Milli musiqi mədəniyyətimizin inkişafında muğamların rolu
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 4, 2015
AMK-nın müəllimi
Milli musiqi mədəniyyətimizin inkişafında muğamların rolu
Açar sözlər: muğam, Üzeyir Hacıbəyli, Muğam Mərkəzi
Dahi bəstəkar və musiqişünas Üzeyir bəy Hacıbəyli “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” əsərində yazırdı: “Yaxın Şərq xalqlarının musiqi mədəniyyəti XIX əsrə doğru özünün yüksək səviyyəsinə çatmış və on iki sütunlu, altı bürclü “bina” (dəstgah) şəklində iftixarla ucalmış və onun zirvəsindən dünyanın bütün dörd tərəfi: Əndəlisdən Çinə və Orta Afrikadan Qafqaza qədər geniş bir mənzərə görünmüşdür. Bu “musiqi mədəniyyəti sarayının” tikilişində qədim yunan musiqi nəzəriyyəsini yaxşı bilən və hərtərəfli biliyə malik olan Əbu Nəsr Fərabi, Avropada Avitsenna adı ilə məşhur olan alim-mütəfəkkir Əbu Əli Sina, Əlkindi və başqaları iştirak etmişlər” (1, s. 35).
Böyük Azərbaycan bəstəkarı Fikrət Əmirov göstərirdi ki, “Muğam həm bütövlükdə, həm də ayrılıqda bədii obrazların təsəvvür və fəlsəfi ideyalarının bütöv bir dünyası deməkdir. Bu ecazkar aləmi kütlələrə tanıtdıran sənətkarlar ən əvvəl xanəndələr və onları müşayiət edən virtuoz çalğıçılar olmuşlar” (6, s. 6).
Ərəbcə yer, məkan mənasını verən muğam – şifahi ənənəyə malik Azərbaycan klassik professional musiqi janrlarından biri, iri həcmli vokal-instrumental və ya instrumental əsərdir. Yaxın və Orta Şərq xalqları arasında bu və ya digər dərəcədə muğama yaxın musiqi janrları mövcuddur (ərəb və türklərdə makam, türkmən və uyğurlarda mukam, özbək və taciklərdə makom, İran musiqisində dəstgah və s.). Muğam spesifik çoxhissəli musiqi janrı kimi Orta əsrlərin son dövründə formalaşıb. Lakin muğamların tərkibinə daxil olan müxtəlif şöbə, guşə, təsnif və rənglərin yaranma tarixi daha qədimdir. “Muğam” termini mənşəyinə görə məqamla bağlıdır (3, s. 793). Tanınmış musiqişünas Z.Səfərovanın “Azərbaycanın musiqi elmi” (XIII-XX əsrlər) fundamental tədqiqatında göstərildiyi kimi, Orta əsr Şərq musiqisinin məqam əsaslarını ilk dəfə Səfiəddin Urməvi sistemə salmış, onlar Əbdülqadir Marağalı tərəfindən təkmilləşdirilib. Bu sistemin əsasını “dövr” adlanan 12 əsas məqam, 6 avaz və 24 şöbə kimi törəmə məqamlar təşkil edirdi. Orta əsrlərdə bu və digər məqamlar əsasında təqsim, pişrov, şərqi, əməl, sövt, bəstə, nəqş, təranə, simai, mani və s. vokal, yaxud instrumental janr və formalar mövcud idi. Əbdülqadir Marağalının traktatlarında göstərilən “küll ən-nəğam” iri həcmli musiqi forması mürəkkəbliyi, dövrünün bütün məqamlar məcmusuna əsaslanması ilə fərqlənirdi (7, s. 450-460). Bu musiqi formaları sonralar ümumi məqam və janr mənbəyi kimi İran dəstgahı, özbək-tacik makomu, Azərbaycan muğami və s. musiqi janrlarının meydana gəlməsi üçün zəmin olmuşdur. Muğam Orta əsr bədii yaradıcılığının müxtəlif sahələrini (poeziya, ifaçılıq mədəniyyəti, yüksək bəstəkarlıq texnikası və s.) özündə üzvi surətdə birləşdirmiş, dövrünün təkcə musiqi sənətkarlığını deyil, onu yaradan cəmiyyətin mənəvi-bədii inkişafını əks etdirmişdir. Muğam Orta əsr musiqi mədəniyyəti inkişafının ən yüksək pilləsi və onun yekunudur. Muğamın Azərbaycan musiqisindəki rolunu, onun konsepsiyasının əhəmiyyətini Avropa musiqisindəki sonata-simfoniya konsepsiyası ilə müqayisə etmək olar. Musiqi tədqiqatçısı F.Şuşinski haqlı olaraq yazırdı ki, “Muğamların meydana gəlməsi, təşəkkülü və inkişaf prosesi hər ölkədə spesifik milli xüsusiyyət və cizgilər kəsb etmişdir. …Azərbaycan muğamları da tarix boyu özünəməxsus inkişaf prosesində ictimai-siyasi hadisələrin təsiri altında təkmilləşmiş, müasir formaya düşmüşdür… Musiqi aləmində öz ahəngləri, rəngləri və ifaçılıq yolları ilə fərqlənən Azərbaycan muğamları zəhmətkeş xalqın həyat fəlsəfəsi, onun arzu və düşüncələri ilə sıx bağlı olmuşdur. Muğamat yalnız təsnif və mahnıların, oyun havalarının deyil, eyni zamanda opera və baletlərin, hətta simfonik əsərlərinin tükənməz çeşməsidir. Bir sözlə, muğamat Azərbaycan musiqi dilinin lüğətidir” (6, s. 10).
