəuyğundur. Tələbəni çox diqqətli, hissiyyatlı və səsə qarşı tələbkar olmağa öyrətmək mütləqdir. İmkan daxilində, eşitmə hissiyyatı görmə–motor hissiyyatını qabaq-lamalıdır. İfaçı notda yazılanların hamısını eşitməlidir, əsəri kor-коranə ifa etməməlidir.
Eşitmə hissiyyatı pedalın bu və ya digər funksiyalarının istifadə olun-masını diqtə edir. Onun köməyi ilə tələb olunan səslənmə əldə etmək olur. Əslində, pedalın bütün funksiyalarını üç əsas xüsusiyyətə gətirmək olar:
– Pedalın səslənməyə uzunmüddətlilik, dolğunluq və gözəllik bəxs edir.
– Pedalın köməkliyi olmadan birləşdirüməsi çox çətin olan notları və ola bilər ki, heç mümkün olmayan ayrı-ayrı səsləri və akkordları birləş-dirmək imkanı yaranır.
– Bir-birinin ardınca gedən arpecato səslərini sanki pedalda səslənən bir harmonik kompleksdə birləşdirmək olur.
Pedalı bədii cəhətdən iki kateqoriyaya ayırmaq mümkündür: faktura cəhətdən tələb olunan pedal və səslənməni zənginləşdirən pedal. Faktura cəhətdən tələb olunan pedalı musiqi mətninə uyğun olmayan işarələrə rəğmən götürdükdə musiqi öz mənasını itirir. Bu “romantik” pedal özünün tam inkişafını Şopen və Listin yaradıсılığında tapıb. Yazılması mümkün olmadığına baxmayaraq bütün romantik və sonrakı dövr fortepiano ədəbiyyatında pedal əvvəldən düşünülüb hazırlanaraq fakturanın ayrılmaz hissəsini təşkil edir.
Pianoçu öz pedalizasiyası haqqında əvvəldən düşünə bilər və hətta, öz pedal ideyasını yaza bilər. “Pedal ideyası” anlayışı altında biz pedalla nəyi birləşdirmək, nəyi isə ayırmağı nəzərdə tuturuq. Əsas ideyanı yazmaq mümkündür, ancaq pedalın götürülmə dərinliklərini və dəqiq basılma vaxtını yazmaq mümkün deyil. Pedalizasiyanın bədii məqsədinin dərk olunmasını vərdişlə tərbiyə etmək və onu əsərin bədii obrazının üstündə gedən ümumi işə daxil etmək lazımdır.
Başlanğıc andan asılı olaraq pedalın tətbiq olunması problemi müxtəlif yollarla həll olunur. Əgər başlanğıc anı melodiya, fraza və s. təşkil edirsə, onda pedalizasiya üçün melodiyanın quruluşu, onun relyefi, frazanın başlanğıcı və sonu əhəmiyyətli, mühüm amildir. Harmonik pedala əks olaraq, ardıcıl pedal daha tez-tez istifadə olunur. Bu pedal melodiyanın onu əhatə edən harmonik fonda hərəkətinə yardım edir və həmçinin, onu isti tonlara boyayır. Əgər başlanğıc an dinamikdirsə, onda pedalizasiya üçün kresçendo, diminuendo və s. əsas vacib amil olur. Burada, şübhəsiz, ümumi gərginliyin artması da əhəmiyyətlidir. Pedalın köməkliyi ilə səslənmənin güclənməsini kresçendo ilə əldə etmək mümkündür. Buna ancaq barmaqlar vasitəsi ilə nail olmaq çətindir. Mükəmməl pedalizasiyaya, pedal texnikasına, dar çərçivədə yiyələnmək mümkün deyil. Tələbənin diqqətini aşağıdakı anlarda inadla mərkəzləş-dirmək vacibdir: ayağın daban hissəsi döşəməyə dayaqlanmalıdır və demək havadan asılı qalmamalıdır; pedal ayağın barmaqlar olan hissəsi ilə çox azad, yüngül, gərgin olmadan basılmalıdır; ayaqla pedalı döyəc-ləmək olmaz; həmçinin ayağın barmaqlar olan hissəsini aşağı endikdə pedaldan ayırmaq olmaz; pedalı mülayim, “təngənəfəs”lik etmədən götürmək lazımdır. Bu qayda, şübhəsiz, asta templi əsərlərə aiddir.
