“Şüştər” muğamının ustad ifaçıları
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 2, 2015
BMA-nın dissertantı
“Şüştər” muğamının ustad ifaçıları
Açar sözlər: Şüştər, ustad ifaçılar, dəstgah, instrumental muğam
Azərbaycan muğam sənətinin yaşamasında, təbliğində və inkişaf etməsində peşəkar ifaçılar olan görkəmli xanəndə və sazəndələrin böyük xidmətləri vardır. Hər bir muğam sənətkarının özünəməxsus üslubda və ənənədə təqdim elədiyi muğam nümunələri bu qədim musiqi janrının melodiya, forma, ritm, intonasiya və ifa zənginliyini qoruyub-saxlamış, yeni ifaçı nəsillərə ötürülmüşdür. “Bu janr uzun əsrlərin məhsulu olub, sazəndələrin və xanəndələrin ifasında cilalanmış, mükəmməl forma almış, nəsildən-nəsilə ötürülərək, bu günümüzə gəlib çıxmışdır” [4, s. 87]. Ustad xanəndələrin, tarzənlərin, kamanzənlərin və balabançıların ifasında səslənən dəstgahlar, instrumental muğamlar, zərbli muğam və təsniflər hər yeni ifaçı nəsil üçün sənətkarlıq meyarına, örnəyə çevrilmişdir. “Hətta parlaq istedada malik bəzi xanəndə və sazəndələr bu sənət üçün lazım olan qanunlar çərçivəsində yeni ənənələr, parlaq üslublar, hətta deyərdik ki, məktəblər də yaratmışlar” [6, s. 54]. Bu baxımdan, muğam ifaçılığında hər bir sənət xadiminin öz yeri, məktəbi və üslubu vardır. Onların hər birinin ifa tərzi və repertuarı da muğam sənətinin inkişafında önəmli rol oynamışdır. Ən vacibi isə, keçmiş muğam ustadlarının ifaları müasir dövrümüzdə dəyərli bir mədəniyyət irsi kimi qorunur, gənc sənətkarlara öyrədilir və təbliğ olunur.
Musiqişünaslar muğam sənətinin keçmiş və müasir ənənələrinə əsaslanaraq, hər bir muğamın ayrı-ayrılıqda araşdırılmasına mühüm əhəmiyyət verirlər. Bu aktual yanaşmada hər bir muğamın Azərbaycan musiqi tarixində təkamül yolları, onun müxtəlif forma və məqam xüsusiyyətləri, kompozisiyası, şöbə-guşə tərkibi, ifaçılıq sənətində yeri və bəstəkar yaradıcılığında tətbiqi kimi məsələlər araşdırılır. Məsələn, son illər “Dügah”, “Rast”, “Şur”, “Nəva”, “Rəhab” muğamları haqqında dissertasiya işləri yazılmışdır. Bütün muğamlar kimi “Şüştər” də musiqişünaslıq tədqiqatına cəlb olunmuşdur. Bu məqalədə “Şüştər” muğamına ifaçılıq sənəti baxımından nəzər yetirilir.
İfaçılıq məsələləri professional muğam sənətində orta əsrlərdən indiyə qədər öz sabit ənənələrinə, yeniliklərinə, qayda-qanunlarına, nəzəri və praktik məsələlərinə malikdir. Onlardan biri də professionallığın səviyyəsi, məktəb tərbiyəsi və xüsusi istedaddır. Uzun illərin ifaçılıq ənənələri göstərir ki, muğamların hər birinin özəlliklərinin doğru-düzgün təfsiri məhz ifaçının peşəkarlıq, məktəb, yaradıcılıq səviyyəsindən, təcrübəsindən və musiqi istedadından asılıdır.
