Opera səhnəsində qadin xanəndələrin rolu
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
“KONSERVATORİYA” № 3, 2015
AMK-nın müəllimi
Opera səhnəsində qadin xanəndələrin rolu
Açar sözlər: muğam, opera, xanəndə, səhnə, obraz, Ü.Hacıbəyli, M.Maqomoyev, Ş.Axundova
İncəsənət tariximizə nəzər saldıqda maraqlı bir faktla qarşılaşmış oluruq. XIX əsrin 70-ci illərində əsası qoyulmuş professional teatr səhnəmizdə XX əsrin 30-cu illərinə qədər qadın aktyorlar yox idi. Səhnəmizdə qadın rollarını da kişi aktyorlar oynamaq məcburiyyətində qalırdılar. 1908-ci ildə Ü.Hacıbəylinin yazdığı Şərqin ilk operası olan “Leyli və Məcnun” Bakıda səhnəyə qoyuldu. Bu tamaşada Leyli obrazını səhnədə yaradacaq aktyoru tapmaq və onu bu işə razı salmaq asan olmadı. Uzun xahiş və minnətdən sonra çayçı şagirdi Ə.Fərəcov bu işə razı olsa da, “Leyli və Məcnun” operasının ilk tamaşasından sonra oynamaqdan imtina etdi. 1908-ci ilin aprelin 22-də ikinci dəfə oynanılan tamaşada Leyli rolunu bəstəkarın xalası oğlu Əhməd Bəşir oğlu Bədəlbəyli (Ağdamski) oynadı. Lirik tenor səsə malik olan Ağdamski gözəl müğənni olmaqla yanaşı, başqalaşma məharəti ilə seçilirdi. Yəni müxtəlif xarakterli qadın rollarını oynamaq, bu obrazları yaratmaq istedadı Ə.Ağdamskidə çox qabarıq idi. Yüksək aktyorluq qabiliyyəti və Azərbaycan muğamlarının yanıqlı dili və ahəngi ilə Leylinin, “Əsli və Kərəm” operasında Əslinin odlu məhəbbətini, hicran əzablarını, nakam eşq faciəsini məharətlə yaradan Ə.Ağdamski, həm də möhkəm iradəli diribaş kəndli qızı olan Xurşidbanunu, “Rüstəm və Söhrab”da yaşlı və təmkinli qadın obrazı olan Təhminəni, “Aşıq Qərib” operasında Şahsənəm obrazını böyük məharətlə yaradırdı. O, 12 il qadın qiyafəsində çıxış edərək, qadın rollarının unikal ifaçısı kimi muğam operası tarixində yaşamaqdadır.
1916-cı ildən daha bir kişi ifaçı lirik tenor səsə malik olan Hüseyanağa Hacıbababəyov da muğam operalarında qadın rollarını ifa etməyə başlayır. Leyli, Əsli, Xurşidbanu, Aşıq Qəribin anası rolunda çıxış edən H.Hacıbababəyov sonralar Məcnun, Kərəm, Şah İsmayıl rollarını da ustalıqla ifa etmişdir.
Xanəndə Əbdülbaqi Zülalovun (Bülbülcanın) nəvəsi Sona Hacıyeva səhnəmizin ilk qadın Leylisi olur. 1927-ci ildən Sona xanımdan sonra operada Leylini oynayan ilk azərbaycanlı qadın xanəndə Sürəyya Qacar olur. Metso-soprano səsə malik olan S.Qacar Leylidən başqa Əsli və Şahsənəm obrazlarını da yaradır.
Daha sonra opera səhnəsində Həqiqət Rzayeva görünməyə başladı. Zəngin sənət yolu keçmiş sənətkar Leyli, Şahsənəm, Ərəbzəngi obrazlarını özünəməxsusluqla yaratmaqla yanaşı, “Koroğlu” operasında xanəndə qızı da oynamışdı. Güclü və məlahətli səsə, yüksək ifaçılıq istedadına malik olan H.Rzayeva da başqalaşma qabiliyyəti qabarıq tərzdə özünü göstərirdi. Belə ki, lirik səpkili Leyli və Əsli rollarıyla yanaşı Ərəbzəngi kimi qəhrəman qadın surətini də məharətlə oynamışdı. O, səhnəmizdə ən uzunömürlü Leyli olub, 40 illik səhnə fəaliyyətində min dəfədən çox Leyli surətini yaradıb, 500 dəfədən çox Ərəbzəngi oynayıb.
Burada maraqlı bir faktı da diqqətə çatdırmaq istərdik. 1927-ci ilə qədər Ərəbzəngi obrazı operanın yalnız bir pərdəsində yer alırdı (obrazın əsas ifaçıları Əli Zülalov və Məmmədtağı Bağırov olmuşdur), lakin 20 yaşlı H.Rzayevanın ustalıqla yaratdığı Ərəbzəngi rolunu görən M.Maqomayev sonralar operanı yenidən redaktə edərək Ərəbzənginin mövqeyini artırdı ona 4 pərdədə yer verdi. İlk dəfə muğam operasına daxil edilən döyüşçü qadın obrazını yaradan kişilərlə təkbətək vuruşan mübariz Ərəbzəngi obrazı məhz muğamlarla xarakterizə olunurdu. H.Rzayeva “Mahur-hindi” muğamını, “Qarabağ şikəstəsi”ni, “Kəsmə şikəstə”ni sərbəst və kövrək səsin ustalığı ilə ifa edirdi.
