Ədilə Hüseynzadənin həyat və yaradıcılıq yolu
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 2, 2015
Azərbaycan Milli Konservatoriyasının dissertantı
Ədilə Hüseynzadənin həyat və yaradıcılıq yolu
Açar sözlər: Ədilə Hüseynzadə, bəstəkar, Üzeyir Hacıbəyli, yaradıcılıq, romanslar
Ədilə Hacıağa qızı Hüseynzadə – Azərbaycanın ilk qadın bəstəkarlarından biridir. 1916-cı ildə yüksək mədəniyyətə sahib olan, incəsənətin müxtəlif növünə maraq göstərən bir ailədə dünyaya göz açmışdır. İçərişəhərdə boya-başa çatan Ədilə xanım uşaqlıqdan musiqiyə həvəs göstərərək altı yaşında yeddiillik musiqi məktəbində professor İ.S.Aysberqin sinfində fortepiano ilə məşğul olmağa başlayır. Bu dərslər ona böyük sevinc bəxş etmiş, eyni zamanda da orta məktəbdə riyazi fənlərə olan marağı onu bir neçə illik başqa istiqamətə yönəltmişdir.
1929-cu ildə N.Nərimanov adına Sənaye Texnikumuna qəbul olur, 1932-ci ildə bitirərək ən yaxşılar sırasında olduğu üçün imtahansız indiki Dövlət Neft Akademiyasına göndərilir. Gələcək həyat yoldaşı Hidayət Novruzlu ilə burada tanış olurlar. Mühəndis-texnoloq peşəsinə yiyələndikdən sonra musiqisiz yaşaya bilmədiyini başa düşür. Xoş təsadüf nəticəsində dahi Üzeyir Hacıbəyli ilə tanışlıq Ədilə xanımın gələcəkdə peşəkar bir musiqiçi olması üçün təməl yaradır.
1936-cı ilin yay aylarında Üzeyir bəy Hacıbəyli dincəlmək və yaradıcılıqla məşğul olmaq üçün Şüvəlanda sakit bir bağ axtarırdı. Ədilə xanımın atasının bağında ayrıca qonaq-qara üçün olan evi bəyənərək Üzeyir bəy ailəsi ilə bərabər orada istirahət edir və “Koroğlu” operasının dördüncü pərdəsini də orada yazır. Böyük bəstəkar nə qədər israr etsə də, Ədilə xanımın atası onunla pul söhbəti etmir. Və elə həmin yay Üzeyir bəy Şüvəlan bağlarına elektrik xətti çəkdirir. Ona qədər bağlarda sakinlər lampa işığından istifadə edərdilər. Beləliklə, Hüseynzadə ailəsi və Üzeyir Hacıbəyli arasında yaxın dostluq münasibəti yaranır.
1937-ci ildə Hüseynzadələr ailəsinin həyatını dəyişən sarsıdıcı hadisə baş verir. İran pasportu olan bir çox azərbaycanlıları ölkədən deportasiya edirlər. Ədilə xanımın övladları olduğu üçün İrana göndərilməkdən azad edilir, lakin ən yaxın doğmaları olan ana-atasından və bacı-qardaşından ayrı düşür. Bu ağır günlərdə Üzeyir Hacıbəyli Ədilə xanıma əsl atalıq qayğısı göstərir. Bu dəhşətli ayrılıq uzun illər davam edir. Ötən əsrin ancaq 60-cı illərinin əvvəllərində Ədilə Hüseynzadə çox sevdiyi anası, otuz ildən sonra isə kiçik bacısı Şəfiqə ilə görüşə bilir.
Nəhayət 1942-ci ildə Ədilə Hüseynzadə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına Üzeyir bəy Hacıbəylinin yanına gəlir və müğənnilik sənətinə yiyələnmək istədiyini bildirir. Üzeyir Hacıbəylinin topladığı komissiyanın dinləyişindən sonra Ədilə xanımın vokal şöbəsinə qəbulu barədə qərar verilir. Gözəl metso-soprano səsinə malik olan Ədilə Hüseynzadə yenidən tələbə adını qazanır. Vokal dərslərini əfsanəvi Bülbülün sinfində almağa başlayır və sonralar Ədilə xanımın əsərlərinin ilk ifaçılarından biri məhz elə onun müəllimi olur.