Orijinal Azərbaycan muğamları milli bəstəkarlıq məktəbinin təşəkkülündə, ümumiyyətlə isə musiqi mədəniyyətimizin inkişafında böyük rol oynayıb. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan muğamı öz inkişaf tarixinin yeni mərhələsinə yüksəlmişdi; bu illərdə bir sıra görkəmli muğam ifaçıları – xanəndə və çalğıçılar yetişmişdi.
Azərbaycan muğam ifaçılığında Rast, Şur, Segah, Çahargah, Bayatı-Şiraz, Şüştər, Hümayun, eləcə də Şahnaz, Mahur-hindi, Rəhab, zərbi muğamlardan Heyratı, Arazbarı, Səmai-şəms, Mənsuriyyə, Qarabağ şikəstəsi, Kəsmə şikəstə və s. geniş yayılıb. Azərbaycan muğam sənətinin inkişafında xanəndələrdən Səttar, Hacı Hüsü, Cabbar Qaryağdıoğlu, Keçəçioğlu Məhəmməd, Əbdülbaqi Zülalov (Bülbülcan), Məşədi Məmməd Fərzəliyev, Ələsgər Abdullayev, İslam Abdullayev, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Bülbül, Zülfü Adıgözəlov, çalğıçılardan Mirzə Məhəmməd Kamançayi, Sadıq Əsədoğlu, Məşədi Cəmil Əmirov, Qurban Pirimov, Qılman Salahov, Mənsur Mənsurov, Əhməd Bakıxanov, Bəhram Mənsurov və başqalarının mühüm xidməti olmuşdur.
XX əsrdə, xüsusilə əsrin II yarısında muğamın artıq sabitləşmiş qanunları çərçivəsində yeni meyllər əmələ gəlmişdi. Bu meyllər zahiri əlamətlərinə görə formanın kompozisiya ölçülərinin yığcamlaşmasında, muğam silsiləsində ənənəvi hissələrin tədricən aradan çıxmasında özünü göstərir. Məsələn, XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində ifa olunan “Şur” muğamında təqribən 30 şöbə və guşə olduğu halda, hal-hazırda bu muğam əsasən, 12 şöbə və guşədən ibarətdir. Müasir Azərbaycan muğamlarında həcmin yığcamlaşması formanın lakonizminə, musiqi prosesinin daha da fəallaşmasına səbəb oldu. Tərkibindəki bu dəyişikliklərə baxmayaraq, muğam klassik Azərbaycan musiqisinin ən iri və əsas janrı olaraq qalır.
