Dədəm Qorqud – Əlihüseyn Dağlının əlyazmalarında
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 1, 2015
Azərbaycan Milli Konservatoriyası,
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, dosent
E-mail: a.najafzade@yahoo.com
Dədəm Qorqud – Əlihüseyn Dağlının əlyazmalarında
Açar sözlər: Dədə Qorqud, Əlihüseyn Dağlı, “Ozan Qaravəli” əlyazması, ozan, qolça qopuz çalğı aləti
Məsələnin qoyuluşu. Dədə Qorqudun indiyə kimi də müəmmalı qalan məzar yerinin öyrənilməsi təhlilə cəlb edilmiş və bu məsələ elmi baxımdan araşdırılmışdır.
İşin məqsədi. Əsas məqsəd məsələnin qoyuluşunda göstərilən problemin əsl mahiyyətini çözməkdir.
“Ozan Qaravəli” əlyazması haqqında
Əlihüseyn Dağlı (02.09.1898, Xızı-28.01.1981, Bakı) XX əsrin tanınmış dövlət xadimi və siyasi-ictimai xadim, folklor tədqiqatçısı olub. Onun “Ozan Qaravəli” adlanan 5 hissəli əlyazması əsasən, 1924-1958-ci illəri əhatə edir.
Peşəkar inqilabçı, hüquqşünas və dövlət xadimi, Azərbaycanın ilk Hərbi Komissarı Ə.Dağlı elmi, ədəbi-bədii yaradıcılıq və jurnalistika sahəsində də qələmini sınayıb, yazıları bəyənilib. O, uşaqlar və gənclər üçün bir neçə kitab nəşr etdirib. Ə.Dağlının M.F.Axundov adına Azərbaycan Milli Kitabxanasında qorunan “Xalçaçı Pəri” (1) və “Qaragöz” (2) adlı kitabları bu baxımdan maraqlıdır. Kitablardakı hekayələrdə müəllif yeni quruluşa uyğunlaşan insanlarımızın iç dünyasını sadə dillə, incə bədii boyalarla təsvir edib.
Azərbaycan xalqının görkəmli şairi Mikayıl Müşfiqin başqa yaxın qohumları kimi, Ə.Dağlı da təqiblərə məruz qalıb, izlənmiş, şərlənmiş, tutduğu vəzifələrdən azad edilərək 1937-ci ildən 1955-ci ilədək “millətçi-uklonist”, “pantürkist” damğası ilə həbsxana və sürgün həyatı yaşayıb.
“Ozan Qaravəli” əsərinin adına ilk dəfə sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Səadət Abdullayevanın əsərlərində rast gəlmişdim. Əsərdə olan zəngin və maraqlı bilgiləri orijinaldan əldə etmək üçün AMEA Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun keçmiş rəhbərliyinə rəsmi şəkildə müraciət etdim. Çətinliklə də olsa icazə aldıqdan sonra əsəri hissə-hissə köçürüb kompüterin yaddaşına saldım və daha sonra nəşr etdirmək qərarına gəldim.
Fikrimi filologiya elmləri namizədi Hacı Firudin Qurbansoya bildirdikdə sevindiyindən sözümü yarımçıq kəsib dedi: “Çox gözəl iş görürsən. Amma əlyazmanı min bir bəhanə edib sənə verməyəcəklər. Necə ki, bir vaxtlar Cəlil Bağdadbəyovun “Xatirələri”ni istədikdə utanmadan “itib” deyirdilər. Amma sənə bir şad xəbər verim ki, Ə.Dağlı mənim qohumumdur. Əsərin əski əlifba ilə yazılmış orijinalı yaxınlarında qorunur”.