Konservatoriyada gənc musiqiçinin qarşısında geniş imkanlar açılır. Günlərin birində Ağabacı Rzayevanın Üzeyir bəy Hacıbəylidən bəstəkarlıq dərsləri aldığını öyrənən Ədilə Hüseynzadə əvvəlcə “qızdan da bəstəkar olar?” – deyə, çox təəcüblənir. Bu barədə çox düşünür və özünü bu sahədə sınamaq qərarına gəlir. Uzun axtarışlardan sonra İsmayıl Soltanın “Yadigar” şeirindən təsirlənir və ona bir musiqi bəstələyir. Birinci bəstəsini Üzeyir bəyə göstərməyə gətirir, amma sinifinə girməyə cürət etmir. Təsadüfən oradan keçən Şövkət Məmmədova Ədilə xanımın orada tərəddüdlü duruşunun səbəbindən xəbərdar olduqda, onu içəri itələyir və “Professor, Ədilə mahnı bəstələyib” deyir. Üzeyir Hacıbəyli mahnını ifa etməyi təklif edir. Diqqətlə dinləyərək bir daha ifa etməyini istəyir və sonra “yorulmadınmı? Bir daha oxu” deyir. Üzeyir bəy gülümsəyərək Ədilə xanıma sabahdan dərsə gəlməsini söyləyir. Beləliklə vokal şöbəsindən bəstəkarlıq şöbəsinə keçən gənc bəstəkar həftədə dörd dəfə Üzeyir Hacıbəylidən dərs almağa başlayır. Dahi şəxsiyyətin tələbəsi olaraq Ədilə xanım xatirələrində bunları yazmışdır: “Mən özümü çox xoşbəxt sayıram ki, belə bir müəllimin tələbəsi, “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” fənnini Üzeyir bəyin sinfində ilk dəfə dinləyənlər sırasında olmuşam”. Həftənin iki günü bəstəkarlıqla, digər iki günü isə Azərbaycan ladları ilə məşğul olurlar. Üzeyir bəyin dəvəti ilə dərslərdə istedadlı tarzən Mirzə Mənsurun ifasından muğamlar nota yazılır, sonra isə royalda tələbələr tərəfindən çalınırdı. Beləliklə, bu şəkildə muğamların bütün şöbələri öyrənilirdi və Üzeyir bəyin öz iştirakı ilə tələbələrdən imtahan götürülürdü. Hər ladın mənimsənilməsi mütləq yeni əsər bəstələnməsi ilə nəticələnirdi.
1945-ci ildə ekranlaşdırılmış dünyaşöhrətli “Arşın mal alan” filmində Üzeyir bəy tərəfindən Ədilə xanıma Asyanın vokal partiyası həvalə olunur. Ədilə Hüseynzadənin gənclik səsi vokal ifaçısı kimi tarixdə yadigar qalır. Eyniadlı operetta əsasında çəkilən bu filmin musiqi redaktoru dirijor Niyazi olmuşdur. Əvvəlcədən Ədilə xanıma maestro ilə işləməyin çox çətin və əziyyətli olduğunu, get-gələ salacağını demişdilər. Lakin tam əksinə olur, gözəl tembrə malik Ədilə Hüseynzadənin çıxışı Niyazi tərəfindən bəyənilir və elə ilk səsləndirmədən lentə alıınır. Filmi ilk dəfə izlədikdən sonra Üzeyir bəyin gülümsəyərək “Amma mənə hamıdan çox Asyanın oxumağı xoş gəldi” söyləməsi Ədilə xanım üçün ən dəyərli qiymət olmuşdur. Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü ilə Nizami Gəncəvinin qəzəllərinə görkəmli şairin 800 illik yubileyi münasibətilə tələbələri tərəfindən romanslar bəstələnmişdir. Ədilə Hüseynzadənin “Vəslin həvəsi” adlı romansı müəllimi tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş və ifa üçün Bülbülə təqdim edilmişdir. Bu vokal miniatürü ilə bağlı bir ailə xatirəsi vardır. Ədilə xanımın atası Hacıağa Hüseynzadə vətənindən xəbərdar olmaq üçün radio dinləyərkən Bülbülün ifasında bu romansı eşidərək çox duyğulanır. Fərəh və xoşbəxtlik hissləri keçirərək kövrəlir, bu dünyadan rahat köçə biləcəyini deyir və bir neçə gün sonra rəhmətə gedir.
