“Çahargah” muğamının ifaçılıq variantları səs yazılarında və not nəşrlərində
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 1, 2015
Azərbaycan Milli Konservatoriyasının dissertantı
“Çahargah” muğamının ifaçılıq variantları səs yazılarında və not nəşrlərində
Açar sözlər: Azərbaycan, muğam, not yazıları, ifaçılıq variantları, musiqi dili
Azərbaycanın musiqi irsində “Çahargah” muğamı çox sevilən və ifa olunan muğamlardan biridir. “Çahargah” muğamı həm dəstgah şəklində xanəndə və instrumental ansambl tərəfindən, həm də instrumental şəkildə solistlər tərəfindən ifa olunur. O cümlədən, müstəqil olaraq, “Çahargah”a aid “Mənsuriyyə” zərbli muğamı, “Çahargah” təsnifləri və rəngləri (muğamın bütün şöbələrinə uyğun olaraq) ifaçılıq təcrübəsində geniş yayılmışdır.
Əlbəttə ki, muğam ifaçılığı fərdi yaradıcılıq prosesidir və hər bir ifaçının repertuarında eyni nümunələrin bir neçə variantı meydana gəlir. Həmin variantlar ifaçıların qrammofon vallarında, lent yazılarında, audio-video disklərdə həkk olunmuş səs yazılarında qorunub saxlanılır. Demək olar ki, XX əsrin əvvəllərindən bu günə kimi Azərbaycan muğamlarının səsyazıları meydana gəlmişdir və bunun sayəsində çox zəngin musiqi irsi yaranmışdır.
Müxtəlif illərə aid olan, ayrı-ayrı ifaçılar tərəfindən yaradılmış və səsyazılarında qorunub saxlanmış muğam variantlarının müqayisəli öyrənilməsi olduqca mühüm əhəmiyyətə malikdir. Bu istiqamətdə araşdırmalar həm eyni bir ifaçıdan müxtəlif vaxtlarda yazılmış variantların öyrənilməsini, həm də fərqli ifaçıların təfsirlərinin müqayisəsini nəzərdə tutur.
“Çahargah” muğamının XX əsrə aid səsyazılarına bir neçə mənbədə rast gəlirik. Bunlar Azərbaycan Dövlət Səsyazıları Arxivində, Azərbaycan Dövlət Musiqi Mədəniyyəti Muzeyinin fondlarında saxlanlan qrammofon valları, Azərbaycan Televiziyası və Radiosunun “Qızıl fondu”nda saxlanılan lent yazıları, yerli və xarici studiyalarda yazılmış CD-DVD disklərdir. Hal-hazırda İnternet şəbəkəsində muğamların canlı ifadan yazılmış sonsuz sayda səsyazıları mövcuddur.
Bütün bu səsyazıları irsindən seçmə nümunələri özündə cəmləşdirən bir neçə layihələri də qeyd etməliyik ki, bunlar Heydər Əliyev Fondu tərəfindən həyata keçirilmiş “Qarabağ xanəndələri”, “Muğam ensiklopediyası”, “Azərbaycan muğamı” layihələridir.
Əlbəttə ki, bütün bunlar olduqca böyük həcmli materialdır və onların araşdırılması, səsyazılarının sadəcə sadalanması və xarakterizə olunması bir məqalənin çərçivəsinə sığmaya bilər. Bu səbəbdən biz bu məqalədə araşdırmamızın çərçivəsini müəyyən hüdudlar daxilində təqdim etmək üçün yalnız bir mənbəyə – “Muğam ensiklopediyası” nəşrinə istinad edirik.
XX əsrdə meydana gəlmiş səsyazılarının əksəriyyəti Heydər Əliyev Fondu tərəfindən yaradılmış “Muğam ensiklopediyası”nda öz əksini tapmışdır, bu da muğamın inkişafı və dünyada təbliği baxımından böyük əhəmiyyətə malikdir. “Muğam ensiklopediyası”na daxil edilmiş beş CD albom – 1. Qarabağ xanəndələri; 2. Muğam dəstgahları; 3. Gənc xanəndələr; 4. Ustad xanəndələr – I (kişi xanəndələr); 5. Ustad xanəndələr – II (qadın xanəndələr) muğam sənətinin XX əsr boyu tarixi inkişaf yolunu izləməyə imkan verir.
