Azərbaycan musiqisində zərbi muğamların rolu və yeri barədə mülahizələr
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
«KONSERVATORİYA» 2023 № 2 (57)
AMK-nın “Muğam (xanəndə)” kafedrasının baş müəllimi
Ünvan: Yasamal r., Ə.Ələkbərov küç. 7
E-mail: vüqar.aliyev101@gmail.com
UOT: 781,7
AZƏRBAYCAN MUSİQİSİNDƏ ZƏRBİ MUĞAMLARIN
ROLU VƏ YERİ BARƏDƏ MÜLAHİZƏLƏR
Xülasə: Azərbaycan şifahi ənənəli professional musiqinin inkişaf etmiş qollarından biri də zərbi muğamlardır. Muğam dəstgahları kimi, zərbi muğamlar da vokal-instrumental hissələrin ardıcıllığına əsaslanan əsərlərdir. Zərbi muğam janrı musiqişünas alimlərin diqqətindən yayınmamış və müxtəlif aspektlərdən araşdırılaraq fundamental tədqiqat əsərlərinin, müxtəlif məzmunlu elmi məqalələrin və metodik işlərin obyektinə çevrilmişdir. Təqdim olunan məqalədə zərbi muğamların tarixinə, onların hansı ifaçılar tərəfindən ifa olunmasına, tədqiqinə və bəstəkar yaradıcılığında istifadəsinə ümumi nəzər yetirilmiş və onların Azərbaycan musiqi mədəniyyətində nə kimi rol oynadığı araşdırılmışdır.
Açar sözlər: Zərbi muğam, Şərq musiqisi, Azərbaycan bəstəkar yaradıcılığı, dəstgah, xanəndə
ƏDƏBİYYAT:
- Абдуллаева С. А. Азербайджанская инструментальная музыка. М.; Музыка. 1990. – 96 с.
- İmrani R.H. Azərbaycan muğam sənətinin tarixi və elmi-nəzəri əsasları. Sənətşünaslıq doktoru alimlik dərəcəsi almaq üçün təqdim edilmiş dissertasiya. B.; 1998.
- Atayev F. Muğam və aşıq sənətinə dair bəzi paralellər. // “Konservatoriya” jurnalı, 2015-2. – s. 5-10. URL:http://konservatoriya.az/?p=1192
- Bağırova S. Muğamda polifonik ifadə formalarına dair. // “Konservatoriya” jurnalı, 2021-2(51), s. 6-21 URL:http://konservatoriya.az/wp-content/uploads/2021/06/ Konservatoriya.2021-26-21.pdf
- Bəhmənli R.B. “Qara kürd” zərb muğamı. B.; Poligraqhic production, 2022, – s.19
- Qasımova F.A. Alim Qasımovun repertuarındakı şikəstələr. // “Konservatoriya” jurnalı, 2022 №2 (55) s.21-29. URL:http://konservatoriya.az/wp-content/uploads /2022/06/Konservatoriya.2022-2.s.21-29.pdf
- Quliyev M.B. Muğam sənətində ifaçılıq məsələləri. B.; MBM, 2013, – 139 s.
- İsmayılov M. Azərbaycan xalq musiqisinin janrları. B.: İşıq, 1984, – 100 s.
- Məlikova F. “Heyratı” zərbi muğamın ifa xüsusiyyətləri. // “Konservatoriya” jurnalı, 2015-3, s.95-100 URL:http://konservatoriya.az/?p=1225
- Məmmədov F. Zərbi muğamların ifası barədə. // “Konservatoriya” jurnalı, 2016, №1. s.10-13 URL:http://konservatoriya.az/wp-content/uploads/2016/03/Konservatoriya-2016-110-13.pdf
- Məmmədov S. “Arazbarı” zərbi muğamı ilə “Arazbarı” aşıq havasının müqayisəli təhlili. // “Konservatoriya” jurnalı, 2021-4(53), s.58-65. URL:http://konservatoriya.az /wp-content/uploads/2022/04/Konservatoriya.2021-458-65.pdf
- Musazadə R.M. Aşıq sənəti və zərbi-muğamlar. // “Qobustan” jurnalı, №1, 2008, – s.12
- Musazadə R. “Kəsmə şikəstə” zərbi muğam barədə deyəcəklərimiz. // “Konservatoriya” jurnalı, 2016, №1. – s. 19-26 URL:http://konservatoriya.az/wp-content /uploads/2016/03/Konservatoriya-2016-119-26.pdf
- Nəcəfzadə A.İ. Bir daha zərbli muğamlar haqqında. Azərbaycan muğamşünaslığı. Problemlər, perspektivlər. B.; Təknur, 2015, – 559 s.
