Musiqişünas alim M.İsmayılovun əsərlərində segah məqamı
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 4, 2015
AMK-nın doktorantı
Musiqişünas alim M.İsmayılovun əsərlərində segah məqamı
Açar sözlər: muğam, məqam, tonallıq, “məqam-tonallıq dəyişməsi”, M.C.İsmayılov, “Segah”, “Şikəsteyi-fars”, şikəstə, xalq mahnıları
Azərbaycanda həm vokal-instrumental, həm də instrumental şəkildə xanəndə və sazəndələr tərəfindən ifa olunan “Segah” muğamı Azərbaycan musiqi tədqiqatçılarının, muğamşünaslarının tədqiqat obyekti olaraq daim diqqət mərkəzindədir. Bu muğam haqqında Ü.Hacıbəyli (1885-1948), M.İsmayılov (1912-1994), R.Zöhrabov (1939), E.Babayev (1948-2003) kimi musiqişünas-alimlərimizin əsərlərində maraqlı fikirlərə rast gəlirik. Təqdim edilən məqalədə əsas diqqətimizi XX əsr Azərbaycanın görkəmli musiqişünas alimi M.İsmayılovun araşdırmalarına yönəldirik.
Öncə onu qeyd edək ki, Azərbaycan muğamşünaslığının yaranması və inkişafında böyük rolu olan M.İsmayılov maraqlı tədqiqat işlərinin müəllifidir. Onun ilk elmi işi tələbəlik illərində Azərbaycan dilində yazdığı “Elementar musiqi nəzəriyyəsi” tədris kitabı idi. Bu kitab musiqi cəmiyyətində böyük rəğbət qazandı. 1936-cı ildə konservatoriyada keçirilən daxili müsabiqədə mükafata layiq görüldü. 1960-cı illərin əvvəllərində o, müntəzəm olaraq monoqrafiyalar, elmi-tədqiqi məqalələr yazır, T.Quliyev və Z.Bağırovla birlikdə “Azərbaycan xalq rəqs melodiyaları” məcmuəsini nəşr etdirir. Eyni zamanda M.İsmayılov Azərbaycan xalq musiqisinin janr bölgüsünü araşdıraraq sənətşünaslıq namizədi dissertasiyası mövzusu üzərində gərgin iş aparır. 3 noyabr 1963-cü ildə uğurlu müdafiədən sonra M.İsmayılov sənətşünaslıq namizədi elmi dərəcəsini alır. O, həmçinin “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” və “Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığı” fənləri üzrə proqramlar tərtib edir və bir sıra elmi-metodiki əsərlər yazır. 1960-ci ildə M.İsmayılovun “Azərbaycan xalq musiqisinin janrları” kitabı nəşr olunur. Həmin əsərin II nəşri 1984-cü il “İşıq” nəşriyyatında edilib [2]. M.İsmayılovun ən əhəmiyyətli əsərlərindən biri də “Azərbaycan xalq musiqisinin məqam və muğam nəzəriyyəsinə dair elmi-metodik oçerklər” kitabıdır [3]. Biz bu məqalədə müəllifin adı çəkilən əsərlərinə istinad edərək “Segah”la bağlı maraqlı faktları diqqətə çatdıracağıq.
Əvvəlcə qeyd edək ki, görkəmli bəstəkar, Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin banisi Ü.Hacıbəyli “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” kitabında “Segah” muğamının 4 şöbədən ibarət olduğunu yazır. Onun tələbəsi musiqişünas alim M.İsmayılov isə öz əsərlərində bu şöbələrin sayının 5 olduğunu qeyd etmişdir. O, bunu “Segah” muğamının ifası zamanı bəzən “Manəndi-Müxalif” adlı şöbədən istifadə olunması ilə izah edir. Bundan başqa M.İsmayılov “Segah” muğamını müxtəlif pərdələrdə çalınıb oxunması ilə əlaqədar 5 növə ayırır:
1) Kiçik oktavadakı si mayəli (“Xaric segah”);
2) Birinci oktavadakı mi mayəli (“Orta segah”);
3) Birinci oktavadakı lya mayəli (“Mirzə Hüseyn segah”ı);
4) Birinci oktavadakı re mayəli (“Yalxın segah”);
5) Birinci oktavadakı sol mayəli (“Haşım segah”) [2, s. 62].