Nəhayət, fortepianoda yaxşı ifa etmək istəyən tələbə qeyd etdiyimiz pedal vərdişlərini minimum səviyyədə mənimsəməlidir:
– Notun səslənməsi ilə eyni vaxtda götürülən sadə pedal, yəni düz pedal;
– Gecikdirilmiş pedal, yəni notu götürəndən sonra, о dəqiqə və ya da müəyyən zaman keçdikdən sonra pedal basılır;
– Bir pedalın digər gecikdirilmiş pedala keçidi;
– Yarımpedal, gecikdirilmiş pedal, yəni tam basılmış və və yarımçıq qaldırılmış arasında olan pedal;
– Tremololu yarımpedal, yəni tez-tez götürülən – pedal. Burada ayaq, sanki yarımçıq basmaqla və tam qaldırılma arasındakı mövqedədir.
Tələbəyə bütün pedal növlərinin istifadəsində pedalın götürülmə anını dəqiq öyrətmək lazımdır. Əks halda, bu an musiqi epizodun xarakterini, tempdən asılılığını əhəmiyyətli dərəcədə dəyişdirir. Elə hallar olur ki, bu an səsin götürülməsindən dərhal sonra baş verir. Lakin belə də olur ki, o, əhəmiyyətli dərəcədə geri çəkilir və ancaq müəyyən vaxt kəsiyindən sonra baş verir. Eyni zamanda, pedalın basılma, eləcə də qaldrılma anını dəqiq bilib, hiss etmək lazımdır. Bəzən bu an əvvəl baş verir, bəzən isə səslənmə vəzifələrindən asılı olaraq gec. Pedalın basılması və qaldı-rılması anından əlavə, pedalın basılma dərinliyinin dərəcəsi mühüm faktordur. Yada salmaq istərdik ki, pedalı notu götürməzdən əvvəl, notla bir yerdə, səsi götürəndən dərhal sonra və nəhayət, daha çox və ya daha az gecikmə ilə götürmək olar. Təəssüflə qeyd etməliyik ki, çox zaman dərinlik nəzərə alınmır və heç cür notda qeyd olunmur. Notda pedalın qeyd olunması, ən yaxşı halda, ancaq zaman anını nəzərdə tutur. Bu səbəbdən tələbəni pedalın müxtəlif dərinlikdə basılmanın dəqiq hiss edilməsinə öyrətmək vacibdir. Ən əvvəl tələbə pedalın işlək olmayan, necə deyərlər, “xolostoy” adlanan hərəkətini hiss etməlidir. Sonra isə pedalın faydalı iş hərəkətini, ardinca isə pedalın yarımçıq basılmasını hiss etməli və nəhayət, daha zəngin, rəngarəng effektə və səslənməyə uzunluq, dolğunluq, mahnıvarilik bəxş edən pedalın axıra qədər basılmasına nail olmalıdır.
Məlumdur ki, pedalla ifa olunan əsərlərin tədrisindən əvvəl müəllim tələbəyə ümumi cizgilərdə pedalın quruluşu və əhəmiyyəti haqqında məlumat versə, bir neçə pedal məşğələsi keçirsə daha faydalı olardı. Pedal məşğələlərindən bir nümunə kimi misal göstərək: müəyyən bir akkord götürülür və səslər yox olana qədər qulaq asılır. Sonra pedaldan istifadə etmək şərti ilə bir daha eyni akkord götürülür. Tələbə bu iki, yəni pedalsız və pedalla götürülmüş akkordu müqayisə edir və nəticə çıxardır ki, pedalla səslənmə daha dolğun və parlaqdır. Bu məşğələdən sonra pedal vasitəsi ilə notları birləşdirmə məşğələsinə keçmək olar. Əvvəlcə bir səs götürülür, sonra pedal basılır, bundan sonra əl qaldırılır və səslənmə təkcə pedalın köməyi ilə uzanır. Sonra başqa klavişi çalır, eyni zamanda, pedal qaldırılır, sonra bir daha basılır və iki səs bir-birilə bağlanılır. Belə gecikən pedal vasitəsilə ifa olunan məşğələ hər zaman eşitmə qabiliyyətinin nəzarəti altında keçirilir: yeni səsin götürülməsi və pedalın dəyişdirilməsi səslənmədə “bulaşıqlıq” yaratmamalıdır. Onu qeyd etmək istərdik ki, pedal məşğələləri zamanı ucadan saymaq lazım deyil. Çünki bu zaman eşitmə nəzarəti zəifləyir.
