Şirvan şikəstəsi aşıq və xanəndə ifaçılığında
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 3, 2015
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Baş müəllim
Şirvan şikəstəsi aşıq və xanəndə ifaçılığında
Açar sözlər: Şirvan, şikəstə, aşıq, xanəndə, janr
Şikəstə janrı həm aşıq, həm də xanəndə yaradıcılığı üçün eyni dərəcədə doğma və sevimli bir janrdır. Bu janr aşıq yaradıcılığına məxsus olsa da xanəndə repertuarına o qədər dərindən daxil olmuşdur ki, “Qarabağ şikəstəsi”, “Kəsmə şikəstə”, “Şirvan şikəstəsi” kimi nümunələri demək olar ki, muğam sənəti nümunəsi kimi qəbul olunur. Birinci və ikinci şikəstə aşıq repertuarında artıq işlədilmir. “Şirvan şikəstəsi” isə hər iki sənətdə eyni sevgi ilə ifa olunur. Adını sadaladığımız bu üç musiqi nümunəsi bölgə etibarilə də fərqlidir. Belə ki, “Qarabağ şikəstəsi” Qarabağ bölgəsinə, “Kəsmə şikəstə” (ona bəzən “Bakı şikəstəsi” də deyirlər) Abşeron ərazisinə, “Şirvan şikəstəsi” isə adından da məlum olduğu kimi Şirvan bölgəsinə məxsus musiqi havaları kimi tanınır. Lakin bundan asılı olmayaraq hər üç şikəstə bütün xanəndələrin repertuarında önəmli yer tutur.
Şikəstə janrının xanəndə repertuarına yol tapmasının bir sıra səbəbləri var. Bunlardan ən birincisi şikəstə janrının quruluş etibarilə zərbi muğam janrına uyğun olmasıdır. Bu uyğunluq ilk növbədə özünü hər iki janrın qarışıq bəhrli qrupa aid olması ilə yaranır. Şikəstələrdə də zərbi muğamlar kimi musiqi materialının vokal hissəsi bəhrsiz, instrumental hissəsi isə bəhrlidir. Digər tərəfdən şikəstələrin musiqi materialının xanəndə ifa üslubuna yaxınlığı, əhval-ruhiyyənin, emosional aləmin muğamla səsləşməsi bu janrın xanəndələr tərəfindən də sevilməsinə gətirib çıxarmışdır.
Şikəstə janrı Azərbaycan musiqişünaslığında xüsusi diqqət çəkən tədqiqat obyektidir. Şikəstələr haqqında ilk əvvəl Üzeyir bəyin “Azərbaycan musiqi həyatına bir nəzər” məqaləsində məlumat verilir: “Şikəstə və bayatıya aşıq dəstəsinin dəstgahı demək olar, çünki bu növ musiqi təğənnisi əsl onların sənətidir… Şikəstə və bayatının sözləri də zatən köy xalqına məxsus bəstə və qoftə olub qoftəsi məzmunca müxtəlif olduğu halda, bəstəsi yeknəsəqdir…” (1, s. 188). Daha sonra alim bu janrın müxtəlif mahallarda yaranması ilə əlaqədar variantlarının adını çəkir.
Bundan başqa şikəstə janrı haqqında ətraflı məlumat M.İsmayılovun “Azərbaycan xalq musiqi janrları” elmi əsərində verilib. Bu əsərdə alim qarışıq bəhrli janr qrupu olaraq şikəstələrə xüsusi bölmə həsr etmişdir. Burada şikəstə janrının xüsusi tərifi verilir: «Azərbaycan şikəstəsi hər biri müstəqil xarakter daşıyan iki çalardan ibarət vokal-instrumental bir musiqi janrıdır. Adi mahnılardan fərqlənən şikəstənin əsas xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, “Segah” muğamının “Şikəsteyi-fars” şöbəsi üzərində sərbəst gəzişmək yolu ilə yaranan şikəstənin oxunan hissəsi, yəni əsas melodiyası metro-ritmik cəhətdən bəhrsiz olduğu halda, xalq çalğı alətlərindən tar, kamança və xüsusən zərb alətləri bu əsas melodiyanı müəyyən metrik vəzndə müşayiət edir” (3, s. 84).