Musiqişünas alim “mi” səsinin kiçik oktavada “Zabul-segahın” mayəsi olduğunu da qeyd etmişdir. M.İsmayılov Azərbaycan musiqisində məqam kimi məsələnin musiqidə böyük əhəmiyyəti olduğunu bununla bir daha sübut edir. Əgər Ü.Hacıbəylinin elmi əsərində təkcə “mi” mayəli segah məqamının səs qatarı verilmişdisə, burada “Segah” muğamının hər birinin ayrı-ayrılıqda səs qatarı M.İsmayılov tərəfindən verilmiş, həmçinin onları Avropa musiqisində kvinta dairəsi ilə də müqayisə etmişdir. Onu da qeyd etməliyik ki, daha sonra professor R.Zöhrabov öz “Muğam” kitabında “Segah” muğamının “do” mayəli növünün də mövcud olduğunu göstərmişdir.
M.İsmayılov qarışıq bəhrli adlandırdığı janr qrupunun izahını daha ətraflı şəkildə “Segah” muğamının “Şikəsteyi-fars” şöbəsi üzərində vermişdir: “Adi mahnılardan fərqlənən şikəstənin əsas xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, “Segah” muğamının “Şikəsteyi-fars” şöbəsi üzərində sərbəst gəzişmə yolu ilə yaranan şikəstənin oxunan hissəsi, yəni əsas melodiyası metro-ritmik cəhətdən bəhrsiz olduğu halda, xalq çalğı alətlərindən tar, kamança və xüsusən zərb alətləri bu əsas melodiyanı müəyyən metrik vəzndə müşayiət edir. Məsələ burasındadır ki, şikəstədən və yuxarıda adlarını çəkdiyimiz “Heyratı”, “Arazbarı” və s. kimi musiqi nümunələrindən başqa, xalq musiqi janrlarımızın heç birində belə bir xüsusiyyət yoxdur” [2, s. 84].
M.İsmayılov göstərir ki, “Segah” məqamında 3 pərdə dəyişilir. Bunlardan məqamın III və VIII pərdəsi yarım ton yüksəlir, VII pərdə isə yarım ton alçalır. III pərdənin yüksəlməsi, mayə ətrafında gəzişməsi yalnız “Mayə-Segah” şöbəsində istifadə olunur. VII və VIII pərdənin yüksəlməsi isə eyni zamanda baş verir. Bu iki pərdənin dəyişilməsi məqamın VI pərdəsi ətrafında gəzişmə zamanı baş verir və bunun nəticəsində “Zabul” şöbəsi yaranır. Bundan başqa segah məqamının xarakterik cəhətlərindən biri də V pilləyə trel tətbiq etməklə VI pərdənin alçalmış halda göstərilməsidir. Buna “Segah” muğamının “Şikəsteyi-fars” şöbəsində rast gəlinir.