Hələ tələbə ikən Ədilə Hüseynzadə artıq respublikada və onun hüdüdlarında öz əsərləri ilə tanınmağa başlayır. 1944-cü ilin dekabrında, 1945-ci ilin yanvarında Zaqafqaziya Respublikalarının sovet musiqisi Dekadasında həm bəstəkar, həm müğənni kimi iştirak edərək orada Ağabacı Rzayevanın “Gözlərim” və öz əsəri “Yadigar”ı ifa etmişdir. Böyük Vətən Müharibəsi zamanı Ədilə Hüseynzadə hərbi hissələr və hospitallarda təşkil olunmuş konsertlərdə tez-tez çıxış edərək vətənpərvər ruhlu mahnılar ifa edir və bu əməyin nəticəsində “Böyük Vətən Müharibəsindəki şücaətli əməyinə görə” medalı ilə təltif edilir.
1948-ci ildə Üzeyir Hacıbəylinin vəfatından sonra Ədilə Hüseynzadə professor B.İ.Zeydmanın sinfinə keçirilir. Onun sinfində kurs yoldaşları A.Rzayev, Q.Rzayev, İ.Quliyev, B.Hüseynli olmuşdur. Ədilə xanımın müəllimi haqqında olan xatirələrindən bəllidir ki, Boris İsakoviç tələbələrinə təkcə müəllim deyil, həmçinin istənilən zaman məsləhət üçün müraciət edə biləcəkləri bir dost olmuşdur. İllər sonra Bakıdan köçdükdə belə B.İ.Zeydman hər zaman tələbələri ilə maraqlanar və bütün bayramlarda onları təbrik etməyi unutmazmış.
1953-cü ildə Ədilə Hüseynzadə Konservatoriyadan məzun olaraq “Bəstəkarlıq” fakultəsində təhsil almış Azərbaycanın ilk qadın bəstəkarı olur. Konservatoriyanı bitirdikdən sonra Ədilə xanım Bülbül adına xüsusi musiqi məktəbinə göndərilərək pedaqoji fəaliyyətə başlayır. Böyük ustalıqla musiqinin incəliklərini öz şagirdlərinə aşılayır, öz biliyini onlarla bölüşür, gənc musiqiçilərə sənətə yiyələnməyə kömək edir. 33 il çalışdığı məktəbdə Müslüm Maqamayev, Sevda İbrahimova, Firəngiz Əlizadə, Elnarə Dadaşova, Rəşid Əfəndiyev, Zümrüd Dadaşzadə, Lalə Hüseynova kimi tələbələrinə kompozisiyanın əsasları fənnini tədris etmişdir. Müəllimlik fəaliyyəti yaradıcılığına mane olmayıb, əksinə bəstəkar Ədilə xanımı daha da ilhamlandırmışdır. Müxtəlif janrlarda əsərlər yazır, öz dövrünün musiqi həyatında aktiv iştirak edir. 1944-cü ildən Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının üzvü olan Ədilə Hüseynzadənin həm bəstəkar, həm də müəllim kimi xidməti musiqi mədəniyyətimizə böyük töfhədir.
