Şərqin 107 yaşlı operasının ilk Məcnunu
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 2, 2015
AMK-nın müəllimi
Şərqin 107 yaşlı operasının ilk Məcnunu
Açar sözlər: Azərbayan, Məcnun, Hüseynqulu Sarabski, aktryor, rejissor,opera
Azərbayan musiqi mədəniyətində xanəndəlik sənətiinin xüsusi rolu vardır. Xanəndələr xalqın mənəvi aləminin, zəkasının, arzu-istəyinin ifadəçisi olan xalq musiqisini və muğam sənətini təbliğ etmiş, yaşatmış və qoruyub saxlamışlar. Azərbayan musiqi mədəniyyətinin inkişafında bir çox görkəmli xanəndələrin adları dərin iz salmışdır. Bu xanəndələr musiqi sənətinin bir çox anrlarının inkişafında aparıcı qüvvə olmuşlar. Musiqi tarixindən məlumdur ki, bir çox xanəndələr mahir ifaçı olmaqla yanaşı, həm də yaradıcı sənətkarlar olub, çoxlu sayda təsnif və rənglərin, lirik xalq mahnılarının, muğamların, zərbli muğamların yaradıcısı olmuşlar. Şifahi ənənəli musiqi mədəniyyəti xəzinəsini öz yaratdıqları nadir sənət inciləri ilə zənginləşdirən xanəndələrin, eyni zamanda Azərbaycan operasının yaranmasında və bəstəkar yaradıcılığının genişlənməsində böyük xidmətləri var.
Belə sənətkarlardan biri də XX əsr Azərbaycan milli musiqi mədəniyyətinin parlaq şəxsiyyətləri sırasında öz yeri, öz mövqeyi olan opera müğənnisi (lirik tenor), aktyor, rejissor, pedaqoq, teatr xadimi, Azərbayanın xalq artisti Hüseynqulu Sarabskidir. Adı əsrin yeniləşən, dəyişən, müasirləşən sənət aləminin simvollarından birinə çevrilən, əsrin səsinə səs verən, tarixi yaradan sənət fədailərindən biri olan Hüseynqulu Sarabski səhnəmizin əfsanəvi Məcnunu kimi şöhrətlənmişdir. Sənətini musiqi incisi ̶ “Leyli və Məcnun” zirvəsindən başlayan Sarabski bütün ömrünü bu zirvənin məsuliyyətini dərk edərək yaşamış, sənətinə, peşəsinə vurğunluğu ilə nəsillərə nümunə olmuş və zaman-zaman da olacaqdır.
Hüseynqulu Sarabski təkcə böyük aktyor, xanəndə, teatr xadimi, rejissor, pedaqoq deyil, həm də bir şəxsiyyət olaraq tarixə iz salmışdır. O, eyni zamanda Azərbaycan professional musiqi teatrının banilərindən, 1908-ci ildən “Nicat” cəmiyyəti nəzdində “Müsəlman Opera truppası”nın yaradıcılarından biri və solisti olmuşdur.
Xalq artisti Hüseynqulu Sarabskinin həyat və yaradıcılığı xalqımızın incəsənət və mədəniyyət tarixi ilə sıx bağlıdır. Bu gözəl sənətkarın yaradıcılıq biblioqrafiyası ən əvvəl Azərbaycan musiqili teatrının yaranması və möhkəmlənməsi tarixidir.
Uşaqlıq illərini ağır keçirmiş Sarabski üçün əsl məktəb olmuşdur. Onun yaddaş xəzinəsi ən müxtəlif və əksər halda gözlənilməz mənbələr vasitəsilə zənginləşmişdir. Sarabskinin müşahidəçiliyi onun təfəkkür fəaliyyəti və təxəyyülü ilə daim təmasda olmuşdur. Onun bütün bədii qabiliyyətlərinin mərkəzində heç şübhəsiz ki, musiqi dururdu. Musiqi H.Sarabskinin bütün daxili aləminə hakim kəsilmiş, onun incə hisslərini və həyəcanlarını ifadə etmək üçün qüdrətli vasitəyə çevrilmişdir.