“Muğam ensiklopediyası”nın ayrı-ayrı bölmələrində “Çahargah” muğamının və onun ayrı-ayrı şöbələrinin, bu muğama əsaslanan “Mənsuriyyə” zərbli muğamının, təsnif və rənglərin bir neçə ifaçılıq variantları öz əksini tapmışdır.
Qarabağ xanəndələrinin 1903-1912-ci illərə aid səsyazılarında Cabbar Qaryağdıoğlunun ifasında “Manəndi-Müxalif” muğam şöbəsi və təsnifi, “Mənsuriyyə” zərbli muğamı; Məşədi Məhəmməd Fərzəliyevin ifasında “Hisar” muğam şöbəsi və təsnifi verilmişdir. Bundan əlavə, Şəkili Ələsgərin qrammofon vallarında “Çahargah”, “Bəstə-Nigar” təsniflərinə, “Mənsuriyyə” zərbli muğamına, Seyid Mirbabayevin ifasında “Müxalif” muğam şöbəsinin və təsnifinin oxunmasına rast gəlirik.
Bu səsyazılarının səslənmə müddəti çox kiçikdir, 2-3 dəqiqə arasında davam edir, bu da təbii ki, muğamın dəstgah şəklində oxunmasına imkan verməyərək, yalnız bir şöbəni və ona aid təsnifi əhatə edir.
1950-ci və sonrakı illərə aid səsyazılarında muğamın xronometraj baxımından daha iri həcmli səsyazılarını izləyə bilərik. Bunları ardıcıllıqla qeyd edək. “Çahargah” muğamının ən mahir ifaçılarından hesab olunan xanəndə Seyid Şuşinskinin ifasından 1964-cü ilə aid səsyazısı dəyərlidir. Qeyd etməliyik ki, xanəndənin ifasında “Çahargah” muğamı Bəhram Mansurovun – tarda, Tələt Bakıxanovun — kamançada müşayiəti ilə 16.54 dəqiqə səslənir ki, bu da artıq səsyazısında muğamın əsas tərkib hissələrini nümayiş etdirir.
Əbülfət Əliyevin ifasında “Çahargah” muğamının 1958-ci ilə aid səsyazısı 18.13 dəqiqədən ibarətdir, bu ifa Hacı Məmmədovun rəhbərliyi ilə xalq çalğı alətləri ansamblının müşayiəti ilə lentə alınmışdır. Ə.Əliyevin ifasında “Çahargah” muğamının daha bir səsyazısı 1962-ci ildə meydana gəlmişdir (müşayiətçilər: Sərvər İbrahimov – tar, Elman Bədəlov – kamança, 15.07 dəqiqə həcmində). Səsyazılarının xronometrajı müxtəlif olsa da, burada muğamın əsas ənənəvi şöbələrinin oxunduğunu, ifada müxtəlif təsniflərdən istifadə olunduğunu qeyd etməliyik.
İslam Rzayevin də repertuarında “Çahargah” muğamı mühüm yer tutur. Göstərilən nəşrdə xanəndənin ifasında “Çahargah” muğam dəstgahının 1965-ci ilə aid səsyazısı öz əksini tapmışdır (30.10 dəqiqəlik, müşayiətçilər: Əhməd Bakıxanovun rəhbərliyi ilə xalq çalğı alətləri ansamblı, Həbib Bayramov – tar, Habil Əliyev — kamança). Onu da qeyd etməliyik ki, İslam Rzayevin ifasında “Çahargah” muğamının daha bir neçə diqqətəlayiq variantları vardır ki, onlar da özünəməxsus xüsusiyyətlərə malikdir və müqayisəli təhlillər üçün çox maraqlı tədqiqat obyekti ola bilər.