Bu mənada Q.Q.Neyqauzun məsləhətinə müraciət etmək istərdik: “Bəzən royal, belə demək olarsa əvvəlcədən “bütün məsamələrin açılmasını” istərdi; Məsələn, Bethovenin d moll Sonatasını (№17) başladıqda ayağım məndən asılı olmayaraq pedala yatır, nəinki barmaqlarım klavişaya… bu pedalı “qabaqcadan götürülən” adlandırmaq olar” (2, s. 150-162).
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, pedalın istifadə olunması ifa olunan əsərin stilistik xüsusiyyətlərinin aydın dərk olunmasına əsaslanmalıdır. Məsələn, sinifdə F.Şopenin əsərlərini keçdikdə tələbələrə bildirmək lazımdır ki, məhz dahi polyak bəstəkarının yaradıcılığı ilə pedalın istifadəsi sahəsində novatorluq cəhdləri başlayıb. Şopenə qədər pedalın istifadəsi, hətta nəhəng virtuozların təcrübəsində çox məhdudlaşmışdı. Motsart, Klementi, Qummel kimi pianoçular pedaldan açıq şəkildə qaçaraq, hesab edirdilər ki, pedal şəffaf olmayan səslənməyə gətirir. Pedalizasiyanın əsasında belə bir prinsip üstünlük təşkil edirdi, fortepianoda ancaq klaviaturada barmaqlarla saxlananlar səslənirdi. Şopen və əlbəttə, Listin pedalın istifadə olunmasında yeni görüşləri böyük maraq doğurur və çox məqamlarda bu iki bəstəkarın dedikləri ilə üst-üstə düşür. Bu görüşlər əhəmiyyətli dərəcədə harmoniyanın şəffaflığını nəzərdən keçirən düzğün pedalizasiyanın əsas şərtlərindən, köhnə qaydalardan uzaqlaşır.
Bethoven musiqisi isə iki səslənmə dünyasının mərkəzində durur və kökləri ilə özündən əvvəlki dövrə gedir. Bəstəkar tədricən royala yeni münasibət yaradıb inkişaf etdirərək, qarşıya yeni ifadəedici məqsədlər qoyur və yeni səslənmə effektləri tapır.
ƏDƏBİYYAT:
- Алексеев А.Д. Методика игры на фортепиано. III вып. М.: Музыка, 1978, с. 127-131.
- Нейгауз Г.Г. Об искусстве фортепианной игры. М.: 1961, Музыка с. 150-162.
Преподаватель АНК
ОБ ОБЩИХ ВОПРОСАХ ПЕДАЛИЗАЦИИ
Резюме
Педализация является одной из существенных составных частей исполнения на фортепиано. Посредством педали – её неповторимого и великолепного свойства, можно добиться требуемого результата звучания. Вопросы педализации невозможно рассмотреть в отдельности от вопросов воспроизведения звука, так как вопрос должности исполнителя, то есть создания художественного звукового образа, можно решить лишь благодаря способности и мастерству воспроизведения звука. Этого же можно добиться лишь посредством педали. В данном случае многое зависит от слуха, вернее от слухового внимания к исполнению на инструменте, в их выражении, от воли их озвучивания.
Ключевые слова: фортепиано, педаль, исполнение, слух, усиление звука, мастерство исполнения
Lecture of ANC
ABOUT THE GENERAL QUESTIONS OF PEDAL
Summary
Pedal is one of the important structures of the piano performance. By pedal – with her unique and grandiose feature, is possible to achieve necessary sounds. The questions of pedal are impossible to pay attention separating from the sound of voice, because duty question of the performer you should only solve in abilityand the sounding of the voice, it is only with the help of the pedal is possible to achieve it. In this case many thing is dependonthe ability of the hearing, so of the hearing attention to the performance of the tool, from their expression and depend on their being strong-willed.
Key words: fortepiano, pedal, performance, hearing, strength of the voice, mastery of performance
Rəyçilər:
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Gülsabah Rəhimova;
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, AMK-nın professoru Ülkər Əliyeva.