Tərifdən də aydın olduğu kimi alim xanəndə ifasında səslənən şikəstədən danışır. Sonrakı məlumat və təhlillər də məhz xanəndə ifasının məhsulu olan “Qarabağ şikəstəsi”nin əsasında aparılır. Burada həmçinin şikəstə “Ovşarı”, “Arazbarı”, “Kərəmi” kimi musiqi nümunələri ilə müqayisə edilir.
Şikəstə janrı haqqında İ.Köçərli geniş və samballı əsər yazmış, bu janrın inkişaf yollarını, daxili quruluşunu ətraflı şəkildə təhlil etmiş, şikəstəni xalq və bəstəkar yaradıcılığında araşdırmışdır. Tədqiqatçı ilk dəfə olaraq şikəstə janrına aşıq sənətinin məhsulu olaraq yanaşmış və onun hər iki sənətdə (aşıq və muğam) yerini, mövqeyini müəyyən etməyə çalışmışdır. Şikəstələri əsas etibarilə zərbi muğamlarla müqayisə edən alim onların xanəndə sənətinə yol tapmasını bu cür izah edir: “…Şikəstə tarixən aşıq yaradıcılığının məhsulu olmuş, sonrakı təkamül, inkişaf prosesində Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığının bütün qolları ilə qovuşmuş, xalq mahnı və rəqs yaradıcılığı, muğam sənətinin uyğun cəhətlərini mənimsəmiş və nəhayət, xanəndə sənətində son dərəcə təkmilləşmiş bir forma almışdır. Şikəstənin muğam ifaçılığına daxil olması bu janrın daxili qanunauyğunluqları ilə şərtlənmişdir. Vokal melodiyanın improvizasiya xüsusiyyətlərinə malik olması, instrumental hissənin inkişaflı, rəngvari “xasiyyət” daşıması onların xanəndə ifaçılığına daxil olması üçün əlverişli zəmin yaratmışdır” (5, s. 27). “Aşıqların repertuarına daxil olan “Bayatı”, “Şikəstə” kimi xüsusi, başlıca olaraq kədərli təsirli melodiyalar silsiləsində xalqın inqilabdan əvvəl ağır taleyi öz ifadəsini tapmışdır. Xalq arasında həmin mahnıların külli miqdarda mətni və musiqi variantı meydana gəlmişdir. Bunlar müxtəlif rayonlarda müxtəlif şəkillərdə ifa olunur. Bizə Bayatı və Şikəstənin onlarca variantı gəlib çatmışdır” (2, s. 27).
Bütün misallardan da göründüyü kimi şikəstə janrı aşıq sənətinin məhsulu kimi tanınır. Lakin təəssüflər olsun ki, müasir dövrümüzdə aşıq sənətində bu janra getdikcə daha az yer ayrılır. Xüsusilə də məşhur “Qarabağ şikəstəsi”nə aşıq repertuarında demək olar ki, rast gəlmək mümkün deyil. Şikəstənin bu növü və «Kəsmə şikəstə» daha çox xanəndə repertuarında yer alır. Aşıq sənətində müasir dövrümüzdə “Şirvan şikəstəsi”, “Sarıtorpaq şikəstə”, “Badamı şikəstə”, “Cığdan çıxma şikəstə”, “Quba şikəstəsi”, “Zarıncı şikəstə”, “Kərəm şikəstəsi” və s. kimi növləri daha məşhurdur. Son zamanlar “Şirvan şikəstəsi” xanəndələr arasında da geniş yayılmışdır.
Şikəstə janrına öz tədqiqatlarında geniş yer ayıran İ.Köçərli bu janrı bir sıra aspektlərdən araşdırır və məhz “Qarabağ şikəstəsi” və “Kəsmə şikəstə”ni musiqi və poetik baxımdan yaxın olan digər aşıq havaları ilə müqayisə edir. Müqayisəyə cəlb olunan şikəstələr xanəndə ifasına əsaslanır. Müəllif daha sonra bu şikəstələrlə aşıq yaradıcılığında yayılmış “Şirvan şikəstəsi”ni və digər şikəstə növlərini də müqayisə edərək, şikəstə janrının məhz aşıq sənətinin məhsulu olmasını müxtəlif faktlarla sübuta yetirməyə çalışmışdır.