Azərbaycan muğamları ilk dəfə XX əsrin əvvəllərində bir sıra görkəmli xanəndələrin ifasında qrammofon valına yazılıb. 1930-cu illərdə böyük sənətkarlarımız Niyazi və Qara Qarayevin muğamların nota salınmasında xidmətləri olub. 1936-cı ildə bəstəkarlar – Zakir Bağırov və Tofiq Quliyev “Zabul-segah” və “Dügah” muğamlarını nəşr etdirib. Keçən əsrin 60-cı illərindən etibarən muğamların nota salınması ilə sistematik surətdə məşğul olunur. Musiqişünas və bəstəkar Nəriman Məmmədov müasir muğamlardan “Çahargah”, “Humayun”, “Şur”, “Bayatı-Şiraz”, “Rast”, “Şahnaz”, “Zabul-segah”, “Rəhab” (solo instrumental formada), “Çahargah” və “Rast”ı (dəstgah formasında), Ə.Bakıxanov isə zərbi muğamları nota salmışdır. Azərbaycan muğamlarının nəzəri baxımdan öyrənilməsinə XIX əsrin axırlarından başlanıb. Mir Möhsün Nəvvabın “Vüzuhül-Ərqam” (1913) traktatı bu sahədə yaradılmış ilk əsərlərdəndir. Azərbaycan musiqişünaslığında Üzeyir bəy Hacıbəyli “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” (1945) monumental əsəri ilə Azərbaycan muğamlarındakı məqam quruluşunun tədqiqinin əsasını qoyub. “Üzeyir Hacıbəyovun nəzəri və musiqi-estetik irsi, bu dahi insanın bədii yaradıcılığı kimi, Azərbaycan mədəniyyətinin xəzinəsinə böyük töhfədir” (7, s. 468).
Üzeyir Hacıbəyli böyük uzaqgörənliklə milli musiqi mədəniyyətində klassik nailiyyətləri qoruyub saxlamaqla inqilabi dəyişiklik zərurətini hiss etmiş, faktiki olaraq muğam sənətini dirçəldərək onun yeni ifadə imkanlarını üzə çıxarmışdır. O, ilk dəfə olaraq Avropa mənşəli opera janrında muğamlardan istifadə etmişdir.
Muğam operaları Azərbaycanda bədii yaradıcılığın tarixi inkişafının gedişi nəticəsində yaranıb. Onların əsası həm şifahi xalq musiqi ənənələrindən (muğam, aşıq sənəti, xalq mahnı və rəqsləri), həm də qədim tarixi olan, dini, məişət hadisələrini əks etdirən səhnələşdirilmiş tamaşalardan götürülmüşdür.
Muğam operasında muğamların ayrı-ayrı dəstgahlarının təsnif və rəngləri səslənir. Üzeyir Hacıbəylinin muğam operalarında folklor ru-hunda yazılmış müəllif musiqisi də vardır ki, bu da Azərbaycanda bəstəkarlıq fəaliyyətinin meydana gəlməsi və gələcək inkişafı üçün zəmin yaratdı. Üzeyir Hacıbəylinin muğam operalarında milli musiqi mədəniyyətimizdə o vaxtadək inkişaf tapmamış xor janrından da geniş istifadə olunub. Həmin əsərlərdə xor müxtəlif dramaturji rollar oynayır, hadisələri ümumiləşdirir, izah edir, məişət səhnələrini təsvir edir, qəhrəmanların psixoloji vəziyyətini açır və s. Bu quruluşda reçitativ-deklamasiya improvizasiyasının ritmik cəhətdən dəqiq fraqmentlərlə – təsnif və rənglərlə növbələşməsinə əsaslanan dəstgahın kompozisiya əlamətləri müşahidə olunur. Ərsəyə gələn operaların quruluşu nəsrlə şeirin (mahnının) növbələşməsinə əsaslanan aşıq dastanlarının kompozisiyası ilə də müəyyən analogiya yaradır.
Muğam operası – XX əsrin əvvəllərində Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığında təşəkkül tapmış orijinal opera janrıdır. İlk muğam operası “Leyli və Məcnun”un yaranmasında 1897-ci ildə Şuşada oynanılmış “Məcnun Leylinin məzarı üstündə” adlı kiçik musiqili tamaşanın əhəmiyyətli rol oynadı. Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemasının son fəsli əsasında qurulmuş bu tamaşada şeirlər muğam melodiyaları üstündə oxunmuş, tamaşa xorla, orkestr əvəzinə isə sazəndə ansamblı ilə müşayiət edilmişdir. Bu səhnəcik, Hacıbəylinin sonralar etiraf etdiyi kimi, ilk Azərbaycan muğam operasının yaranması üçün mühüm bir təkan oldu. Hacıbəylinin ən dəyərli kəşflərindən olan muğam opera ilə Azərbaycanda bəstəkarlıq yaradıcılığının əsası qoyulub. Novator sənətkar Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan musiqisinin ən mürəkkəb və irihəcmli janrlarından olan muğamı Avropa bəstəkarlıq yaradıcılığının ən mürəkkəb musiqi sahəsi sayılan operaya daxil edərək Şərq və Qərb musiqi mədəniyyətlərinin vəhdətinə nail olmuşdur. Ü.Hacıbəyli ilk operalarında şifahi ənənəyə malik improvizasiya janrlı muğamları olduğu kimi saxladı. Muğamlar burada əsas emosional-obrazlı ifadə vasitəsi olaraq əsərin musiqili dramaturgiyasında başlıca rol oynayır. Muğam, operadakı iştirakçıların ilk növbədə baş qəhrəmanların obrazlarını açır, səhnə hadisələrinin dramaturji inkişafına təsir göstərir (4, s. 153).
