Ü.Hacibəylinin “O olmasin, bu olsun” operettasının yazılma tarixçəsi
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 3, 2015
AMK-nın müəllimi
Ü.Hacibəylinin “O olmasin, bu olsun” operettasının yazılma tarixçəsi
Açar sözlər: Üzeyir Hacıbəyli, operetta, dram
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində müstəqil, professional musiqi mədəniyyətimizin yaranmasında Üzeyir Hacıbəyli adı böyük ehtiramla yad olunur. Yaradıcılığa başladığı dövrdən onlarla musiqişünasın tədqiqat obyektinə çevrilmiş Üzeyir bəy fəaliyyəti müasir dövrə qədər araşdırılmaqdadır. Bu baxımdan gənc yaşlarından bütün Şərqdə, tədricən isə bütün dünyada yaradıcılığı ilə əks-səda doğuran Ü.Hacıbəyli haqda yeni söz demək hazırkı dövrdə böyük məsuliyyət tələb edir.
Bəstəkarın çoxşaxəli yaradıcılığı bir neçə musiqi janrı sahəsində yeni söz dediyini aşkar ortaya çıxarır. Bununla yanaşı, musiqi mədəniyyətimizin inkişafı naminə müdafiəçi rolunda dəfələrlə yazılı mətbuatda çıxışları onun uzaqgörənliyinin aşkar sübutudur.O, “Səhnənin tərbiyə əhəmiyyəti”, “Opera və dramanın tərbiyə əhəmiyyəti” haqda bir sıra məqalələrində bu janrı inkar edən mühərrirlərə qəti cavab verərək Azərbaycan dram və operasının düzgün inkişaf yolunu göstərirdi.
Ü.Hacıbəyli opera və operettanı səhnə sənətinin II, hətta III dərəcəli məhsulu hesab edənləri tənqid edir: “Drama – gimnaziyadır. Opera – darülfünündur. Bizim xalq ibtidai məktəb şagirdidir” kimi bu cür fikir yürüdən cahil və avam “tənqidçilər”i öz kəskin məqalələrində ifşa edir və onların çürük mühakimələrini heçə çıxarırdı. “Tutalım ki, “Дни нашей жизни” dramasına 100 dəfə baxmaqla demək olmaz ki, mən “Boris Qodunov” operasını dinləməyə hazıram”. Yaxud: “Bizim xalqa “Nadir şah” dramını dinləmək üçün 100 il də vaxt verəndən sonra ona “Leyli və Məcnun” operasını dinləməyə icazə verilməlidir”. Nəhayət, əgər “Drama –gimnaziya, opera – darülfünun” nisbəti düzgündürsə, onda bu da düzgündür ki, dram kursunu əsaslı keçən camaat operaya getməyə hazırdır, deməli, artıq dramaya getməyə heç bir lüzumiyyət yoxdur: çünki gimnaziyanı bitirənlər, təkrarən ora daxil olmurlar”.
Ü.Hacıbəyli eyni kəskinlik və ehtirasla dram sənətini də müdafiə edirdi: “…Mən yalnız musiqi səhnə tamaşalarının tərəfdarı deyiəm. İctimai tərbiyə üçün həm faciə, həm drama, həm komediya, həm opera, həm də operetta lazımdır. M.F.Axundovun komediyalarından “Vəziri xani – Lənkəran”, “Dərviş Məstəli şah”, “Hacı Qara” və bizim məşhur dramaturqumuz Ə.Haqverdiyevin “Dağılan tifaq” draması ilə demək olar ki, mən inkişaf etmişəm”.
Ü.Hacıbəyli ciddi dram, məzmunlu komediya, xalqı maraqlandıran satiralar yaranmasını tələb edirdi. Bədii əsərlər onun fikrincə, tamaşaçının estetik tələblərinə cavab verməlidir. Ancaq tamaşaçının zövqünə cavab verən və dövrünün qabaqcıl fikirlərini ifadə edən əsərlər səhnədə yaşaya bilərlər.