Bu fikrimizə “Şüştər” nümunəsində nəzər saldıqda, belə məlum olur ki, XX əsr ərzində bu muğam musiqi kolleclərinin və ali musiqi məktəblərinin tədrisinə daxil edilmiş, ustadlar tərəfindən gənc xanəndələrə və tələbələrə öyrədilmişdir. Lakin “Şüştər”in ifasına dair bir neçə nümunə var ki, onlar tədrisdə də, ifaçılıqda da muğam öyrənənlərə və dinləyicilərə bilavasitə klassik örnək rolunu oynayır. Burada söhbət əlbəttə, məhz korifey muğam sənətkarlarından gedir.
Hər bir muğam kimi “Şüştər” də özünəməxsus bədii-emosional məzmuna malikdir. Muğamların bədii-emosional təsir imkanlarını aşkara çıxara bilmək və dinləyiciyə olduğu kimi çatdırmaq ifaçılığın professional amillərindən biridir. Bu baxımdan, muğamlar arasında “Şüştər” öz musiqisinə, melodik ifadəsinə və emosional təsirinə görə ən qəmgin və kədərli muğam hesab olunur. Üzeyir Hacıbəyli “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” kitabında muğamların bədii təsir imkanları haqqında belə yazmışdır: “Bədii-ruhi təsir cəhətindən “Rast” dinləyicidə mərdlik və gümrahlıq hissi, “Şur” şən, lirik əhvali-ruhiyyə, “Segah” məhəbbət hissi, “Şüştər” dərin kədər, “Çahargah” həyəcan və ehtiras, “Bayatı-Şiraz” qəmginlik, “Hümayun” isə “Şüştər”ə nisbətən daha dərin bir kədər hissi oyadır” [3, s. 16]. Ü.Hacıbəylinin bu fikrindən də göründüyü kimi, kədər hissi oyadan muğamlar “Şüştər” və “Hümayun”dur. Nəzərə alsaq ki, “Şüştər” həm müstəqil dəstgah kimi, həm də “Hümayun”un tərkibində iri şöbə kimi də ifa olunur, bu zaman “Şüştər”in “Hümayun” muğamına kədərli ovqat aşıladığını mülahizə edə bilərik. Daşıdığı dərin kədər hisslərinə görə, “Şüştər”, başqa muğamlarla müqayisədə həmişə və hər yerdə ifa olunmur. Bu muğamın təlqin etdiyi bədii-emosional yaşantılar təkcə dinləyici üçün deyil, ifaçı üçün də xüsusi emosional durum tələb edir. Çünki “Şüştər”in daşıdığı kədər insanın hər hansı həyat və məişət olaylarından yaranan qəm və kədər deyildir. Bu, irfani, səmavi, fəlsəfi kədərdir. Şərq klassik poeziyasında olduğu kimi, muğam sənətində də kədərin fəlsəfəsi eşqin və aşiqin kədəri kimi bəşəridir, sakraldır, səmavidir, irfanidir. Maraqlıdır ki, sənətşünaslıq doktoru, professor R.Zöhrabov “Şüştər” muğamında kədər ifadəsi ilə yanaşı, dramtizm olduğunun da qeyd edir: “Şüştərin musiqi təranələri üçün eyni zamanda dramatizm də xasdır. Məhz dəstgahda səmimi lirikanın qəmli hisslərlə çulğalaşmış epizodlarında dramatizmin daha çox şahidi oluruq. Bu muğamın bəzi bölmələri insanda ruh yüksəkliyi də yaradır” [6, s. 219].