Muğamdan istifadə edərkən Üzeyir Hacıbəyli bu janr üçün ənənəvi olan obraz-emosiya mühitinə əsaslanırdı. Belə ki, parlaq, xoşbəxt məhəbbət – “Segah” muğamı ilə, qəhrəmanlıq – “Heyratı” zərbi muğamı ilə, qəmli hadisələr – “Şur”, “Bayatı-Şiraz”, “Kürd-Şahnaz”, “Şüştər”, fəal dramatik hadisələr – “Çahargah” muğamı vasitəsilə ifadə olunurdu. Operadakı hadisələri müşayiət edən muğamlar ariya, ariozo, duet, reçitativ kimi ənənəvi musiqi-səhnə formalarını əvəz edirdi. Qəhrəmanların müxtəlif xarakterik hissələrini ifadə edən ayrı-ayrı muğamları Üzeyir Hacıbəyli vahid dramaturji əsasla birləşdirirdi. Bununla da, muğam konkret həyatı şəraiti, müəyyən tipajı təsvir edən musiqiyə çevrildi. Muğamın operadakı hadisələrin açılmasındakı əsas rolu “muğam opera” termininin yaranmasına səbəb oldu.
Üzeyir Hacıbəyli 6 muğam operası yazıb: “Leyli və Məcnun” (1908), “Şeyx Sənan” (1909), “Rüstəm və Söhrab” (1910), “Şah Abbas və Xurşidbanu” (1912), “Əsli və Kərəm” (1912), “Harun və Leyla” (1915). Bu operaların əksəriyyəti yüksək, ülvi məhəbbəti, gözəl insani keyfiyyətləri tərənnüm edən lirik faciədir. Üzeyir Hacıbəylinin qəhrəmanları öz mübarizələrində məhəbbətdən güc alir. Bu operalarda məhəbbət yüksək mənəvi gözəllik kimi təsvir edilir. Sevən insan həm də həyatdakı haqsızlıqlarla barışa bilmir, onlara qarşı üsyan edir.
Üzeyir Hacıbəylidən sonra Zülfüqar Hacıbəyov “Aşıq Qərib” (1916), Müslüm Maqomayev “Şah İsmayıl” (1916) və başqaları da muğam operaları yazdılar. Muğam operaları milli mədəniyyətimizdə yeni ifaçılıq sənətinin – musiqili teatrın yaranmasına səbəb oldu. Bu musiqili teatrın da banisi ilk musiqi truppasını təşkil etmiş Üzeyir Hacıbəyli idi. Azərbaycan musiqili teatrının yaranmasında görkəmli yazıçı-dramaturq Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, rejissorlar kimi müqtədir aktyorlar Hüseyn Ərəblinski və Abbasmirzə Şərifzadə, ilk opera artistlərimiz Hüseynqulu Sarabski, Əhməd Ağamski, Hüseynağa Hacıbababəyov, Şirzad Hüseynov və başqa bu kimi tanınmış sənətkarların xidmətləri olmuşdur.
Azərbaycan bəstəkarları muğamdan geniş istifadə edərək simfonik muğamlar (“Şur”, “Kürd ovşarı”, “Gülüstan-Bayatı-Şiraz” – F.Əmirov; “Rast” – Niyazi; “Bayatı-Şiraz” – S.Ələsgərov), xor və orqan üçün mu-ğam (“Bayatı-Şiraz”, N.Əliverdibəyov) yazmışlar. Görkəmli cazmen Va-qif Mustafazadə muğam-caz janrını yaratmışdır. Azərbaycan bəstəkarları, öz əsərlərində, həmçinin muğamin melodika və intonasiyalarına, forma və dramaturji prinsiplərinə müraciət edirlər (2, s. 84). Muğam-opera, simfonik muğam və caz-muğam dünya musiqisini novatorluqla zənginləşdirmişdir.