Musiqili komediyalar Üzeyir bəyin yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Bu operettalar – “Ər və arvad”, “O olmasın, bu olsun”, ”Arşın mal alan”dan ibarətdir. Azərbaycan dramaturgiyasının qiymətli inciləri hesab olunan bu əsərlər öz əhəmiyyətini indiyə qədər itirməyib və bizim zəmanəmizdə də böyük maraqla dinlənilir. Ü.Hacıbəyli bu əsərlərdə klassik komediyamızın qanunlarını və ənənələrini davam etdirərək sadə, təbii bir dillə oynaq və canlı hadisələr və surətlər yaratmışdır. Bu komediyalar A.Qoqol və M.F.Axundovun əsərləri kimi dərin ictimai məna və əxlaqi əsaslar üzərində qurulub. O, xüsusilə M.F.Axundov teatrının yolunu yeganə düzgün yol hesab etmiş, bu teatrın ədəbi üslub və tələblərini özü üçün əsas tutmuşdur.
Ü.Hacıbəyli öz komediyalarını Azərbaycanda ictimai fikrin oyandığı, sinfi mübarizənin kəskinləşdiyi bir dövrdə yazıb. Xalqın gələcəyi ilə bağlı suallar bütün ictimai fikri məşğul edirdi. Mövhumat və cəhalət, köhnə adət-ənənələr, qadının cəmiyyət və ailədəki hüquqsuz vəziyyəti hələ M.F.Axundov komediyalarında ifşa edilirdi.
Bəstəkarın 1908-ci ildə möhtəşəm “Leyli və Məcnun”, 1909-cu ildə “Şeyx Sənan” operalarının ardınca 1910-cu ildə yeni janrın əsasını qoyan “Ər və arvad” musiqili komediyasını səhnələşdirdi. Musiqili komediyanın premyerası 24 may 1910-cu ildə uğurla baş tutdu. “Kaspi” qəzetinin verdiyi məlumata görə, benefis münasibətilə 25 yaşlı müəllif – yubilyar “Nicat” cəmiyyətinin üzvləri tərəfindən təbrik olundu, yaradıcılığı haqda danışıldı.
“O olmasın, bu olsun” 1910-cu ildə yazılaraq elə həmin ilin sentyabr ayının 12-də tamaşaya qoyulub. Lakin 1910-cu ildə cəmi bir dəfə oynanılan əsər 8 ay sonra Mayılov qardaşlarının teatrında 25 aprel 1911-ci ildə yeni quruluşda səhnələşdirildi. Əsərlərin qazandığı böyük uğurdan sonra bəstəkar musiqi təhsilini Moskvada davam etdirmək qərarını alır.
“Nicat” xeyriyyə cəmiyyətinin üzvü olan bəstəkar 1913-cü ildə yenidən mədəni-maarif işi sahəsindəki fəaliyyətini dayandıraraq Peterburqa gedir. Burada qəbul imtahanları ilə yanaşı növbəti musiqili komediyası – “Arşın mal alan” üzərində işə başlayır və bu əsər 1913-cü il oktyabr ayının 25-də səhnələşdirilir.
Qadın azadlığı, azad məhəbbət və sevgi Ü.Hacıbəylinin hər üç musiqili komediyasının mərkəzində durur. Gülnaz və Sərvərin sevgisi bundan qabaq hələ “Leyli və Məcnun”da öz klassik ifadəsini tapmışdı. Məşədi İbad Mərcan bəyin, Rüstəm bəy Kəblə Qubadın daha qüvvətli davamı deyilmi?
J.Molyer və M.F.Axundov komediyalarının qüdrətilə səsləşən “Məşədi İbad” və ya “O olmasın, bu olsun” operettaları o zamankı ədəbiyyatımızın hakim üslubu olan tənqidi realizm ruhunda yazılmış əsərlərdir. Əsərin ideyası Cəlil Məmmədquluzadənin məşhur “Anamın kitabı” əsərində inkişaf etdirilərək daha yüksək formaya salınmışdır.
Üzeyir bəyin inqilaba qədər yazdığı bu əsərlər xalqımızın ictimai şüur oyanışında köhnə dünya və köhnə əxlaqın sarsıldılması uğrunda nəinki Azərbaycanda, bəlkə bütün Yaxın Şərq aləmində inqilabi və mütərəqqi bir rol oynamaqla musiqili komediyanı yeni kütləvi musiqi janrı olaraq ilk dəfə yaratmış oldu.
1911-ci ildə “O olmasın, bu olsun”un Tiflisdə ilk qastrol turu oldu. Operetta müxtəlif dillərə tərcümə olunub. Zaqafqaziya, Bolqarıstan, Türkiyə, Yəmən s. tamaşaya qoyulub. Əsərin ədəbi mətni 1912-ci ildə Bakıda Orucov qardaşları mətbəəsində nəşr edilib, 2 dəfə ekranlaşdırılmışdır. Əsər 1918-ci il nəşrindən etibarən 4 məclisdən ibarət nəşr olunub. Üçüncü məclis kimi təqdim olunan “Hamam səhnəsi”ni bəstəkar əsərə sonradan əlavə edib.