“Şüştər” dəstgahının xanəndə ifaçılığına nəzər yetirək. Əvvəla qeyd edək ki, Azərbaycan xalq musiqisində xanəndə sənəti yalnız ifaçılıq deyil, yaradıcılıq və müəllimlik (ustad-şagird) rolunu yerinə yetirmişlər. Belə ki, xanəndələr əsrlər boyu professional musiqiçilər kimi muğamların yeniləşməsində, ifaçılıq sənətinin daha da inkişaf etməsində böyük rol oynamışlar. Onlar təsniflərin və xalq mahnılarının yaradıcısı hesab olunurlar. Bu üç təbəqədə yüksək peşəkar səviyyədə fəaliyyət göstərən və nailiyyətlər əldə edən xanəndələr istər xalq arasında, istərsə də sənətkarlar arasında “ustad” kimi qəbul olunmuş və tanınmışlar. Azərbaycan milli vokal sənətinin banisi, görkəmli vokal ustası, musiqi xadimi, SSRİ xalq artisti, professor Bülbül “Azərbaycan oxuma məktəbi” məqaləsində xanəndələrin roluna yüksək qiymət verərək yazırdı: “Azərbaycanın klassik musiqi mədəniyyəti özünün ən parlaq ifadəsini xanəndə ansamblının yaradıcılığında tapmışdır. Bu professional muğənni və musiqiçilər öz sənətkarlığı ilə illər boyu şəhər və feodal-mülkədar malikanələrində hakim mövqe tutmuşdular. Həmin sahədə onların rəqibləri olmamışdır. Xanəndə əsrlər boyu yaranan ənənələrin izlərini saxlamışdır” [1, s. 135].
Bülbül “Xanəndə və aşıqlar” məqaləsində isə bu sənətinin məktəb və professionallıq kimi amillərini belə səciyyələndirir: “Xanəndələr keçmiş Azərbaycan klassik musiqisinin inkişafında böyük rol oynamışlar. Onlar xüsusi vokal sənəti məktəbi keçmiş professional müğənnilərdir. Hazırda respublikanın xalq artisti, 80 yaşlı müğənni Cabbar Qaryağdıoğlu vaxtı ilə Şuşa şəhərində bu cür məktəblərdən birində oxumuşdur… Xanəndələr öz işinin ustasıdırlar. Onların ifası qeyri-adi sənətkarlıq və saflığı ilə fərqlənir. Xanəndələrin repertuarına Azərbaycanın klassik melodiyaları – muğamlar daxildir. Bu orijinal əsərlər, musiqi ladları əsasında instrumental, vokal və rəqs musiqisi qurulur. Muğamlar geniş inkişaf etmiş musiqi forması və melodik mövzunun çox gözəl işlənməsi ilə fərqlənir” [2, s. 26-27].
“Şüştər” dəstgahının ən kamil və klassik ifaçılarından biri bütün Şərqdə və Qafqazda məşhur olan xanəndə Cabbar Qaryağdıoğludur (1861-1944). Bu qüdrətli sənət xadiminin repertuarında, demək olar, bütün muğamlar, zərbli muğamlar yer almışdır. “Şüştər” üzərində qurulan “Ovşarı” zərbli muğamını C.Qaryağdıoğlunun ifasında dinləyən dünya şöhrətli bəstəkar Fikrət Əmirov onun oxumasından “Kürd-Ovşarı” simfonik muğamını yazmışdır.
Məşhur Şuşa xanəndəsi Malıbəyli Cümşüd (?-1915) “Şüştər” muğamının mahir ifaçısı olmuşdur. Musiqi tarxçisi Firidun Şuşinskinin “Azərbaycan xalq musiqiçiləri” kitabında oxuyuruq: “O dəstgahları özünəməxsus bir üslubla ifa etməklə, Azərbaycan muğamlarının təbiətində olan musiqi dramatizmini emosional təsirli ifadə ilə dinləyicilərə çatdırardı. Bu cəhətdən onun oxuduğu “Orta Mahur”u, “Şüştər”i, ritmik muğamlardan “Heyratı”, “Ovşarı” və “Qarabağ şikəstəsi” və s. səciyyəvidir. Cümşüd həmin muğamları sənətkarlıqla oxuyardı” [5, s. 126]. Musa Şuşinski xatirələrində qeyd etmişdir ki, o, “Şüştər” muğamını Malıbəyli Həmiddən öyrənmişdir [5, s. 385].