Şikəstə janrının xanəndə repertuarında yer alması ilk növbədə onun zərbi muğam janrı ilə yaxınlığından irəli gəlir. Hər iki musiqi janrı qarışıq bəhrli janr qrupuna daxildir, hər ikisində poetik mətn bayatıya əsaslanır, hər iki musiqi nümunəsində “Segah” muğamı (“Şikəsteyi-fars”) üstünlük təşkil edir. Musiqi materialının digər oxşar xüsusiyyətlərini də sadalamaq mümkündür. Bütün bu səbəblər şikəstə ilə zərbi muğam janrını bir-birinə yaxınlaşdırır. Bununla belə şikəstənin xanəndə repertuarındakı növləri bu qəbildən olan digər havalar kimi zənginləşmiş, inkişafa məruz qalmışdır.
“Şirvan şikəstəsi” haqqında musiqişünaslıqda maraqlı tədqiqatlara rast gəlinir. Belə ki, “Şirvan şikəstəsi” adı altında bu şikəstənin çoxsaylı növləri haqqında dəfələrlə qeyd olunmuşdur. Bu barədə daha ətraflı İradə Köçərli aşıq sənəti ilə bağlı tədqiqatlarında bəhs edir. O, şikəstənin növləri kimi “Döymə şikəstə”, “Qədim şikəstə”, “Cığdan çıxmaz şikəstə”, “Bayatı şikəstə”, “Zarıncı şikəstə” və s. adlarını çəkir. “Şirvan şikəstəsi”nin ən məşhur variantı əsas etibarilə xanəndə repertuarına yol tapmış növüdür ki, bu hava «Şirvan şikəstəsi» adı ilə tanınır.
“Şirvan şikəstəsi” nəinki xanəndələrin, hətta estrada müğənnilərinin də diqqətini cəlb etmiş, onun müasir üslubda aranjman olunmuş ifa variantları yaranmışdır. Bu şikəstədə musiqi materialı əvvəlki şikəstədən olduqca fərqlidir. Həm instrumental, həm də vokal partiya həzin və nisbətən lirik xarakterlidir, aşığın ifasında bu həzinlik daha çox duyulur, instrumental partiyada balabanın iştirak etməsi lirik xarakteri gücləndirir. Bu şikəstənin xanəndə ifasında həmin xarakterin mümkün olduğu qədər saxlanılması təsir qüvvəsinin aşıq tərəfindən daha artıq olması fikrini yaradır. “Şirvan şikəstəsi”ni ifa edərkən xanəndələr aşıq havasının əhvali-ruhiyyəsini yaratmağa çalışırlar.
ƏDƏBİYYAT:
- Hacıbəyov Ü.Ə. Seçilmiş əsərləri. B.: Yazıçı, 1985, 653 s.
- Bülbül. Seçilmiş məruzə və məqalələri. B.: EA nəşriyyatı, 1968, 237 s.
- İsmayılov M.C. Azərbaycan xalq musiqi janrları. B.: İşıq, 1984, 100 s.
- Məmmədov T.A. Azərbaycan aşıq yaradıcılığı. B.: Apostrof, 2011, 648 s.
- Köçərli İ.T. Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığında şikəstə. B.: Tural, 2003, 124 s.
- Quluzadə T.N. Üzeyir Hacıbəyli və Qara Qarayevin yaradıcılığında aşıq musiqisinin təzahür xüsusiyyətləri. B: Mütərcim, 2012, 144 s.
- Зохрабов Р.Ф. Азербайджанская профессиональная музыка устной традиции: мугам-дестгях и зерби-мугамы. Б.: Марс-принт, 2010, 458 с.
Доктор философии по искусствоведению,
Доцент
Старший преподователь АНК
«ШИРВАН ШИКЕСТЕСИ» В ИСПОЛНЕНИИ АШЫГА И ХАНЕНДЕ
Резюме
Данная статья посвящена музыкальному жанру шикесте в исполнительском творчестве ашыга и ханенде. Авторы дают обширную информацию о жанре шикесте, а также сравнительный анализ «Ширван шикестеси» в исполнении ашыга и ханенде.
Ключевые слова: Ширван, шикесте, ашыг, ханенде, жанр
Assistant Professor of ANC,
Doctor of Philosophy
Senior lecturer ANC
«SHIRVAN SHIKESTESI» PERFORMED ASHIG AND SINGERS
Summary
This article is dedicated to the music genre in the performing art shikeste Ashig and singers. The authors provide a wealth of information about the genre shikeste, conduct a comparative analysis of «Shirvan shikestesi» performed Ashig and singers.
Key words: Shirvan, shikeste, Ashig, singers, genre
Rəyçilər: Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor A.Quliyev;
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor F.Xalıqzadə.