Bir neçə gündən sonra Hacı Firudin saralmış vərəqlərdə yazılmış qovluğu mənə göstərdi. Əski, ərəb qrafikalı əlifbanı oxuya bilmədiyimdən Hacı Firudindən Ə.Dağlının ömrünün sonlarında əlyazmaya əlavə etdiyi səhifəni oxumağı xahiş etdim. O, uca səslə yazılanları oxudu: “Əzizlərim, bu əsəri möhkəm qoruyun. 1969-cu ildə kiril əlifbası ilə üzünü köçürüb Azərbaycan Elmlər Akademiyasının İncəsənət və Memarlıq İnstitutuna təhvil vermişəm. “Ozan Qaravəli”ni çox saymazyana qəbul etdiklərindən məndə belə şübhə yarandı ki, əsəri “itirəcəklər”. Belə hallar həyatım boyu mənim başıma çox gəlib. Kimlərə yaxşılıq etmişəmsə, əvəzində çox zaman pislik, xəyanət görmüşəm…
Əsərin ayrı-ayrı hissələrini (“Mahur”, “Mahnı”, “Çahargahın təsviri”, “Ağı qaradan, qaranı ağdan ayırmaq” və s.) dövrü mətbuatda çap olunmaq üçün vermişəm, lakin heç biri işıq üzü görməyib. Əlyazmamı geri istədikdə isə cavab həmişə eyni olub: “itib”. Qorxuram ki, “Ozan Qaravəli” də “itəcək”. Əzizlərim, ona görə əlyazmamı qorumağı təvəqqe edirəm, deyirəm yazdıqlarım bəlkə gələcəkdə gərəkli oldu. Həm də əlyazmanı Əlihüseyn babanızdan bir “tutiyə” kimi saxlayın. Hər zaman babanızın əllərinin izi hopmuş vərəqləri oxuduqda məni xatırlayarsınız. Allah əmanəti, əlyazmadan muğayat olun”.
Sonradan əsərin Hacı Firudində olan variantın bəzi vərəqlərini də kitaba əlavə etdik. Ə.Dağlı əski əlifbadan əlyazmanı kirill əlifbasına köçürərkən artıq 71 yaşında idi… Bu səbəbdən köçürmə zamanı bir sıra anlaşılmazlıqlar əmələ gəlib. Müəllif ömrünün sonuna kimi evdəki nüsxənin üzərində işləyib, müəyyən əlavələr edib.
Son illərdə əlyazmanın I hissəsi nəşr olunub və geniş oxucu kütləsinin ixtiyarına verilmişdir (3).
Əsərin I hissəsi əsasən, musiqi haqqında araşdırmalardan ibarətdir. Həmin hissədə musiqinin fizioloji, psixoloji və tibbi təsirlərindən, çalğı alətlərindən, muğamlarımızdan geniş söhbət açılır. Burada çoxşaxəli elmi araşdırmalar apararaq musiqimizin tipologiyası, təsnifatı, alətşünaslıq tədqiqatları peşəkar elmi tələblər səviyyəsində verilmişdir. Müəllif mütaliə etdiyi, şəxsən gördüyü mətləblərdən səmimi söhbətlər açır, müxtəlif elm sahələrinin çoxsaylı məlumatından istifadə edərək nəzərdə tutduğu fikri oxucusuna hərtərəfli təqdim etməyi bacarır. Burada filologiyanın etimologiya, fonetika, əruz bəhsləri ilə yanaşı, istoqrafiyanın memuar, etnoqrafiya, etnogenez sahələri, incəsənətin rəssamlıq, xalçaçılıq, aktyorluq, coğrafiyaşünaslığın toponimika, biologiyanın botanika, zoopsixologiya, qədim idman növlərindən və kulinariyadan hərtərəfli dərin biliyi olan bir alim kimi məlumat verir.
Ə.Dağlının (C-1021/99 şifrəli) “Ozan Qaravəli” adlı əlyazması ilə yaxından tanış olmaq üçün şərait yaratdığına görə, AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun keçmiş direktoru, filologiya elmləri doktoru, mərhum Məmməd Adilovun (1953-2011) unudulmaz ruhu qarşısında baş əyirəm.
İndi isə “Ozan Qaravəli” adlı əlyazmada Dədə Qorqudla bağlı rastlaşdığım bəzi məqamlara diqqət yetirək.
Dədə Qorqudun Azərbaycanda izləri
Əlihüseyn Dağlının “Ozan Qaravəli” adlı əlyazmasında (xüsusən də II-III hissələrdə) qorqudşünaslıq baxımından bir sıra maraqlı məqamlar vardır. Mənbədə Dədə Qorqudun qəbrinin 4 müxtəlif məkanda olduğu ehtimal şəklində verilir: 1. Türkiyənin Bayburt şəhəri, 2. İraq torpağı (Mosul); 3. Özbəkistanın Sır-dərya vilayəti; 4. Azərbaycan ərazisi.