Ələsgər Abdullayevin (Şəkili Ələsgər, 1866-1929) 1902 və 1903-cü illərdə Bakıda keçirilən Şərq konsertlərində “Şüştər” oxumasının rəğbətlə qarşılanması haqqında dövrü mətbuatda məlumat verilmişdir [5, s. 177]. Onun ifasında “Şüştər” dəstgahı qrammofon valına da yazılmışdır.
“Şüştər” dəstgahının klassik ifalarından biri də xanəndə Məşədi Məmməd Fərzəliyevə məxsusdur. Onun ifası dövrün böyük sənətkarları və muğamsevərləri tərəfindən yüksək qiymətləndirilmişdir: “Azərbaycan vokal sənəti tarixində Cabbar Qaryağdıoğlu “Mahur”, Seyid Şuşinski “Çahargah”, Şəkili Ələsgər “Şur”, İslam Abdullayev “Segah” ustası kimi məşhur idilərsə, Məşədi Məmməd Fərzəliyev də “Şüştər” ustası kimi daha məşhur idi. Məşədi Məmməddən sonra musiqimizin son 50 ilində heç kəs “Şüştər” oxumamışdı. Bizim bütün klassik xanəndələrimizin əksəriyyəti Məşədi Məmmədin “Şüştər” oxumağını yüksək qiymətləndirmişlər. Hətta Seyid Şuşinski kimi böyük muğam ustası Məşədi Məmmədin “Şüştər”inə valeh olarmış” [5, s. 181].
Muğam sənətinin korifeylərindən olan Seyid Şuşinski “Şüştər” dəstgahını mükəmməl ifa etsə də, onun audio-yazısı olmamışdır. Bununla belə, o, “Hümayun” dəstgahı daxilində ən iri şöbə olan və bir neçə guşəni özündə birləşdirən “Şüştər”in əsl ənənəvi-klassik nümunəsini yaratmışdır. Ustad sənətkar “Hümayun” dəstgahını Bəhram Mənsurovun müşayiəti ilə oxumuşdur. İki böyük sənətkarın birgə ifa elədiyi “Hümayun” dəstgahı bu gün də bu muğamın ən mükəmməl ifası hesab olunur. Bu misilsiz ifa Azərbaycan televiziya və radiosunun “qızıl fondu”nda qorunur, səsyazma şirkətləri tərəfindən SD-lərə yazılaraq kütləvi yayımlanır.
Hacı Hüsünün, Xanlıq Şükürün, İslam Abdullayevin, Hüseynqulu Sarabskinin də oxuduqları “Şüştər” dəstgahının “səsi-sədası” böyük idi. Bu qüdrətli muğam sələflərinin yolunu layiqincə davam etdirən Azərbaycan xalqının sevimli ustad sənətkarı Hacıbaba Hüseynov da “Şüştər” dəstgahını oxumuş, ona özünün fərdi üslubuna xas olan gözəl intonasiya çalarları, ustad “nəfəsləri” ilə fərqli bir təfsir vermişdir. Bakı-Abşeron muğam ənənələrinin ən yaxşı davamçılarından olan Hacıbaba Hüseynov “Şüştər”i məhz bu məktəbə məxsus xanəndəlik üslubunda oxumuşdur. Bu ifa da Azərbaycan radiosunun “qızıl fondu”nda qorunur.
“Şüştər” muğamı ustad tarzənlərin ifasında da yaşarılıq qazanıbdır. Hələ XX əsrin əvvəllərində və ortalarında Qafqazda və Şərqdə məşhur olan tarzənlər — Mirzə Sadıq, Qurban Pirimov, Mirzə Fərəc Rzayev, Mirzə Mənsur Mənsurov, Bəhram Mənsurov bir çox muğamlar kimi “Şüştər”i də xüsusi məharətlə çalmışlar. Azərbaycan muğamlarının ifasında, tədrisində və təbliğində böyük xidmətləri olan Xalq atristi Bəhram Mənsurovu xüsusilə qeyd etmək istərdik. B.Mənsurovun ifasında “Şüştər” muğamın bir neçə dəfə vala və radionun fonduna yazılmışdır. Qüdrətli tar ifaçısı “Şüştər” instrumental muğamını fərqli quruluşda çalmışdır: Şüştər (bəm, zil), Bidad, Mənəvi, Mövləvi, Bəzmi Şüştər.