Soprano səsə malik olan Gülxar Həsənova Leyli, Əsli, Leylinin anası, xanəndə qız, Ərəbzəngi rollarını məharətlə ifa etmişdi. Rübabə Muradova güclü, təsirli və müxtəlif çalarlı səs diapazonuna və orijinal ifaçılıq üslubuna malik xanəndə idi. O, Leyli, Əsli, Şahsənəm, Ərəb-zəngi, xanəndə qız partiyalarını səsinin özünəməxsus yanğısı ilə səmimiyyəti və həssaslığıyla ifa edirdi. O, ürəyinin bütün ağrısıyla, yanğısıyla oxuyur, aktyor kimi obraz yaratmağı bacarırdı. Onun “Lelyli və Məcnun” operasının I və II pərdələrində oxuduğu “Segah” sonrakı pərdədə “Şur” və “Bayatı-Şiraz” sanki tamaşaçını ovsunlayırdı.
R.Muradova həm də Ş.Axundovanın “Gəlin qayası” operasında Sənəm rolunu böyük müvəffəqiyyətlə oynamışdır. Muğam operalarında R.Muradovanın tərəf-müqabili kimi baş rollarda Ə.Sadıqov, H.Hacıbababəyov, Ə.Əliyev çıxış etmişlər.
Sara Qədimova Leyli, Əsli obrazlarını müvəffəqiyyətlə ifa etmişdir. Lirik kolarotur-soprano səsə malik olan və muğam operalarında özünəməxsus oxu tərzi ilə seçilirdi.
1961-ci ildə S.Şuşinskinin sinfini bitirən Zeynəb Xanlarova operaya solist kimi dəvət olunmuşdu. O, muğam operalarında baş rolları Leyli, Əsli obrazlarını həm dramatik ifaçılıq, həm də musiqi səciyyəsi baxımından son dərəcə dolğun və təsirli yaratmışdır. Xüsusilə Z.Xanlarovanın təfsirində Leyli obrazı daha fərqlidir. Zeynəb xanım Leylinin faciəsini səhnə obrazı səviyyəsinə yüksəldərək potensial aktyorluq məharətini təcəssüm etdirir.
Leylinin obrazını dəlicəsinə sevən məsum, bədbəxt bir qız, feodal patriarxal dünyagörüşünün qurbanı olan, eşq girdabından fəğan edən sədaqətli namuslu aşiq kimi yaradan Z.Xanlarova öz aktyorluq istedadını kamil vokal partiyası ilə uzlaşdırır. Böyük rus bəstəkarı P.İ.Çaykovskinin söylədiyi kimi, “tamaşaçı operaya yalnız eşitmək üçün deyi, həm də baxmaq üçün gəlir” müdrik kəlamları məhz Z.Xanlarovanın ifaçılıq xüsusiyyətinə yaxındır.
Ümumiyyətlə, Ü.Hacıbəyli operalarında muğamlardan istifadə edərkən, onların hər birinin ənənəvi obrazlı emosional təsirini əsas götürərək, hadisələrin gedişinə uyğun tərzdə uzlaşdırır. Məsələn, “Mahur-hindi” və “Segah” muğamları ilə “Leyli və Məcnun”un işıqlı, saf məhəbbətini, “Şur” muğamının üstünlük təşkil etdiyi ikinci pərdədə “Səmayi-şəms” şöbəsi ilə Leylinin və həyəcanla qızını günah hərəkətlərdən qorumağa çalışan anasının dialoqu verilir. Əvvəllər Leyli obrazını yaradan Gülxar Həsənova Z.Xanlarovanın Leylisi ilə tərəf-müqabil olarkən Leylinin anası rolunu böyük məharətlə ifa edirdi. Z.Xanlarovanın ifaçılığında nəzərə çarpan əsas cəhət isə öz Leylisini təcəssüm etdirmək, fərdi yaradıcılıq keyfiyyətinə arxalanıb bənzərsiz bir səhnə surəti canlandırmaq cəhdi idi. İlk dəfə Z.Xanlarova Məcnun obrazının ifaçısı Əbülfət Əliyevlə səhnəyə çıxmışdı, lakin sonralar Bakir Haşımov və daha çox Arif Babayevlə tərəf-müqabil olmuşdur. Z.Xanlarovanın sözlərinə əsasən, onun opera müğənnisi kimi uğrunda məhz bu üç xanəndənin də xidmətləri var. Z.Xanlarova öz müsahibələrində Ə.Əliyevin Məcnun obrazını daha lirik, B.Haşımovun Məcnununda divanəlik çalarlarının daha qabarıq olmasını, A.Babayevin Məcnunu isə eşqində çılğın, həyata küsgün motivləri cilalanmaqda qeyd edir.