Bu versiyalar müxtəlif tarixi məxəzlərdə öz əksini tapıb. Biz o fikirdəyik ki, bunlardan ən inandırıcısı Azərbaycan variantıdır. Çünki Azərbaycanda Dədə Qorqudun bir sıra digər izləri də qalmaqdadır. Bu izlər hansılardır?
Ə.Dağlı “Dədə Qorqud kitabı” dastanını rus dilinə tərcümə etmiş və nəşrə hazırlamış sovet şərqşünası, akademik Vasili Vladimiroviç Bartolda (1869-1930) istinadən (yəqin burada onun “Bermekidi” əsəri nəzərdə tutulur) Dədə Qorqudun qəbrinin Dərbənd yolunda olduğunu bildirir. O, Azərbaycan Elmlər Akademiyasında çıxışı zamanı bu haqda məlumat verir. Əlyazmada bununla bağlı Krım-tatar və Azərbaycan sovet dilçisi, ədəbiyyatşünas, şair, professor Bəkir Çobanzadə (1893-1938) ilə əlaqəli bir dialoq da təqdim edilir. B.Çobanzadə Dədə Qorqudun qəbrinin Dərbənddə olduğunu deyir. Ə.Dağlı isə bildirir ki: “qəbri Dərbənd yolunda axtarmaq lazımdır”. Orta əsr mənbələrində Təbriz yolu, Məkkə yolu, Saman yolu (səmavi yol), İpək yolu kimi, Dərbənd yolu ifadəsi də tez-tez işlədilirdi. Bu yol – Dərbənddən Xəzərətrafı ərazidən və Xızının Altıağac kəndindən keçərək Şamaxıya qədər uzanır. Ə.Dağlı Dədə Qorqudun qəbrini məhz bu yerlərdə axtarmağa başlayır. Xızının Cığatay düzündə Giləzi kənd sakini Çoban Allahverdidən “bəlkə bu tərəflərdə adi qəbirlərdən xeyli uzun məzara rast gəlmisən?” deyə, soruşur (4). Ona “deyilənlərə görə Dədə Qorqud ucaboylu (3 metrə yaxın) olub” fikrini də söyləyir.
Çoban bir az fikirləşəndən sonra Aşağı Baxşılı kəndinin qəbirstanlığında belə bir qəbir olduğunu söyləyir. Ə.Dağlı bu qəbri axtarıb tapır və mənbədə, əlyazmasında həmin yerin şərti “xəritəsi”ni çəkir.
Bu qəbirin həqiqətən Dədə Qorqudun olub-olmamasını mütəxəsislər, arxeoloqlar müəyyənləşdirməlidirlər.
Ə.Dağlı əlyazmasının III hissəsində oxucuya sual-cavab şəklində Dədə Qorquddan söz açır:
“Sual: Dədə Qorqudun qəbrini professor Çobanzadə Dərbənd yaxınlığında nişan verirdi, buna sən necə baxırsan?
Cavab: Çobanzadə Bakıya təzə gələndə ilk çıxışını Kommunist küçəsində, sabiq “Realnıy uçilişe”nin zalında etdi. Dədə Qorquddan dediyi sözləri mən bilavasitə eşitdim. İntəhası mən “yan” yox, Dərbənd yolunda göstərirəm. Bir də əgər Dərbənd yanında belə qəbir olsaydı, imam sifətində olan Dədə Qorquddan daimi mövhumi bir zərrə nişan qalmış olardı. Mənsə, bu nişanələri Cığatay torpağı, Xızır-zində örüşündə göstərirəm. Əlan da mən mətləbimə çatmışam. Dədə Qorqudun çaldığı qopuzun izini Zaqatalada – Qəbiz dərədə, Gəncədə – Kəpəzdə izləmişəm” (5).
Əsərin III hissəsinin “Dədə Qorquddan” başlıqlı məqaləsində də sual-cavab davam etdirilir:
“Sual: Sən ki, Xızır-zində dağını, Baxşılı kəndini, “qorqud” adlı xörəyi piş çəkərək onlar ilə Dədə Qorqudun və onun çaldığı musiqi aləti qopuzla əlaqəmənd edirsən, fikrini nə ilə əsaslandırır, nəyə arxalanırsan?