Xalq atristləri, görkəmli tar ifaçısı Hacı Məmmədovun və Ağasəlim Abdullayevin ifasında “Şüştər” muğamı daha bir yeni və özünəməxsus bədii üslubda təfsir olunmuşdur. Hər iki sənətkarın təqdim etdiyi “Şüştər” muğamı tar-muğam ifaçılığının ən gözəl sənət abidələridir.
Etiraf etmək lazımdır ki, “Şüştər”in ən yaxşı instrumental ifaçıları sırasında kamança ustadları çoxluq təşkil edir. Bunun bir səbəbi də həmin muğama məxsus musiqi məzmununun kamança aləti vasitəsilə daha dərindən və daha orijinal şəkildə açıqlanmasıdır. Həqiqətən də, keçmiş ustadların dediyi kimi, “Şüştər” kamança üçün, kamança da “Şüştər” üçün yaranıbdır. Şəfiqə Eyvazovanın ustadanə ifasında “Şüştər” muğamını dinləmək yetər ki, bu sözün həqiqət olduğuna inana biləsən.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
- 1. Bülbül. Azərbaycan oxuma məktəbi // Seçilmiş məqalə və məruzələri (tərtibat, şərhlər və qeydlər Q.Qasımov və Ə.İsazadənindir). B.: Azərbaycan SSR EA nəşriyyatı, 1968, s. 131-179.
- Bülbül. Xanəndə və aşıqlar // Seçilmiş məqalə və məruzələri (tərtibat, şərhlər və qeydlər Q.Qasımov və Ə.İsazadənindir). B.: Azərbaycan SSR EA nəşriyyatı, 1968, s. 26-29.
- Hacıbəyov Ü.Ə. Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları. B.: Yazıçı, 1986.
- Quliyev M.B. Muğam sənətində ifaçılıq məsələləri. B.: MBM, 2013, 140 s.
- Şuşinski F.M. Azərbaycan xalq musiqiçiləri. B.: Yazıçı, 1985, 478 s.
- Zöhrabov R.F. Azərbaycan muğamı. B.: Təhsil, 2013, 336 s.
Мастера-исполнители мугама ««Шуштер»
Резюме
Статья Ш.М.Шихалиевой посвящена вопросам исполнительства мугама ««Шуштер» в азербайджанской традиционной музыке. Азербайджанское мугамное искусство имеет древнюю историю. В развитии мугамного исполнительства огромная роль принадлежит профессиональным мастерам-музыкантам ханенде и сазенде. В данной статье рассматривается классические исполнения ««Шуштер»а в вокально-инструментальном и инструментальном формах. Особо выделяется интерпретации этого мугама в исполнении выдающихся ханенде и сазенде.
Ключевые слова: ««Шуштер», мастерское исполнение, дастгях, инструментальный мугам
Master performers of mugham “Shushtar”
SUMMARY
This article by Shabnam Shikhaliyeva about is performing of “Shushtar” mugham. Traditional mugham art of Azerbaijan possesses ancient history. The role of mugham performers is great in the promotion and development of the mugham art. The author tells the story about the famous master performers of “Shushtar” mugham, for example, Jabbar Garyagdioglu, Mirza Mahammadhasan, Mashadi Mammad Farzaliyev, Seid Shushinski, Bahram Mansurov, Hajibaba Huseynov, Haji Mammadov, Agasalim Abdullayev, Shafiga Eyvazova, etc.
Key words: “Shushtar”, master performers, dastgah, instrumental mugham
Rəyçilər:
professor Gülnaz Abdullazadə;
professor M.Qafarova.