İlk dəfə 1919-cu ildə Yaltada A.Xanjankovun studiyasında rejissorlar V.Papazyan və İ.Lakka ekranlaşdırılmağa başlasa da, işi sona çatdırmadılar. 1956-cı ildə Bakı kinostudiyasında S.Rəhmanın ssenarisi üzrə 9 hissəli, rəngli, səsli film çəkildi. Rejissor H.Seyidzadə, baş operatoru Ə.Atakişiyev, rəssamlar C.Əzimov, N.Zeynalov, musiqi redaktoru F.Əmirov. Baş rollarda Ə.Ağayev, A.Mirzəquliyev, T.Gözəlova, A.Gəraybəyli, B.Şəkinskaya, M.Sənani, M.Mərdanov, İ.Əfəndiyev, Ə.Əhmədov və b. çıxış edib. Soltan Hacıbəyov əsəri musiqili komediya teatrı üçün redaktə edib.
Bu operetta böyük tamaşaçı kütləsi, ziyalı tərəfindən yüksək qiymətləndirilsə də, rəsmi dairələr buna mənfi rəy bildirmişdi. “O olmasın, bu olsun” musiqili komediyası “Ər və arvad”dan bir müddət sonra yazılaraq Ü.Hacıbəylinin bəstəkar–dramaturq kimi inkişafını göstərir. Burada artıq vodevillik yoxdur. “O olmasın, bu olsun” inkişaflı süjet və fabulalı böyük musiqili səhnə əsəridir. Əsərdə hadisə dairəsi daha genişdir, həqiqət bəstəkar tərəfindən daha dərin təsvir edilir. Komediyanın librettosu “Ər və arvad”ın süjetini davam etdirir, yeni motivlər daxil edərək bu komediyada açıq siyasi protest verilir. Üç komediya arasında “O olmasın, bu olsun” öz ifşaedici tonuna görə daha kəskin xarakter daşıyır. Məhz bu cəhət onu satirik “Molla Nəsrəddin” jurnalı, habelə M.Axundov, N.Vəzirov, Ə.Haqverdiyevin komediyaları ilə yaxınlaşdırır. Komediyanın mənfi qəhrəmanları Ə.Əzimzadənin “Köhnə Bakı tipləri” karikatur-portret silsiləsi ilə assosiasiya yaradır. Burada müflisləşən və mənəviyyatca düşkünləşən zadəganlığın xəsisliyi, pulun gücünə fanatik inamı ilə seçilən varlı tacir zümrəsi ilə ittifaqa girmək cəhdi inandırıcı təsvir olunub. İnsanın mənəvi azadlığı və ləyaqəti uğrunda mübarizə aparan, pulun hökmranlığı və sosial məişət qanunları ilə barışmayan yeni nəslin nümayəndələri əski cəmiyyətə qarşı qoyulmuşdur.
Ü.Hacıbəyli klassik teatr ənənələrini öyrənərək ciddi dramaturgiya qurur. XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan məişətinin geniş təsvirini verir. Bəstəkar komediya teatrı sahəsini inkişaf etdirərək əsərə lirik xətt də daxil edir. Ü.Hacıbəyli: “Süjet və librettosu mənə məxsus olan musiqili komediyalarımda, Azərbaycan qadınını bağlı qapı arxasında saxlayan və hüquqlarından məhrum edən burjua cəmiyyəti nümayəndələrini kəskin gülüş hədəfinə çevirmişəm”.
O, bu əsərdə ifadə vasitələri və diapazonu artıraraq pərdələrin sayını 4-ə, iştirakçıları isə 13-ə çatdırır. “O olmasın, bu olsun”da birinci komediyadakı kimi 13 deyil, artıq 23 musiqi nömrəsi var. Müvafiq olaraq musiqinin dramatik rolu da artıb. Musiqi nömrələrinin yarıdan çoxu süjetə daxil olan ansambl və xor səhnələridir. Bəzi solo vokal nömrələr də mühüm dramatik əhəmiyyət kəsb edir.