Azərbaycan Respublikası öz müstəqilliyini bərpa edəndən sonra milli mədəniyyətimizə və incəsənətimizə dövlət qayğısı və diqqəti xeyli yüksəlmişdir. Ölkənin birinci xanımı, YUNESKO və İSESKO-nun Xoşməramlı səfiri, millət vəkili Mehriban Əliyevanın şəxsi təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə Azərbaycan muğam sənəti inkişaf etməkdədir. Son illər Bakıda beynəlxalq Muğam Mərkəzi tikilib istifadəyə verilmişdir. Müntəzəm olaraq keçirilən respublika muğam müsabiqələri, beynəlxalq muğam festival və konfransları muğamın, deməli, həm də musiqi mədəniyyətimizin inkişafına yönəlmişdir.
“Muğam əsasən, estetik funksiya daşıyır. Öz yüksək bədii təzahürü ilə insan fəaliyyətinin bilavasitə bədii olmayan növləri ilə bağlı deyil. Məhz buna görə də muğamı professional incəsənətə aid etmək olar. Müəyyən ictimai-tarixi şəraitdə muğam özünəməxsus ifadə vasitəsinin köməyilə müəyyən dərəcədə emosional məzmun, hətta dövrün fəlsəfəsini özünə birləşdirərək Avropa bəstəkarlıq yaradıcılığının janrına məxsus bədii rol və funksiya daşımışdır” (5, s. 87). Deməli, Azərbaycanda bəstəkar yaradıcılığı öz inkişafına başladığı ilk gündən muğam sənəti ilə sıx bağlı olmuşdur.
Beləliklə, tarixi araşdırma və nəzəri təhlillər göstərir ki, muğamlar Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafında bu gün də böyük əhəmiyyət kəsb edir.
ƏDƏBİYYAT:
- Hacıbəyov Ü.Ə. Əsərləri. On cilddə, II c. B.: Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyası Nəşriyyatı, 1965, 412 s.
- Azərbayca Sovet Ensiklopediyası. 10 cilddə, VII c. B.: Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasının Baş Redaksiyası, 1983, 624 s.
- Azərbaycan Milli Ensiklopediyası. Redaktor: İlham Heydər oğlu Əliyev, “Azərbaycan” cildi. : “Azərbaycan Milli Ensiklopediyası” Elm Mərkəzi, 2007, 884 s.
- Üzeyir Hacıbəyli Ensiklopediyası. B.: Şərq-Qərb, 2007, 264 s.
- Məmmədov N. Azərbaycan muğamları. // Azərbaycan xalq musiqisi (Oçerklər). B.: Elm, 1981, 200 s.
- Şuşinski F.M. Azərbaycan xalq musiqiçiləri. B.: Yazıçı, 1985, 478 s.
- Səfərova Z.Y. Azərbaycanın musiqi elmi (XIII-XX əsrlər). B.: Azərnəşr, 2006, 544 s.
Заслуженный артист
Азербайджанской Республики,
преподаватель АНК
РОЛЬ МУГАМОВ В РАЗВИТИИ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ
Резюме
В статье говорится о большой роли азербайджанских мугамов в формировании и развитии национальной композиторской школы, которая, в свою очередь вывела отечественную музыкальную культуру на качественно новый уровень, тем самым, обогатив мировую музыку такими новыми жанрами как, мугамная опера, симфонический мугам и джаз – мугам.
Ключевые слова: мугам, Узеир Гаджибейли, Центр Мугама
Honoured Artist of Azerbaijan Republic,
Lecturer of ANC
ROLE OF MUGHAMS IN DEVELOPMENT OF NATIONAL MUSICAL CULTURE
Summary
The paper deals with the role of mughams in development of our national musical culture. Here it is emphasized that original Azerbaijan mughams played a great role in formation and growth of the national composer’s school which raised our musical culture up to the world arena enriching the international music by such new genres as mugham-opera, symphonic mugham and mugham jazz.
Key words: mugham, Uzeyir Hajibayli, Mugham Centre
Rəyçilər:
professor M.Quliyev;
professor A.Abdullayev.