Sarabskinin qeyri-adi musiqi duyumu, aktyorluq qabiliyyəti onun digər bədii yaradıcılığı üçün də geniş üfüqlür açmışdır. Uşaqlıq dövründən başlayaraq ömrünün sonlarınadək mənsub olduğu xalqının musiqisi bu böyük sənətkarı müşaiyət etmiş və inqilaba qədərki milli opera obrazlarının bütöv bir qalereyasını yaratmaq üçün baza olmuşdur. Qeyd etmək lazımdır ki, Sarabskidə musiqi qabiliyyəti ilə yanaşı digər keyfiyyətlər də ̶ aktyorluq, vokal, ədəbiyyat və s. eyni dərəcədə inkişaf etmişdi.
Hüseynqulu Sarabski şəxsiyyətində azərbaycanlılara xas olan muğam duyğusu çox güclü hiss olunur. O, sanki haqqında əfsanələr yaradılmış istedadlı musiqiçiləri və xanəndələri xatırladır. Muğam dəstgahı üçün xarakterik olan bütün cəhətlər bir insan, bir sənətkar kimi Sarabskidə əks olunmuşdur. O, muğamın əqli dərinliyini, hissi coşqunluğunu, yüksək kədər motivlərini böyük ustalıqla aça bilmişdir. Bütün bu keyfiyyətlərə yiyələnmək üçün xalq ruhunun daşıyıcısı və onun ümumiləşdiricisi olmaq lazımdır. Ustad bu keyfiyyətləri yaradıcılığının zirvəsi olan Məcnun rolunda göstərə bilmişdir. Lakin Sarabski təkcə opera artisti olaraq qalmamışdır. Yaradıcılığa 1906-cı ildə öz dostu və müəllimi Nəriman Nərimanovun rəhbərliyi ilə dram teatrında başlamış sənətkar Azərbaycan dramaturqlarının pyeslərində onlarla rollarda çıxış etmişdir.
Dünya opera sənətinin unikal bir səhifəsi olan Şərqin və Qərbin musiqi teatr ənənələrinin kəsişdiyi muğam operasının tarixini Hüseynqulu Sarabskisiz təsəvvür etmək mümkün deyil. Azərbaycan operasının yaranmasında və inkişafında Sarabskinin böyük xidməti olmuşdur. O, Azərbaycanın görkəmli dram aktyoru olmaqla həm də inqilaba qədər tamaşaya qoyulmuş bütün milli opera və musiqili komediyaların baş qəhrəmanlarının əvəzsiz ifaçısı idi. Hüseynqulu milli opera tarixində Üzeyir Hacıbəylinin opera və operettalarında – Kərəm («Əsli və Kərəm»), Şeyx Sənan («Şeyx Sənan»), Şah Abbas («Şah Abbas və Xurşidbanu»), Söhrab («Rüstəm və Söhrab»), Sərvər («O olmasın, bu olsun»), Məran bəy («Ər və arvad»), Əsgər («Arşın mal alan»), Müslüm Maqomayevin «Şah İsmayıl»ında Şah İsmayıl, Zülfüqar Hacıbəyovun “Aşıq Qərib”ində Aşıq Qərib rollarının ilk ifaçısı kimi ad qoydu. Hər bir obraz üçün Hüseynqulu Sarabski təravətli, fərqli boyalar tapırdı.
Bu görkəmli sənətkarın yaradıcılıq inkişafını izləmək üçün onun təkcə Məcnun obrazı üzərindəki işini yada salmaq kifayətdir. O, bütün yaradıcılıq fəalimyyəti dövründə 400 dəfə bu rolda çıxış etmiş, Azərbayan səhnəsinin əfsanəvi, təkrarolunmaz Məcnunu kimi tanınmışdı.
Sarabski özünün yaradıcı intuisiyasına və Azərbaycan xalqının əsrlər boyu davam etmiş bədii təcrübəsinə istinad etmişdir. Sarabskinin təbii istedadı böyük Füzulinin ölməz poemasının və Üzeyir Hacıbəyli musiqisinin dərin humanist məzmunu ilə birləşərək bənzərsiz Məcnun obrazının yaranmasına səbəb olmuşdur. “Kaspi” qəzeti 1910-cu il 9 may tarixli sayında yazırdı: “Sarabski, bu “səhnə Məcnunu” bu rolu oynamağa biganə qala bilməz. O, bu rolda ardıcıl olaraq Məcnunun bütün fikirlərini, dərdlərini, əzablarını yaşayır. Sarabskinin Məcnun rolu üzərindəki işi obrazı başa düşmək, onu yaşamaq cəhətdən sənətkarın necə böyük qabiliyyətə malik olduğunu göstərirdi”.