- Nəcəfzadə A. Yetərincə mütaliə etməliyik. // “Konservatoriya” jurnalı, 2016 No 3(33) s.95-104. URL:http://konservatoriya.az/wp-content/uploads/2016/09/Konservatoriya -2016-3-95-104.pdf
- Zöhrabov R.F. Muğam. B.; Azərnəşr, 1991, – 219 s.
- Zöhrabov R.F. Zərbi-muğamlar. B.; Mars-Print, 2004, – 406 s.
- Zöhrabov R.F. Azərbaycan zərbi-muğamları. B.: İşıq, 1986, – 86 s. http://musakademiya.musigi-dunya.az/noti/zohrabov_r_zerbi_mugamlar.pdf
- Zöhrabov R.F. Muğam şifahi ənənəli Azərbaycan professional musiqisinin aparıcı janrıdır. Azərbaycan muğamşünaslığı. Problemlər, perspektivlər. B.; Təknur, 2015, – 559 s.
- Hacıbəyli Ü.Ə. Seçilmiş əsərləri. B.: Şərq-Qərb, 2005, İki cilddə, II c. – 456 s
- Челебиев Ф.И. Зерби мугам – азербайджанское рондо. // Исторические взаимосвязи музыкальных культур. Сборник научных трудов. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургская Государственная Консерватория имени Н.А.Римского-Корсакова, 1992, – с. 74-93.
- Исмаилов М., Карагичева Л. Азербайджанская народная музыка. М.: 1961.
- Əfrasiyab Bədəlbəyli. Əfrasiyab Bədəlbəylinin arxiv fondu. http://afrasiyab. musigi-dunya.az/az/sonoteka_3.html
- Şuşinski F. Azərbaycan xalq musiqiçiləri. B., 1983. s.226.
- Nəcəfzadə A.İ., Məmmədəliyev V.M. Muğam. Dərs vəsaiti. B.: Ecoprint, 2017, – 157 s
Старший преподаватель кафедры
«Мугам (ханенде)» АНК
О МЕСТЕ И РОЛИ ЗАРБИ МУГАМОВ В АЗЕРБАЙДЖАНСКОЙ МУЗЫКЕ
Аннотация: В устной традиционной профессиональной музыке Азербайджана «зарби-мугамы» являются одним из широко распространенных видов мугама. Как и мугамные дестгяхи, ритмические зарби-мугамы представляют собой композиции, основанные на самостоятельности вокально-инструментальных партий. Жанр зарби-мугама очень часто привлекал внимание музыковедов и стал объектом научных статей и методических работ. В представленной статье дан обзор истории ритмических мугамов (на примере исполнений разных музыкантов), а также исследовано использование «зарби-мугамов» в творчестве композиторов. В статье широко рассмотрена общая роль ритмических «зарби-мугамов» в музыкальной культуре Азербайджана.
Ключевые слова: зарби-мугам, восток, музыка, композитор, дестгях, певец
Senior lecturer of the department
«Mugham (khanende)» of the ANC
ABOUT THE PLACE AND ROLE OF ZARBI MUGHAMS
IN AZERBAIJANI MUSIC
Abstract: In Azerbaijani oral traditional professional music rhythmic mughams “zarbi-mughams” are one of the most widespread types of mugham. Similar to mugham dastgah, zarbi-mughams are based on the independence of vocal and instrumental parts. The zarbi-mugham genre constantly attract the attention of musicologists and became the object of scientific articles and methodological works. The article presents an overview of the history of rhythmic mughams (using the example of performances by different musicians) and also examines the use of “zarbi-mughams” in the works of composers. The article discusses the general role of rhythmic “zarbi-mughams” in the musical culture of Azerbaijan.
Keywords: Zarbi-mugham, East, music, composer, dastgah, singer
Rəyçilər:
AMK-nın professoru Ramiz Əzizov
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Səadət Verdiyeva