Kamera-instrumental janrlarda yazdığı əsərləri sırasında ən uğurlu nümunə kimi 1949-cu ildə bəstələdiyi violonçel və fortepiano üçün sonatinanı və 1952-ci ildə simli kvarteti qeyd etmək lazımdır. Bəstəkarın yaradıcılığında iri həcmli əsərlərinin yazılması iki mərhələyə ayrılır. Birinci mərhələ 1946-1953-cü illəri əhatə edir və bu dövrdə xor üçün “Oktyabr”, xor və simfonik orkestr üçün “Vətən” kantatası, simfonik poema, “Vətən” vokal və simfonik silsiləsi, xor, solistlər və simfonik orkestr üçün “Sülhün səsi” kantatası yazılmışdır. Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, pambıqçı – Bəsti Bağırovaya həsr etdiyi simfonik poemasını 1951-ci ildə yazmışdır. Azərbaycan musiqi tarixində Ədilə Hüseynzadə böyük simfonik orkestr üçün poema bəstələyən ilk qadın kimi öz adını yazmış olur. Bəstəkarın yaradıcılığında bu poema iri formalı əsərlər arasında ən parlaq və müvəffəqiyyətli nümunələrdən sayılır.
Ədilə Hüseynzadənin yaradıcılığının ikinci mərhələsini təşkil edən 1972-1975-ci illərdə yazılmış əsərlər ikinci mərhələni əhatə edərək, əsasən, xor kollektivləri üçün bəstələnmişdir. Bu illər ərzində tar, solistlər və xor üçün “Ərəb dostlarıma”, solistlər və xor üçün “Neylərəm”, xor üçün “Üzün bərqi gülitərdir”, a kapella xoru üçün “Vətən” adlı xor əsərləri, solist bariton qadın xoru və orkestr üçün “Oğlumun babasına” adlı ballada yazılmışdır. Sözləri G.Fəzliyə aid olan “Oğlumun babasına” adlı ballada Böyük Vətən Müharibəsində faşizm üzərində qələbənin 30 illiyinə həsr edilmişdir. “Bəstəkarın musiqisində ictimai-tarixi prosseslərin dərinliyi beləcə öz əksini tapır və sübut edir ki, o özü tarixi dövrün və milli mədəniyyətin ayrılmaz hissəsidir” [5, s. 45].
Yorulmadan öz üzərində çalışan bəstəkar müxtəlif janrlara müraciət etsə də, mahnı və romanslar onun yaradıcılığında başlıca və mühüm yer tutur. Məhz vokal yaradıcılığında öz duyğu və düşüncələrini daha qabarıq şəkildə əks etdirə bilmişdir. Bir vokal ifaçısı kimi bu sənətin incəliklərinə bələd olması, şeiriyyata uşaqlıq illərindən bəri meyl etməsi onu mahnı və romans yaradıcılığının muvəffəqiyyətli olmasına sövq etmişdir.
Ə.Hüseynzadə həm klassik, həm də müasir poeziya nümunələrinə müraciət edərək bir çox görkəmli şairlərin – N.Gəncəvi, İ.Nəsimi, M.Füzuli, X.Natəvan, A.Puşkin, S.Vurğun, B.Vahabzadə, N.Xəzri, R.Rza və N.Rəfibəylinin dəyərli şeirlərinə incə bir zövqlə neçə-neçə mahnı və romans bəstələmişdir. Bəstəkar “Bülbül”, “Qarayazı meşəsində”, “Bir səs”, “Susdu bülbülümüz”, “Günəşdən gənclik istədim”, “İnsanları sevməsəydim”, “Yenə elədir” və bir sıra digər romansların müəllifidir.
Ədilə Hüseynzadənin həyatında elə bir an gəlib çatır ki, ailə qayğıları onu yaradıcılıqdan 6 il müddətinə uzaqlaşdırır. Bir gün isə qəzetdə oxuduğu R.Rzanın “Yaşamaq” şeiri onu yenidən yazıb-yaratmağa ruhlandırır. Ardınca 1970-1971-ci illərdə R.Rzanın “Yaşamaq”, “Mənim arzum” , “Soruşuram sevincdən”, “Yenə-yenə ürək” şeirlərinə romanslar bəstələnir. Daha sonra Ədilə Hüseynzadə bu romansları Azərbaycan musiqisində nadir və dəyərli incilərdən olan “Duyğular” vokal silsiləsinə daxil edir. Bu silsilədə müxtəlif illərdə bəstələnmiş səkkizi R.Rza, ikisi N.Rəfibəylinin poeziyasından təsirlənərək yazılmış, ümumilikdə on romans yer almışdır. Bəstəkarın 60-dan çox vokal əsərlərini Bülbül, Sona Aslanova, Firəngiz Əhmədova, Lütfiyar İmanov, Şövkət Ələkbərova, Rəhilə Cabbarova, Fidan Qasımova, Əli Haqverdiyev və digərləri ifa etmişlər.