Digər xanəndələrin səsyazıları sırasında, Süleyman Abdullayev “Çahargah” muğamını 1965-ci ildə Əhsən Dadaşovun rəhbərliyi altında xalq çalğı alətləri ansamblının müşayiətilə oxumuşdur (23.43 dəq.). Hacıbaba Hüseynovun maraqlı ifası 1959-cu ilə aiddir (19.22 dəq.). Qədir Rüstəmovun 1971-ci ilə aid səsyazısı (musiqişünas Baba Salahovun rəhbərliyi ilə xalq çalğı alətləri ansamblı) 33.05 dəqiqə davam edir.
“Çahargah” muğam dəstgahının diqqətəlayiq səsyazılarından Zeynəb Xanlarovanın (1960, 18.38 dəq.), İldırım Həsənovun (1959, 16.15 dəq.), Eynulla Cəbrayılovun (1963, 19.56 dəq.), Nəriman Əliyevin (1969, 15.50 dəq.), Sabir Mirzəyevin (1967, 20.44 dəq.), Sabir Novruzovun (1971, 25.11 dəq.), Razi Şükürovun (1971, 23.19), Baba Mahmudoğlunun (1988, 30.55 dəq.), Canəli Əkbərovun (1999, 20.31 dəq.), Vəli Məmmədovun (2002, 19.04 dəq.) ifasının müxtəlif təfsirlərini qeyd etmək olar.
Qeyd edilən ifaların arasında xalq artisti Baba Mahmudoğlunun ifa etdiyi “Çahargah” dəstgahı özünəməxsusluğu ilə seçilir. Onu rəhbərlik etdiyi “Dastan” folklor ansamblı, tarda Məhərrəm Nəcəfzadə, kamançada isə Abbasqulu Nəcəfzadə müşayiət etmişlər. Bəllidir ki, ölkəmizdə bir sıra folklor ansamblları (“irs” – rəhbəri Sidqi Mustafayev, “Dügah” rəhbəri Ələkbər Əsgərov, “Qədim musiqi alətləri” – rəhbəri Məcnun Kərim və s.) fəaliyyət göstərmişlər. Lakin bu ansamblların ifasında “Dastan” istisna olunmaqla heç biri “Çahargah” dəstgahını lentə almamışlar. İstər Baba Mahmudoğlunun ifa tərzi, istərsə də ansamblın ifa etdiyi “Dəraməd”, rəng və təsniflər digər ifalardan seçilir. Burada istifadə edilən qədim çalğı alətləri (Qoşqar rübabı, tənbur, çəng, ney, sinc, dümbək və s.) “Çahargah” dəstgahının səslənməsində yeni nəfəs, yeni yeni abu-hava gətirmişdir. Arzulayırıq ki, fəaliyyətdə olan folklor ansamblları bu ənənəni davam etdirsinlər, digər dəstgahları da lentə alsınlar.
Zahid Quliyevin ifasından yazılmış “Çahargah” muğamı (1989) da maraqlıdır və Möhlət Müslümovun – tarda, Fəxrəddin Dadaşovun – kamançada müşayiətilə ifa olunur (32.44). 2007-ci ildə yazıya alınmış Qoçaq Əsgərovun ifasında “Çahargah” dəstgahının ifa müddəti 36.29 dəqiqədir. Bu səsyazıları araşdırdığımız nümunələr sırasında xronometrajına görə ən geniş həcmlidir. Burada klassik muğam ifaçılığı ənənələrinə əsaslanan xanəndənin rəngarəng ifaçılıq təfsirləri diqqəti cəlb edir.
Bütün bu səsyazılarının illər üzrə və səslənmə müddətinə görə nəzərdən keçirilməsi nəticəsində belə qənaətə gəlmək olar ki, həmin səsyazıları müxtəlif illərdə həyata keçirilmişdir və demək olar ki, yüz illik bir dövrü əhatə edir. Əgər ilk səsyazıları 1903-1912-ci illərin qrammofon vallarından götürülmüşdürsə, axırıncı səsyazıları artıq son illərə aiddir. Səsyazılarının xronometrajı da müxtəlifdir: üç dəqiqədən iyirmi – otuz beş dəqiqəyə kimi dəyişir ki, bu da səsyazısı texnikasının inkişaf yolunu və imkanlarını əks etdirir və muğam sənəti üçün çox əhəmiyyətlidir.