Cavab: Arxalanıram coğrafi qərar tutmuş yerlərə, V.V.Bartoldun Dərbəndi Dədə Qorqud qəbrindən ötəri səmt göstərməsinə, Azərbaycan alimi, şair, maarifpərvər Abbasqulu xan Qüdsinin [1] “Şirvan abidələrlə zəngindir” işarəsinə. Fikir isə özümündür. Mən Dədə Qorqudun İmam, Şeyx cəlalında olması və qopuzunu Azərbaycanda çalmasını müxtəsər, müəyyənləşdirmişəm. Əlbəttə bu, bütün Dədə Qorqud ilə əlaqəmənd yeni kəşfdir. Razı olmayanları da vaxt gələr, cavanlar mənim fikrimi daha da əsaslandırar, onları razı salar.
Qeyd: Mən Bartold ilə Abbasqulu xan Qüdsini qəsdcə göstərdim. O da cahil tənqidçilər üçün. Bilsünlər ki, yazdıqlarım məntiqsiz, dibsiz, özülsüz degül.
Sual: Sən əsərində Dədə Qorqudu bir Övliya, İmam dərəcəsinə qaldırırsan. Onu Xızır peyğəmbərin ainəsi təki qələmə verirsən. Cığatay düzündə, Xızır-zində yaxınlığında qəbrinin olmasını göstərirsən və i.a. Bunlardan başqa Dədə Qorqud barəsində yeni fikirlərin vardırmı?
Cavab: Dədə Qorqudun şəninə deyilənləri mən Azərbaycan, Qazaxıstan, Özbəkistan, Türkmənistanda ağızlardan eşitdiyim təki, olan tarixi əsərlərdən (Drezdendə və Vatikanda qorunan nüsxələrə işarə) almışam. Qəbrin Dərbənd sahəsində olması da əxz edilmiş məlumatdır. Lakin mən qəbrin yerini Dərbənddə yox, Xızır-zindədə müəyyənləşdirmişəm. Bu da keçmiş Dərbənd sahəsində, Cığataydadır. O ki qaldı Baxşılı kəndinə, onu mən Dədə Qorqud öləndən sonra ətrafına cəmlənən aşıq-baxşılar ocağı təki qələmə verməyi iki-üç söz ilə cəhd etmişəm. Dəlil, yeni dəlil. Çox maraqlıdır, Xızır-zində həndəvərində 1945-ci iləcən bütün kəndlərdə (Zərgərli, Fındığan, Siyəzən, Zarat, Kəş və qeyriləri) tatca biliblər. Amma Baxşılı kəndində dədə-babadan Azərbaycan türkcəsində danışıblar” (6).
Ə.Dağlının yazdığına görə elmin sirlərinə yiyələnmək üçün Musa peyğəmbər dirilik suyu içmək üçün Makedoniyalı İsgəndər (Zülqərneyn) [2] kimi, Dədə Qorqud da Xızır peyğəmbərin yanına gəlibmiş. O, ömrünün son illərini Xızır-zində ziyarətgahı ətrafında keçirir ki, Xızır peyğəmbərlə görüşüb, ondan dirilik suyunun yerini soruşsun. Görünür, belə bir görüş, istək Dədə Qorquda nəsib olmayıb. O, xəstələnir, dünyasını bu dağlarda dəyişir və orada da dəfn edilir. Sonralar onu müşayiət edənlərin bir hissəsi bu məzarın ətrafında məskən salıblar. Orta əsrlərdə ozanlara baxşı [3] da deyiblərmiş. Türkmənistanda, Özbəkistanda, Xorasanda (İran ərazisi) indi də ozanı baxşı adlandırırlar. Bütün türk ellərindən baxşılar Dədə Qorqudun qəbrini ziyarətə gələrmiş və onların da bir çoxu geri dönməyib burada yurd salıblar. Beləliklə, bu yaşayış məntəqəsi onların şərəfinə Baxşılı adlandırılıb. Sonralar təbii fəlakət nəticəsində həmin kənd dağılıb, sakinləri isə Xızı-Altıağac yolunun üstündə məskunlaşıblar və bura bir müddət Yuxarı Baxşılı adlanıb. Ə.Dağlıya görə Baxşılı kəndinin sakinləri Dədə Qorqud yadigarlarıdır.