Əsərdə bəstəkar qadın – kişi bərabərliyini, qızın müstəqil seçim etmək hüququnu daha sərbəst açır. Hacıbəyli – dramaturq köhnə qanunları, dövlətli qocaların özlərinə cavan qız “almaq” məsələsini gülüş hədəfinə çevirir. Əsərin qəhrəmanları – tələbə Sərvər və gənc Gülnaz bütün qanunlara əks olaraq sonda evlənir, dövlətli qoca və onun puluna qalib gəlirlər. Bu qəhrəmanlar vasitəsilə bəstəkar müasir gəncləri məhəbbət uğrunda mübarizəyə çağırır. Burada feodal aləmdən Rüstəm bəy, o dövrə xas obrazlar – dövlətli tacir Məşədi İbad, qoçu Əsgər, hambal, hamamçı Məşədi Qəzənfər, yeni “intelligent” nümayəndələrindən millətçi Həsənqulu bəy, qəzetçi Rza bəy, qulluqçu Sənəm təsvir olunur. Əsərdəki bütün obrazlar Hacıbəylinin müasirləridir.
Bəstəkar satirik komediya janrının xüsusiyyətlərindən irəli gələrək mənfi qəhrəmanların musiqi xarakteristikasında parodiya metodlarından istifadə edir. I komediyanın heç bir nömrəsində bəstəkar Məşədi İbad kimi parlaq musiqili portret yarada bilməmişdi. Digər mənfi qəhrəmanlar isə musiqidə deyil, ədəbi mətndə satirik xasiyyətnamə tapırlar. Müsbət qəhrəmanlar Sərvər və Gülnaz Üz.Hacıbəyli komediyalarında ilk lirik obrazlardır. Bu operettanın ədəbi mətnində Şərq poeziyasının böyük şairləri M.Füzuli, Sədi Şirazi və Hafiz Şirazinin əsərlərindən istifadə edilmişdir.
Bu əsərin dramaturgiyasında ilk dəfə orkestrin iştirakı, ilk dəfə böyük instrumental solodan istifadə nəzərə çarpır. Musiqi komediyalarında nömrələrin forması improvizasiyadan uzaqdır.Hacıbəyli ilk dəfə obraz-ların fərdi aləmini əks etdirən mahnı–ariya xarakterli melodiyalar yaratmaqla “Arşın mal alan” və “Koroğlu” ariya üslubuna yol açmışdır. Tamamlanmış müstəqil instrumental nömrələr ümumən Hacıbəylinin musiqi üslubunun inkişafından xəbər verir.
Bir çox bəstəkarların yaradıcılığının böyük tədqiqat işlərində araşdırılmaya ehtiyacı olduğu halda, Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığını “məsuliyyətlə qorunmaq və şəkildəyişkənliyinə uğramaqdan uzaq tutmaq” bir kredoya çevrilməlidir.
ƏDƏBİYYAT:
- Üzeyir Hacıbəyov Ensiklopediyası. Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondu. B.: Şərq-Qərb, 2007, 264+16 s.
- Qarabağlı S. Şərqin 100 yaşlı ilk operettası – “Ər və arvad”: Üzeyir Hacıbəyov-125 // “Xalq” qəzeti, 2010, 6 iyun, N 121. 5
- Üzeyir Hacıbəyov. Elektron dərs vəsaiti. “O olmasın, bu olsun”. Mühazirəni təqdim edir müəllif – Bakı Musiqi Akademiyasının dosenti, sənətşünaslıq namizədiCəmilə Həsənova. URL:http://ders.musigi-dunya.az/meshadi_lecture.html
Преподаватель АНК
ОБ ИСТОРИИ СОЗДАНИЯ ОПЕРЕТТЫ УЗЕИРА ГАДЖИБЕЙЛИ «НЕ ТА, ТАК ЭТА»
Резюме
Оперетта У.Гаджибейли «Не та, так эта» – второе произведение в названном жанре, в которой раскрывается социально – бытовые отношения того времени. Все 3 оперетты композитора являются шедеврами национальной музыкально-сценической классики.
Ключевые слова: У.Гаджибейли, оперетта, драма
Lecturer of ANC
ABOUT THE HISTORY OF UZEYIR HAJIBEYLI `S OPERETTA «IF NOT THAT ONE,
THEN THIS ONE»
Summary
U.Hajibeyli`s operetta “If not that one, then this one” is the second piece in this genre where was disclosed social relations of that time. All of three operettas are considering as masterpieces of the national classic music.
Key words: U.Hajibeyli, operetta, drama
Rəyçilər:
professor Məmmədağa Kərimov;
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Afət Novruzov.