“Çahargah” muğamının ayrı-ayrı xanəndələr tərəfindən ifa olunmuş həm muğam üçlüyünün (xanəndə, tar və kamança), həm də xalq çalğı alətləri ansambllarının (Ə.Bakıxanovun, B.Salahovun, Ə.Dadaşovun və B.Mahmudoğlunun rəhbərlik etdiyi Azərbaycan Televiziyası və Radiosunun nəzdində fəaliyyət göstərən geniş tərkibli ansamblların) müşayiəti ilə səsyazıları toplanmışdır.
Eyni zamanda, nəzərdən keçirdiyimiz səsyazıları sırasında, Seyid Şuşinskinin ifasında “Mənsuriyyə” zərbli muğamı (1964, 04.44 dəqiqə), Yaqub Məmmədovun ifasında “Mənsuriyyə” zərbli muğamı (1966, 03.50 dəqiqə) da mükəmməl ifalardandır. “Mənsuriyyə” zərbli muğamı Mürşüd Məmmədovun (1959, 02.59 dəq.), Qədir Rüstəmovun (1991, 06.06 dəq.), Təyyar Bayramovun ifasında (2007, 06.12 dəq.) da verilmişdir.
Həmin illərdə “Çahargah” təsniflərinin də oxunma müddətinin artdığını müşahidə edirik. Məsələn, Bülbülün ifasında “Çahargah” və “Müxalif” təsniflərini (1956-1958-ci illərin səsyazıları, Əliağa Quliyevin rəhbərliyi altında xalq çalğı alətləri ansamblının müşayiətilə) qeyd edə bilərik. Əbülfət Əliyev tərəfindən “Müxalif” şöbəsi və təsnif 06.32 dəqiqə oxunmuşdur. İslam Rzayevin ifasında “Bəstə-Nigar” təsnifi 07.36 dəqiqəlik səsyazısında öz əksini tapmışdır. Teymur Mustafayevin oxuduğu “Çahargah təsnifi” (1968, 07.28 dəq.), Mürşüd Abbasovun “Çahargah təsnifi” (1969, 07.21 dəq.), Nisə Qasımovanın (1971, 08.38 dəq.) və başqa xanəndələrin oxuduğu “Çahargah təsnifləri” rəngarəng musiqi məzmunu ilə seçilir. Göstərilən səsyazılarında müxtəlif nəsillərə mənsub xanəndələrin ifaçılıq təfsirlərini izləmək imkanı əldə etmiş oluruq.
Əlbəttə ki, bütün bu səsyazıları “Çahargah” muğamının tədqiqi üçün çox maraqlı və zəngin materialdır. Lakin nəzəri tədqiqatlar üçün mütləq olaraq not yazılarının vacib şərt olduğunu da nəzərə almalıyıq. Bu baxımdan həmin səsyazılarının notlaşdırılması ilə muğamın ifaçılıq variantlarını əks etdirən çox sayda not yazıları əldə etmiş olarıq.
Azərbaycan musiqi ədəbiyyatında muğamların nota alınması müəyyən dövrlərdə həyata keçirilmişdir. “Çahargah” muğamının dörd not yazısının nəşrini qeyd etməliyik. Onlardan ikisi bəstəkar və musiqişünas Nəriman Məmmədov tərəfindən notlaşdırılmışdır.
N.Məmmədov 1962-ci ildə Əhməd Bakıxanovun ifasından “Çahargah” muğamını instrumental şəkildə nota yazmışdır. Burada bəstəkar muğam şöbələrini instrumental improvizasiya kimi, müşayiətdə dayaq pillələr saxlanılmaqla əks etdirmişdir. Həmçinin, şöbələr arasında bir sıra rəng və təsnif nümunələri də yer almışdır ki, bu da daha çox muğamın vokal-instrumental dəstgah şəklində ifası üçün səciyyəvidir.