Hüseynqulu Sarabski ömrünün 40 ilini teatr sənətinə həsr etmişdir. O, bu illər ərzində silsilə obrazlar yaratmaqla, Azərbayan teatr səhnəsini zənginləşdirmişdir. İllər ötdükə yaranan yeni-yeni əsərlərdə ona həvalə olunan obrazlar Hüseynqulu sənətindən doğan amillər nəticəsində peşəkar bir şəkildə tamaşaçılara çatdırılırdı. Sarabski tükənməz və qeyri-adi yaradıcı potensialını genişləndirərək, Azərbaycan radiosunda, konsert salonlarında, mədəniyyət evlərində özünəməxsus repertuarla çıxış edən klassik musiqi nömrələri ilə yaddaşlara gözəllik bəxş edirdi.
Məlum olduğu kimi sənətkarın ifaçılıq sənəti ilə yanaşı, onun təşkilatçılıq işləri də Azərbayan musiqi mədəniyyətinə böyük töhfələr vermişdir. Belə ki, milli mədəniyyətimizin inkişafı naminə çalışan xanəndə 1932-ci ildə respublika xalq yaradıcılıq evinin yaradılmasında böyük rol oynamışdır. 1932-ci ildə ona respublikanın xalq artisti adı verilmişdir. Hüseynqulu Sarabski Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında, Opera və Balet Teatrında dövrün çox görkəmli sənətkarları olan Seyid Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov, Yavər Kələntərli, Sürəyya Qacar kimi məşhur müğənnilərlə muğam və etnoqrafik konsertlərdə bir xanəndə kimi fəaliyyət göstərmişdir. 1934-cü ildə o, Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin üzvü, 1938-ci ildə isə respublika Ali Sovetinin deputatı seçilmişdir. İctimai və səhnə fəaliyyəti onun Azərbaycan mədəniyyət və sənət tarixindəki rolunu vəhdət halında istiqamətlənməsinə kömək etmişdir.
Eyni zamanda Hüseynqulu Sarabski geniş yaradıcılıq imkanlarını ortalığa qoymaqla yanaşa, pedaqoji fəaliyyətlə də məşğul olmuşdur. O, uzun illər Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında müəllimlik, Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbində isə vokal sinfinə başçılıq etmişdir. Hüseynağa Hacıbababəyov, Məmmədtağı Bağırov, Əlövsət Sadıqov, Həqiqət Rzayeva kimi məşhur opera müğənniləri Hüseynqulu Sarabskidən dərs almışlar. Eyni zamanda, Şövkət Ələkbərova, Sara Qədimova, Tükəzban İsmayılova onun sinfində oxumuşlar.
Bütün bunlarla yanaşı, Hüseynqulu Sarabski həm də bir çox publisistik əsərlərin müəllifidir. O, hələ gənc yaşlarında “Nadanlıq”, “Axtaran tapar” və “Nə tökərsən aşına, o da çıxar qaşığına” adlı üç dram əsəri yazmışdır. Onun Azərbaycan musiqili teatrının tarixi haqqında “Aktyorun xatirələri” və doğma şəhərinin həyatına dair tarixi-etnoqrafik materiallarla zəngin olan “Köhnə Bakı” adlı kitabları bu gün də öz aktuallığını itirməmişdir.
O, Üzeyir Hacıbəyli, Müslüm Maqomayev, Zülfüqar Hacıbəyovla birlikdə çiyin-çiyinə yeni musiqi tarixinin qurucularından biri idi. Azərbaycan musiqi sənəti tarixində öz yeri olan Hüseynqulu Sarabski sənət yolunu çoxşaxəli bir tərzdə davam etdirərək, bir tərəfdən teatrda böyük sənət məbədində uğurlu tamaşalara imza atırdı, digər tərəfdən isə səsləndirdiyi muğamları ilə Azərbaycanın çoxəsrlik sənət nümunələrini geniş bir şəkildə xalqa təqdim edirdi. Azərbayanın muğam sənətinin inkişafında və onun bir xətt üzrə dinamikliyinin qorunub saxlanılmasında Hüseynqulu Sarabskinin rolu müstəsna olmuşdur. Sənətdə və səhnədə tələbkarlığı ilə seçilən Hüseynqulu Sarabski neçə-neçə əsərlərin müəllifi olaraq öz möhürünü vurmuş və ondan sonra gələn ifaçılar üçün bir məktəb rolunu oynamış, bu gün də yaradıcılıq nümunələri öz dəyər və mahiyyətini yüksək bir səviyyədə təqdim edir.