Ə.Dağlı Siyəzən sözünün etimologiyası barədə də maraqlı fikirlər irəli sürür. Siyəzən sözünü bir çoxları “siyə” – qara, “zən” – arvad mənasında açırlar. Ə.Dağlı bu fikirlərlə razılaşmır. Xızı-Bərmək mahalında qadın, arvad adıyla bağlı heç bir yaşayış məntəqəsi yoxdur. Ə.Dağlı Siyəzən sözünü də Dədə Qorqudla bağlı yarandığını izah edir. Onun fikrincə, Siyəzən – “saya” (daha doğrusu, “sayaçı”) və “ozan” sözlərinin birləşməsindən yaranıb. Siyəzən kəndi vaxtilə Aşağı Baxşılı kəndinin bir neçə kilometrliyində olub. Ə.Dağlıya görə Dədə Qorqudun qəbrini ziyarətə gələn ozanların bir hissəsi də burada məskunlaşıb və kəndi Sayaozan adlandırıblar. Sonralar Sayaozan tələffüzdə Siyəzənə çevrilib.
Maraqlıdır ki, Xızı bölgəsində “qorqud” adlı xörək də vardır. Bu xörəyi Baxşılılar xüsusi ustalıqla, çox ləzzətli bişirirlər. Ə.Dağlı mənbədə “qorqud”un reseptini təqdim edir. Görünür, “qorqud” xörəyini Dədə Qorqud icad edib, ya da xoşladığı xörəklərdən biri olduğundan onun şərəfinə belə adlandırılıb.
Alman səyyah və təbiətşünası, İsveç səfirliyinin nümayəndəsi Engelbert Kempferin (1651-1716) çəkdiyi Xızır-zindənin rəsmi də çox maraqlıdır. Bilindiyi kimi, E.Kempfer 1683-1684-cü illərdə Azərbaycanda olub. Ə.Dağlının yazdığına görə bu rəsmdə Dədə Qorqudun qəbri görünür. Ə.Dağlı yazır: “Qazaxıstanda Çulak-tau deyilən yurdda mötəbər bir şəxslə söhbət zamanı müxtəsər də olsa, Dədə Qorquddan [4] da danışdıq. Müsahibim söhbətimizdən razı qaldı. Ovucunda nas silkələyib dilinin altına atdı və maraqlı bir söz dedi: “Dədə Qorqud ölünü görəndə qorxub qaçarmış”.
Həqiqətən, Dədə Qorqud barədə bu fikri ilk dəfə idi ki, eşidirdim. Azərbaycan ədəbiyyatında, tarixində Dədə Qorqud həm də bir şeir, poeziya məktəbinin başçısı kimi tanınır. Mən gələcək axtarış və şərhlərimdə Dədə Qorqudun həm də musiqiçi olduğunu müəyyənləşdirdim. Onun çaldığı musiqi alətinin adı qopuz imiş ki, telləri burulmuş at quyruğunun tüklərindən ibarət olmuşdur. Tarixi mənbələr Dədə Qorqudu Orta Asiya xətti ilə Türkmənistana gətirib çıxarır. Amma əgər bu da həqiqətdirsə, oğuz eli Dərbənd ərazisində olub və buna nişanələr də var, eyni zamanda Dədə Qorqud da bu elin içində yaşamışdır. Onda qopuzun incə, şüurlu avazı vaxtı ilə Azərbaycan torpağında eşidilmişdir” (7).
Haşiyə: Ədalət Rzayev “El-oba yerlərimiz” adlı kitabında yazır: “Bu dağ yüksəklikləri arasında Xızı-Bərmək mahalında Baş Bərmək dağı, Xızır-zində piri kimi məşhur olan qədim bir ibadətgah da vardır ki, bu ərazidə Xızır və Musa peyğəmbərlərin görüşü haqda “Qurani Kərim”in “Kəhf” surəsində 60-cı ayədən başlayaraq sonrakı ayələrində məlumat verilir. Buna da əsasalanaraq bəzi tarixi mənbələrdə bu dağa Musa və Xızır peyğəmbərlərin dağı da deyirlər.