1970-ci ildə Moskvada çap olunmuş “Çahargah” muğam dəstgahı N.Məmmədov tərəfindən vokal-instrumental şəkildə notlaşdırılmışdır. Bu not yazısı xanəndə Yaqub Məmmədovun və tarzən Həbib Bayramovun rəhbərliyi ilə instrumental ansamblın ifasından notlaşdırılmışdır. Burada muğam şöbələri səs və fortepianonun müşayiətinə uyğunlaşdırılmışdır. Bəstəkar tərəfindən təsnif və rənglər müvafiq olaraq, fortepiano üçün, həmçinin, səs və müşayiət üçün tərtib olunmuşdur.
Bu not yazılarında belə bir cəhəti qeyd etmək lazımdır ki, onlar xalq çalğı alətlərinin səslənməsindən və eləcə də xanəndənin oxumasından nota salınaraq, fortepianoda ifa olunmaq üçün işlənilmişdir. Yəni qeyri-müntəzəm temperasiyalı 17 pərdəli səs sırasına malik tarın aralıq pərdələri fortepianodakı bərabər yarımtonların – xromatizmlərin vasitəsilə qeyd olunmuşdur.
Adı çəkilən not yazılarında “Çahargah” muğamı üçün ümumi ənənəvi şöbələrlə (“Bərdaşt”, “Mayə”, “Bəstə-Nigar”, “Hisar”, “Müxalif” və s. kimi) yanaşı, ifaçılıq ənənəsindən gələn şöbə və guşələri də özündə cəmləşdirir.
“Çahargah” muğamının üçüncü not yazısı kamança ifaçısı və pedaqoq Arif Əsədullayevə məxsusdur (Bakı, 2009). Bu not yazısı tarzən Elxan Müzəffərovun ifaçılıq təfsirini təcəssüm etdirir, lakin burada kamança alətinin ifaçılıq xüsusiyyətləri ilə bağlı əlavələr də öz əksini tapmışdır. Not yazısında “Çahargah” muğamı aşağıdakı şöbə və guşələrdən ibarətdir: “Bərdaşt”, “Mayə” – “Balikəbutər”, “Cövhəri”, “Mayəyə əlavə” (kamança variantı), “Pəri-pərəstük”, “Bəstə-Nigar” – “Manəndi-müxalif”, “Muyə”, “Mayəyə ayaq” (kadensiya), “Hisar” – “Müalif”, “Qərrə”, “Müxalif” – “Övc müxalif”, “Naleyi-zənbur”, “Kadensiya”, “Mənsuriyyə” – “Üzzal”, Koda (“Məğlub”).
“Çahargah” muğamının dördüncü not yazısı tarzən və pedaqoq Əkrəm Məmmədlinin tərəfindən həyata keçirilmişdir (Bakı, 2010). Həmin variant görkəmli tarzən-pedaqoq Kamil Əhmədovun ifaçılıq ənənəsinə uyğundur. Bu not yazısında “Çahargah” muğamı aşağıdakı şöbələrdən ibarətdir: “Bərdaşt”, “Mayə-Çahargah”, “Bəstə-Nigar”, “Hisar”, “Müalif”, “Qərrə”, “Müxalif”, “Mənsuriyyə”, “Üzzal”, “Çahargaha ayaq” (“Məğlub ayağı”).
Muğamın instrumental şəkildə ifasını əks etdirən A.Əsədullayevin və Ə.Məmmədlinin not yazıları yalnız muğam şöbələrindən ibarətdir və burada rəng və təsnif nümunələri öz əksini tapmamışdır. Bu iki not yazısını fərqləndirən cəhətlər də vardır: muğamın not yazısında mayə ucalığı yarım ton fərqlənir, eyni zamanda, şöbə və guşələrin mündəricəsində ümumi ənənəvi şöbələrlə yanaşı, fərqlər də özünü göstərir.
“Çahargah” muğamına aid rənglər və təsniflər də çap olunmuşdur. Səid Rüstəmovun iki dəftərdən ibarət “Azərbaycan xalq rəngləri” (Bakı, 1954-1956), Əhməd Bakıxanovun “Azərbaycan xalq rəngləri” (Bakı, 1964), “Azərbaycan ritmik muğamları” (Bakı, 1968) məcmuələrində “Çahargah” muğamının bütün şöbələrinə aid rənglərə, həmçinin, “Mənsuriyyə” zərbli muğamının rənglərinə rast gəlirik.