Demək olar ki, hər bir musiqi əsərində tonallıq dəyişmələrinə təsadüf olunur. İlk nəzərdən birsəsli hesab edilən Azərbaycan xalq musiqisində də bu məsələyə rast gəlinir. Xalq mahnılarımızın əsasını tonallıqlar (major-minor) deyil, məqam təşkil etdiyinə görə musiqişünas-alim musiqimizdəki bu cür dəyişiklikləri “məqam-tonallıq dəyişməsi” adlandırıb. Ən sadə xalq mahnılarından başlamış böyük həcmli və mürəkkəb quruluşlu muğamlara qədər, bütün musiqi janrlarımızda “məqam-tonallıq dəyişmələrinə” təsadüf olunur. “Belə düşünmək olmaz ki, Rast, Şur, Segah, Çahargah və s. kimi muğamlarımız ancaq öz adını daşıyan məqamlara əsaslanaraq vahid bir tonallıq çərçivəsində qalmaqla öz inkişafını tapır” [3, s. 49] – deyən musiqişünas-alim bildirir ki, muğamlarımızda şöbələrin ardıcıllaşması mexaniki bir yol ilə olmur. Şöbələrin ardıcıllaşması muğamın daxili inkişafı və onun dramaturgiyası ilə əlaqədardır. Muğamların əsas prinsipi tədricən gərginləşmə, pəsdən zilə doğru hərəkət edərək şöbələrin bir-birinə nisbətən kontraslı olmasıdır ki, bu da məqam-tonallıq dəyişməsinə, onların qarşı-qarşıya qoyulmasına gətirib çıxarır. Məqam-tonallıq dəyişməsi qeyd etdiyimiz kimi, xalq musiqimizin digər janrlarında – xalq mahnıları, rəqslər, rənglər, təsniflərdə də təsadüf olunur. Təbii ki, bu dəyişmə müəyyən qaydaya əsaslanır.
M.İsmayılov paralellik məsələsini aydınlaşdırır. Bildiyimiz kimi, Qərbin major-minor musiqi sistemində majorun paraleli kiçik tersiya aşağıda yerləşən minor, minorun paraleli isə kiçik tersiya yuxarıda yerləşən majordur. Segah məqamının paraleli isə mayədən böyük sekunda aşağı olan şur və böyük tersiya aşağı olan rast məqamı təşkil edir [3, s. 57].
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, do rasta paralel olan re şur və mi segahdan fərqli olaraq fa rasta paralel olan sol şur və lya segah tonallıqları arasında bir işarə fərq olur. Buna əsaslanaraq artıq onlar paralel məqamlar sayılmır, sadəcə olaraq I dərəcəli qohum tonallıqlardır. Bütün bunları nəzərə alaraq M.İsmayılov belə bir nəticəyə gəlir ki, do rast məqamının birinci dərəcəli qohum münasibətində 6 tonallıq var [3, s. 62].
M.İsmayılov do rastın 6 qohum məqamının səs qatarını ayrı-ayrılıqda göstərmişdir. Həmçinin bu do rasta birinci dərəcəli qohum tonallıqlar, (paralel) re şura və mi segaha da aiddir. Aşağıdakı nümunədə musiqişünas-alim şur məqamının I dərəcəli qohumu olan kiçik tersiya yuxarı rast, kiçik tersiya aşağı segahın və onların paralellərinin səs qatarını da qeyd edib [3, s. 52-53].
Sonda M.İsmayılov belə bir nəticəyə gəlir ki, rast, şur, segah məqamlarının hər birinin birinci dərəcəli qohumluq münasibətində 9 məqam-tonallıq mövcuddur. Lakin bu qədər qohum tonallıqların olmasına baxmayaraq xalq musiqində dəyişilən məqam-tonallıq ən çox paralel və tersiya münasibətində olan məqamlara təsadüf olunur. Bütün bunlara aid M.İsmayılov xalq musiqimizdən bir çox nümunələr göstərib. Rast, şur, segah kimi üç əsas məqamların qohumluq əlaqəsini aydınlaşdırdıqdan sonra musiqişünas alim digər məqamlar olan bayatı-şiraz, şüştər, hümayun və çahargah kimi məqamların da qohumluq münasibətlərini aydınlaşdırır.