Musiqi sənətinin inkişafında göstərdiyi xidmətlərin qarşılığında Ədilə Hüseynzadəyə 1982-ci ildə Azərbaycan SSR Əməkdar İncəsənət xadimi adı verilir. Bu münasibətlə Azərbaycan SSR xalq artisti bəstəkar Tofiq Quliyev Ədilə xanıma səmimi təbrik məktubunda bunları yazmışdır:
“Hörmətli Ədilə xanım!
Çoxdan bəri layiq olduğunuz fəxri ad almağınız münasibətilə Sizi ürəkdən, səmimi qəlbdən təbrik edirəm. Mən xusuilə şadam ki, Sizin istedadlı yaradıcılığınız son onillikdə sözün tam mənasında çiçək açmış, bərkimiş və Azərbaycan kamera musiqisində əhəmiyyətli hadisə olmuşdur. Sizə yaradıcılığınızda daha böyük müvəffəqiyyətlər, möhkəm can sağlığı və həyatda bir qədər az təvazökarlıq arzu edirəm”.
Bu sətirlərdə Ədilə Hüseynzadənin nailiyyətlərinin nə dərəcədə uğurlu olduğu əks edilmiş, həmçinin onun nəcib xarakterə malik olduğu təcəssüm olunmuşdur.
Həyatının son illərində bəstəkar yaradıcılıqla məşğul ola bilməmişdir. Uzun və maraqlı ömür sürən Ədilə xanım 2005-ci ildə dünyasını dəyişmişdir.
Musiqi onun ömür yolunda ən böyük dayağı olmuşdur. Hal-hazırda da onun həyat yolu və yaradıcılığı bu gözəl xatirələr ilə yazılır, müxtəlif tədbir və konsertlərin keçirilməsi ilə yad edilir.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
- Dadaşzadə Z.A. Zaman gözəllik qarşısında acizdir… [Ədilə Hüseynzadə bəstəkar, vokalist] // Dadaşzadə Z.A. Biz də dünyanın bir hissəsiyik. B.: 2004, s. 129-135.
- Qarabağlı S. Üzeyir bəydən dərs almış bəstəkar. // “Azərbaycan” qəzeti, 20 iyul 2006.
- Bəstəkarın xatirəsi…(Məqalələr və xatirələr). Hüseynzadə Ədilə. Qayğıkeş ata. B.: Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatı, 1976, s. 34.
- Hüseynova L.Ş. Bəstəkar və müəllimi anarkən… // “Musiqi dünyası” jurnalı, 2006, № 3-4/29, 133-135.
- Nikolayeva R. Bəstəkar və zaman: Bəstəkar Ədilə Hüseynzadə haqqında // “Qobustan” jurnalı, 1986, № 3, s. 43-45.
- Николаева Р.Р. Адиля Гусейнзаде: Монография. Б.: Ишыг, 1985, 48 с.
Жизненный и творческий путь Адили Гусейнзаде
РЕЗЮМЕ
В статье раскрывается жизненный и творческий путь ученицы великого Узеира Гаджибейли, одной из первых женщин-композиторов Азербайджана – Адили Гусейнзаде.
Ключевые слова: Адиля Гусейнзаде, композитор, Узеир Гаджибейли, творчество, романсы
Adila Huseynzadeh’s life and creativity way
SUMMARY
This article is about one of the genius Uzeyir Hacibayli’s student — Adila Huseynzadeh. She is one of the first woman composer in Azerbaijan.
Key words: Adila Huseynzadeh, composer, Uzeyir Hacibayli, creativity, romances
Rəyçilər:
dosent Ülkər Əliyeva;
dosent Jalə Qulamova.