Tanrı Musa peyğəmbərə vəhy göndərdi: Elm elə böyük nemətdir ki, bir nəfərin onu öyrənməsi kifayət deyil. Yer üzündə elə bir şəxs var ki, Tanrı onun elmini və ilhamına düşən payı səndən artıq edibdir.
Musa dedi: Pərvərdigara, onun yerini mənə göstər ki, görüşündən faydalanım və elminin, ilhamının nurundan bir çıraq yandırım.
Tanrı Musaya xəbər göndərdi ki, “Məcməul-Bəhreyn”də onunla görüşəcəksən” (8, s. 6).
Dədə Qorqudun Xızı-Beşbarmaq mahalında olması barədə tarix elmləri namizədi (indiki tarix üzrə fəlsəfə doktoru), professor Tərlan Ağayev də “Azərbaycanın Xızı-Bərmək mahalının tarixi” (II hissə) adlı əsərində geniş məlumat verir (9, s. 3, 20-21). Kitabda bu mahalda olmuş alman alimi və səyyahı Adam Olearinin (1603-1671) 1643-cü ildə qələmə aldığı xatirələri, yəni yerli camaatdan eşitdiyi Dədə Qorqudun Xızıya gəlişi haqda qeydləri verilir: “İmam Qorqudun qəbri dağda idi. Qorqud haqqında söyləyirlər ki, o, Məhəmmədin (s.ə.) dostu olmuş, həmişə onun ayaqları yanında oturmuş, ondan dərs almış və onun ölümündən sonra 300 il yaşamışdır. Onun qəbri qayalıq bir dağda olmuş böyük bir mağara içindədir. Tabutun yanında bir qarı oturub gözətçilik edirdi. Şəhərdən və uzaq yerlərdən çoxlu qadın və qızlar gəlmişdilər. Dua etdikdən sonra onlar qarıya bir para pay verirdilər. O da müqəddəs bir adam sayılırdı və gecələr tabutun yanında söndürmədən çıraq yandırırdı” (10).
Xatırladaq ki, A.Oleari 1636-cı ildə Şlezviq-Holşteyn səfirliyi nümayəndə heyətinin tərkibində katib və daha sonra məsləhətçi kimi çalışmış, Şamaxı, Xızı və Ərdəbildə olmuşdur.
Ə.Dağlı əlyazmada Beş Beşmağın müxtəlif əsrlərə aid şəklini təqdim edir: Solda 1683-cü ildə Engelbert Kempferin (1651-1716) çəkdiyi, ortada 1770-ci ildə Samuel Qotlib Qmelinin (1745-1774) və sağda Beş Barmağın müasir günlərdəki, yaxın keçmişdəki fotosu.
Bu şəkillər alman səyyahları E.Kempferin “Amoenitatum exoticarum politico-physico medicarum” (11, s. 740-745) adlı yol qeydlərində və S.Q.Qmelinin “Üç təbii aləmi tədqiq etmək üçün Rusiyaya səyahət” adlı xatirəsində öz əksini tapır (12).
E.Kempferin çəkdiyi Xızır-zində (Beş Barmaq) pirinin rəsmi də tarixi baxımdan çox maraqlıdır.
Nəticə olaraq deyə bilərik ki, Ə.Dağlının olduqca qiymətli əlyazmasına istinadən Dədə Qorqudun qəbrinin yerini müəyyənləşdirmək mümkündür.
Adam Oleariyə istinadən Dədə Qorqud həzrət Məhəmməd peyğəmbərlə görüşmüş və onun ölümündən sonra 300 il yaşamışdır. Məhəmməd (təqribən 17.08.570-08.06.632) peyğəmbər 632-ci ildə dünyasını dəyişib. Deməli, həmin fakta əsaslansaq, Dədə Qorqud 300 il deyil, daha çox ömr sürmüş, 932-ci ilə qədər yaşamışdır. Hər halda Dədə Qorqud Məhəmməd (s.ə.) peyğəmbərlə görüşəndə də müdrik, el ağsaqqalı olub. Bu fakta əsasən, Dədə Qorqudun ən azı 340-350 il ömr sürdüyünü söyləyə bilərik.