Musiqişünas-alim məlum olan 7 əsas və 3 əlavə məqamdan başqa digər bir məqamın da mövcud olduğundan da ilk dəfə bəhs edib: “Eyni tonallıqlı bayatı-şiraz, şüştər və hümayunun səssırası ilə uyğun olan başqa bir məqam da vardır ki, o da “Zabul” və yaxud “Segah-zabul” məqamından ibarətdir. Bu halda “Zabul”, eyni tonallıqlı bayatı-şiraz, şüştər və hümayuna nisbətən kiçik seksta aşağı (böyük tersiya yuxarı) münasibətdə olmalıdır” [3, s. 81].
Zabul məqamının səssırası tamamilə şüştər və yaxud II növ hümayundakı kimidir: ½-1-½ (yarım ton, ton, yarım ton). Lakin onlardan fərqli olaraq, zabulda xarakter istinad pərdələr 3-cü (yarım kadans üçün) və 1-cidir (tam kadans üçün). O ki qaldı “segah-zabul”a bu, adi segahla VII pərdənin alçalmış və VIII pərdənin yüksəlmiş şəklindən ibarətdir. Bundan başqa, segahda III pərdə də çox zaman yüksəlmiş halda özünü göstərir ki, bu hal zabul və segahın ikisi üçün də səciyyəvidir [3, s. 81].
Qeyd edildiyi kimi, bayatı-şiraz, şüştər, hümayun məqamları quruluş və səslənmə cəhətdən harmonik minorla uyğundur. Lakin zabul və yaxud segah-zabul harmonik major ilə, onun mayəsi isə majorun 1-ci deyil, 3-cü tonu ilə uyğun gəlir. Bütün bunları ilk dəfə izahını verən musiqişünas-alim sonda onu da qeyd edir ki, bayatışiraz, şüştər, hümayun və zabul arasında üç işarə fərqi olur və buna görə mi zabul (do major kimi), do bayatı-şiraz, do şüştər, do hümayun (do minor kimi) birinci dərəcəli qohum tonallıqlardır. Lakin bir-birinə paralel münasibətdə deyillər. Yəni bayatı-şiraz, şüştər, hümayun bir-birilə həm birinci dərəcəli qohum, həm də bir-birinə nisbətən paralel münasibətdə, zabul məqamı isə üç məqamla (bayatı-şiraz, şüştər, hümayun) yalnız birinci dərəcəli qohum tonallıqlardır. Bu məqam-tonallıq dəyişməsinə aid də bir çox musiqi nümunələrini M.İsmayılov göstərmişdir.
7-ci məqam olan çahargahı isə musiqişünas-alim səs tərkibinə görə müəyyən dərəcədə rast ilə uyğun gətirmişdir. Buna görə də o, çahargah ladını şur və segah ilə rast məqamı kimi qohumluq dərəcəsində olduğunu yazır. Yəni re çahargah – mi şur, re çahargah – fa diyez segah kimi qohumluq əlaqəsindədir. Buna əsasən, onu da rast, şur və segah ilə birgə birinci dərəcəli qohum məqamlar sırasına daxil etmişdir.
Son olaraq M.İsmayılov belə bir nəticəyə gəlir: Azərbaycan məqamları qohumluq dərəcəsinə görə iki qrupa bölünür: Birinci qrupa rast, şur, segah və çahargah məqamları daxildir. Qeyd etdiyimiz kimi, bunlar bir-birilə böyük sekunda və böyük tersiya münasibətindədir. “Birinci qrupa şüştər, bayatı-şiraz, hümayun və zabul məqamları aiddir. Bütün bunlar nəinki qohum hətta bir-birinə paraleldir (1-ci qrup paralelləri – do rast (do çahargah), re şur, mi segah; 2-ci qrup paralelləri do bayatı-şiraz, do şüştər, do hümayun və mi zabul)”.