Sənətkarın bizə gəlib çatmış nadir qrammofon vallarından bu böyük xalq sənətkarını, el nəğməkarını, gözəl musiqişünası və ictimai xadimi, incəsənətimizin inkişafı uğrunda mübarizə aparanların ön cərgəsində gedən görürük, onunla fəxr edirik.
Hüseynqulu Sarabski ömrünün son günlərinədək oxuyub və Məcnun obrazının əsl aşiqi olub. 1945-i il fevralın 2-də ömrünün son günündə aktrisa Həqiqət Rzayevanı və tarzən Qurban Pirimovu evinə dəvət edərək, onlardan xahiş edir ki, “Leyli və Məcnun”dan bir parçanı ifa etsinlər. Son dəfə “Leyli və Məcnun”dan bir parçaya qulaq asan H.Sarabski dünyadan Məcnun kimi köçür. Lakin o özündən sonra Azərbaycan səhnəsində bir çox Məcnunlara yol açdı.
Beləliklə, Şərqin ilk operasında neçə-neçə aktyor və ifaçı nəsli yetişdi. Artıq 107 ildir ki, Azərbayan səhnəsi Leylilərlə, Məcnunlarla nəfəs alır, yaşayır. Bu dövr ərzindəki Məcnun rolunda Hüseynqulu Sarabski, Sidqi Ruhulla, Hüseynağa Hacıbababəyov, Məmmədtağı Bağırov, Əlövsət Sadıqov, Xanlar Haqverdiyev, Şirzad Hüseynov, Əbülfət Əliyev, Qulu Əsgərov, Bakir Haşımov, Arif Babayev, Canəli Əkbərov, Baba Mahmudoğlu (Mirzəyev), Səfa Qəhrəmanov, Alim Qasımov, Mənsum İbrahimov, Səbuhi İbayev və başqaları ustalıqla, özlərinə məxsus məharətlə çıxış etmişlər. Hələ bundan sonra da bu operada çox-çox Leylilər, Məcnunlar yetişəcək və bu böyük sənətkarın xatirəsi xalqımızın arasında əbədi olaraq yaşayacaqdır.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
- Hacıbəyli Ü.Ə. Seçilmiş əsərləri. : Yazıçı, 1985.
- Hüseynov İ. Hüseynqulu Sarabski və Azərbaycan mədəniyyəti. // B.: “Mədəni-maarif” jurnalı, №7, 2005, s. 29
- Məmmədova R. Səhnəmizin Məcnunu. // “Musiqi dünyası” jurnalı, №1, 1999, s. 144
- Əkbərova Ş. Xalq sənətini yaşadanlar. // “Mədəni-maarif” jurnalı, №4, 2005, s.31.
- “Kaspi” qəzeti, 9 may 1910.
- http://diskoqrafiya.musigi-dunya.az
Первый исполнитель роли Меджнуна в 107- летней опере Востока
РЕЗЮМЕ
Данная статья посвящена творчеству яркой личности ХХ века национальной музыкальной культуры Азербайджана. В статье широко освещается театральная деятельность на оперной сцене актера, режиссёра, педагога, драматурга, народного артиста Азербайджана Гусейнгулу Сарабского.
Ключевые слова: Азербайджан, Меджнун, Гусейнгулу Сарабского, актер, режиссёр, опера
The 1st Majnun of the 107 year old opera of East
SUMMARY
The opera singer, actor, producer, teacher, theatre worker, People`s artist of Azerbaijan having his own position in the list of bright personalities of Azerbaijan National Music culture of the XX century `s reactive life is illuminated, his activity in national opera is informed in this article.
Key words: Azerbaijan, Majnun, Huseyngulu Sarabski, actor, producer, opera
Rəyçilər:
professor Arif Babayev;
AMK-nın dosenti Jalə Qulamova.