Ə.Bakıxanovun nota yazdığı “Çahargah” rəngləri tarzənin öz ifaçılıq ənənəsinə uyğun olub, onun rəhbərlik etdiyi xalq çalğı alətləri ansamblının ifasında səsləndirilmişdir. Həmin ansamblın lent yazılarında da bu rənglərin bir çoxunun yer aldığını müşahidə edirik. S.Rüstəmovun notlaşdırdığı rənglər, məcmuənin girişində qeyd olunduğu kimi, Ü.Hacıbəylinin “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” fundamental elmi əsərində verilmiş “Çahargah” məqamının nəzəri əsaslarının izahı üçün əyani vasitə kimi tərtib olunaraq, tədris-metodiki əhəmiyyət kəsb edir.
Ramiz Zöhrabovun “Azərbaycan təsnifləri” (Moskva, 1983) məcmuəsinə daxil olan “Çahargah”, “Bəstə-Nigar”, “Müxalif” təsnifləri müxtəlif ifaçılardan nota yazılmışdır. Həmçinin, R.Zöhrabovun “Zərbi-muğamlar” (Bakı, 2004) məcmuəsində “Mənsuriyyə” zərbli muğamının partitura şəklində not yazısı öz əksini tapmışdır.
Göründüyü kimi, “Çahargah” muğamının rəng və təsniflərinin bir neçə variantda not yazıları mövcuddur. Bunlar müxtəlif bəstəkarlar və musiqişünaslar tərəfindən fərqli ifalardan nota alınıb.
Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, muğamların not yazılarının böyük əhəmiyyəti vardır. Belə ki, onlar muğam sənətinin populyarlaşdırılmasına xidmət etməklə yanaşı, həmçinin, dərs vəsaiti kimi də istifadə olunur. Eyni zamanda, muğamın not yazıları elmi tədqiqat obyektinə çevrilir.
Beləliklə, “Çahargah” muğamının səsyazıları və not yazıları irsinin öyrənilməsi bu muğamın müxtəlif ifaçılıq variantlarını üzə çıxarmaqla yanaşı, onların hər biri üzərində təhlillər aparılması və onların müqayisə olunması muğamların inkişaf yollarının araşdırılmasına və görkəmli muğam ifaçılarının sənətkarlıq ənənələrinin tədqiqinə istiqamət verir.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
- Zöhrabov R.F. Muğam. B.: Azərnəşr, 1991, 219 s.
- Muğam ensiklopediyası. Azərbaycan xanəndələri. Diskoqrafiya. 5 CD albom: I. Qarabağ xanəndələri; II. Muğam dəstgahları; III. Gənc xanəndələr; IV. Ustad xanəndələr-I (kişi xanəndələr); V. Ustad xanəndələr — II (qadın xanəndələr). // Redaksiya heyətinin sədri, baş redaktor M.Əliyeva. B.: Heydər Əliyev Fondu, 2008, 216 s.
Исполнительские варианты мугама «Чахаргях» в звукозаписях и нотных изданиях
Резюме
В статье дается обзор граммофонных записей мугама «Чахаргях» в исполнении ханенде в период начала ХХ века по сегодняшний день. Автором характеризуются проекты, направленные на развитие мугамного искусства и сохранения звукового наследия, нотных записей мугама.
Ключевые слова: Азербайджан, мугам, нотные записи, исполнительские варианты, музыкальный язык.
Performing options of mugham “Chahargah” in sound recordings and sheet music
Summary
In the article is given the review of gramophone records of mugham “Chahargah” performed by singers from the beginning of the twentieth century to the present day. The author characterises the projects directed on development of mugam art and preservation of the sound heritage, musical notations of mugham.
Key words: Azerbaijan, mugham, musical notations, the performing variants, musical language.
Rəyçilər:
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Malik Quliyev;
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Cəmilə Həsənova.