Rast, şur, segah məqamlarının hər birindən 2-ci qrup məqamlara – bayatı-şiraz, şüştər, hümayuna – keçmək üçün zabul məqamının daha əlverişli olduğunu bildirən M.İsmayılov aşağıdakı məqam-tonallıq planlarını tərtib etmişdir:
- do rast – mi zabul – do bayatı-şiraz və ya əksinə;
- do rast – mi zabul – do şüştər və ya əksinə;
- do rast – mi zabul – do hümayun və ya əksinə;
- re şur – mi segah zabul – do bayatı-şiraz və ya əksinə;
- re şur – mi segah zabul – do şüştər və ya əksinə;
- re şur – mi segah zabul – do hümayun və ya əksinə;
- mi segah – mi zabul – do hümayun və ya əksinə;
- mi segah – mi zabul – do bayatı-şiraz və ya əksinə;
- mi segah – mi zabul – do hümayun və ya əksinə [3, s. 90].
Bu tonallıq planı göstərməsinə baxmayaraq musiqişünas-alim xüsusilə qeyd edir ki, bundan başqa da çox miqdarda tonallıq – planlar tərtib etmək olar. Təbii ki, məqamların qohumluq münasibətinə əsaslanaraq onların qarşı-qarşıya qoyulması mümkündür. Yəni istər xalq musiqimizdə, istərsə də bəstəkarlarımızın yaradıcılıqlarında məqamların qohumluq münasibətinə əsasən, başqa tonallıq planları da tərtib etmək mümkündür. Buna aid bir neçə musiqi nümunəmizin də təhlili, onların məqam-tonallıq dəyişilməsi qeyd olunmuşdur. Bu oçerkin sonunda M.İsmayılov xüsusilə bildirir ki, Azərbaycan məqamlarının qarşı-qarşıya qoyulması ilə əlaqədar onun tərtib etdiyi müxtəlif məqam-tonallıq planları heç də süni və uydurma deyil, əksinə ciddi qayda-qanuna əsaslanmışdır. Qeyd etdiyimiz kimi, o, bu məsələni ətraflı şəkildə izah etmək üçün musiqi ədəbiyyatından bir çox nümunələr gətirmişdir. M.İsmayılov təkcə Azərbaycan xalq musiqi folkloru nümunələrindən deyil, həmçinin Ü.Hacıbəyli, S.Rüstəmov və başqa dahi Azərbaycan bəstəkarlarının yaradıcılıqlarından da istifadə edib. Son dərəcədə vacib olan bu məsələ musiqişünas-alimin fikrincə, musiqişünas və bəstəkarlar tərəfindən daha geniş tədqiq olunmalı və işıqlandırılmalıdır.
ƏDƏBİYYAT:
- Hacıbəyov Ü.Ə. Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları.: Yazıçı, 1985, 151 s.
- İsmayılov M.C. Azərbaycan xalq musiqinin janrları.: İşıq, 1984, 100 s.
- İsmayılov M.C. Azərbaycan xalq musiqisinin məqam və muğam nəzəriyyəsinə dair elmi-metodik oçerklər. B.: Elm, 1991, 49 s.
Докторант АНК
МАГАМ СЕГЯХ В РАБОТАХ УЧЕНОГО МУЗЫКОВЕДА М.ИСМАИЛОВА
Резюме
В статье Р.Алиева говорится об исследованиях, связанных с магамом «Сегях» в работах видного Азербайджанского ученого-музыковеда ХХ века – М.Исмаилова.
Ключевые слова: мугам, магам, тональность, «изменения тональности мугама», М.C.Исмаилов, «Сегях», «Шикестеи-фарс», шикесте, народные песни
post-graduate student of ANC
SEGAH MUGHAM IN THE WORKS OF
MUSICOLOGIST M.ISMAYLOV
Summary
The article written by R.Aliyev deals with the investigations related to Segah mugham in the researches of M.Ismayilov, the most prominent figure of Azerbaijan musicology of XX centry.
Key words: mugam, magam, tonality, “changing of mugham tonality”, M.S.Ismaylov, “Segah”, “Shikasteyi-fars”, shikasta, folk songs.
Rəyçilər:
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Lalə Hüseynova;
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Cəmilə Həsənova.