Qeydlər:
- Abbasqulu Ağa Bakıxanov (1794-1847) – Qüdsi ədəbi təxəllüsüdür, Bakı xanı II Mirzə Məhəmmədin oğludur.
- İskəndər Zülqərneyn (e.ə. 356-323) – Şərq ədəbiyyatında, mifologiyasında, folklorunda və tarixi mənbələrdə Makedoniyalı İsgəndərin (Böyük Aleksandr) geniş yayılmış adı.
- Türkmənistanda müasir dövrdə ozanı baxşı, Qazaxıstanda isə akın adlandırırlar.
- “Kitabi Dədə Qorqud” dastanının ilk cümləsində – “Bismillah-ir-rəhmanir ir-rəhim”dən sonra Dədə Qorqudun (təxminən 580-932) Bayat adlı tayfadan çıxması bildirilir.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Xalçaçı Pəri. B.: Azərsənətbirliyi, 1930, 30 s.
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Qaragöz. B.: Azərnəşr, 1936, 70 s.
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Ozan Qaravəli (I kitab). B.: MBM, 2006, 192 s. (kitab müəllifin AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda C-1021/9974 şifrəsilə qorunan əlyazması əsasında A.Nəcəfzadə tərəfindən tərtib edilib).
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Ozan Qaravəli. 5 hissəli əlyazmanın II hissəsi, “Yenə Dədə Qorquddan” məqaləsi. AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun fondu. C-1021/9974 şifrəli əlyazma.
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Ozan Qaravəli. 5 hissəli əlyazmanın III hissəsi, “Dədə Qorqudun qəbri səmti, təqribi xəritəsi” məqaləsi. AMEA Əlyazmaları İnstitutunun fondu, C-1175/38009 şifrəli əlyazma.
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Ozan Qaravəli. 5 hissəli əlyazmanın III hissəsi, “Dədə Qorquddan” məqaləsi. AMEA Əlyazmaları İnstitutunun fondu, C-1175/38009 şifrəli əlyazma.
- Dağlı Ə. (Həmidov Ə.H.). Ozan Qaravəli. 5 hissəli əlyazmanın II hissəsi, “Dədə Qorqudun qopuzu” məqaləsi. AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun fondu. C-1021/9974 şifrəli əlyazma.
- Rzayev Ə.Ə. El-oba yerlərimiz. B.: 2004.
- Ağayev T.M. Azərbaycanın Xızı-Bərmək mahalının tarixi. II hissə. B.: Mütərcim, 2006, 134 s.
- Олеарий А. Подробные опиcание путешеcтвия Голштинcкого поcольcтва в Моcковию и Перcию в 1633, 1636 и 1639 годах. Пер. c нем. П.Барcова. М.: Ун-cкая типография, 1870, 1033 c.
- Kaempfer E. Amoenitatum exoticarum politico-physico-medicarum. Fasciculus V. Lemgoviae, Typis & impensis H.W/ Meyeri, 1712, p. 740-745.
- Гмелин С.Г. Путеществие по России для исследования трех царств естества (almancadan rus dilinə tərcümə, azərbaycanca: “Üç təbii aləmi tədqiq etmək üçün Rusiyaya səyahət” adlanır, 3 hissəli). СПБ, Санкт-Петербург, Императорской Академии Наук, 1771-85.
доктор иcкуccтвоведения, доцент
E-mail: a.najafzade@yahoo.com
Деде Коркут в рукописи Алигусейн Даглы
РЕЗЮМЕ
В статье приводятся сведения о могиле Деде Коркут. Исследования пока не определили точное местоположение его могилы. В статье приводится объяснение данного факта.
Ключевые слова: Деде Коркут, Алигусейн Даглы, Рукопись «Озан Гаравели», озан, музыкальный инструмент голча гопуз
Doctor of study of Art, Associate professor
E-mail: a.najafzade@yahoo.com
Dede Gorgud in manuscript of Alihuseyn Dagli’s
SUMMARY
Information about a grave of Dede Gorgud is provided in article. Research isn’t defined exact location of its grave yet. In article partially explains about it.
Key words: Dede Gorgud, Alihuseyn Dagli, Manuscript of «Ozan Garaveli», ozan, musical instrument of a golcha gopuz.
Rəyçilər:
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Səadət Abdullayeva;
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Malik Quliyev.