1966-cı ildən operanın muğam truppasına solist kimi fəaliyyətə başlayan Nəzakət Məmmədova geniş diapazonlu və lirik-dramatik səsə malik olan bir xanəndə idi. Leyli rolu ilə səhnəyə gələn N.Məmmədova bu obrazı çox cazibədar və təsirli oynayır, öz qəhrəmanını tamaşaçıya sevdirə bilirdi. Yanıqlı və təmiz səsə malik olan N.Məmmədovanın Leylisi əvvəlki Leylilərdən bir neçə müsbət cəhəti ilə fərqlənirdi. Onun zahiri görkəmi obraza bütünlüklə uyğun gəlirdi, hərəkələrində donuqluq yox idi, Leyliyə xas olan xüsusiyyətləri bəzən nikbin, bəzən kədərli əhvali-ruhiyyəni səhnədə inandırıcı şəkildə əks etdirə bilirdi. Əvvəllər Leyli obrazını tamaşaçılara sevdirən H.Rzayeva, N.Məmmədovanın ifaçılığına yüksək qiymət verir və qeyd edirdi ki, səhnə davranışındakı, səsinin tonundakı yeni boyalar və ştrixlər nəticəsində tamaşaçılar onu sevgi və məhəbbətlə qarşılayırlar. Sonralar N.Məmmədova muğam operalarında digər yaddaqalan rollar da oynadı. O, Əsli, Ərəbzəngi, xanəndə qız, Gülbahar obrazlarını öz kövrək, həzin səsi, təbii, emosional canlı aktyor oyunu və orijinal ifaçılıq manerası ilə yaradırdı.
Digər maraqlı ifa Qəndab Quliyeva və Səkinə İsmayılovaya aiddir. Gözəl səs, oynadığı rollara müvafiq xarici görünüşə malik olan S.İsmayılova həm də obrazların yaradılmasında öz başqalaşma istedadından bəhrələnərək Leyli, Əsli, Şahsənəm, Gülbahar rollarını özünəməxsus tərzdə ifa etmişdi. Lirik soprano səsinin diapazununu, özünəməxsus tembri, həmçinin xarici görünüşü Q.Quliyevaya səhnədə uğur qazanmasına, yaratdığı obrazların daxili aləmini açmaqda kömək edən vasitələrdən olmuşdur.
Xanəndələr Rəsmiyyə Sadıqova, Raziyyə Şirinova, Sahibə Əhmədova və başqaları da uzun illər muğam operalarında çıxış etməklə öz ifaçılıq xüsusiyyətlərinin parladığı və səhnədəki aktyorluq məharətləri ilə yaddaşda qalmışdılar. Xüsusilə Sahibə Əhmədova Leylinin anası və Ərəbzəngi obrazlarını özünəməxsus ustalıqla yaratmışdır. Döyüşçü qadın obrazının onun səs tembrinə və qabarıq bədən quruluşuna yaxın olması, məhz əməkdar artist S.Əhmədovanın bu rolda tamaşaçıların rəğbətini qazanmasına kömək etmişdir.
XX əsrin sonu, XXI əsrin əvvəllərində isə muğam operalarında əsas rolların ifaçısı kimi Nəzakət Teymurova, Aygün Bayramova, Gülyanaq Məmmədova, Gülüstan Əliyeva çıxış etmişlər. Onlar öz rollarını uğurla ifa etməklə yanaşı, hər biri özünəməxsus tərzdə obrazı səhnədə canlandırmaqla, rollarına yeni cizgilər, nüanslar, fərdilik əlavə etməklə ifaçılıq qabiliyyətlərini göstərməyə çalışırlar.
Xüsusən Aygün Bayramovanın Leylisi haqqında danışmaq istərdik. Leyli və anasının səhnəsində Leylinin anasına bəslədiyi sonsuz məhəbbəti, hörmət və itaəti eyni zamanda, qəlbində gizlədiyi ülvi eşqindən ayrılmaq qorxusu kimi hissləri ifadələyən bu səhnə Aygün Bayramova tərəfindən çox təsirli təqdim olunmuşdu. Çarəsiz qızın simasına çökən ürkək, lütf diləyən baxışlarını, bütövlüklə pərişan halını yüksək professionallıqla göstərərək, tamaşada cərəyan edən hadisələrin səhnədə deyil, sanki real həyatda baş verdiyini inandırıcı şəkildə tamaşaçıya göstərir. Onun səsinin təmizliyi və tükənməzliyi xüsusilə “Qatar” muğamının çox zil pərdəsini ifa edərkən duyulur. İbn-Salama ərə verilmiş Leyli, qarşılıqsız məhəbbətə olan nifrətini elə məhz “Qatar”la fəryad etmişdi. Nakam sevgiyə isə olan münasibəti, duyğuları bütün zənginliyilə Leylinin ölüm pərdəsində ifa etdiyi “Segah”a çökmüşdür. Səsindəki sızıltı, yanğı, iztirablı məhəbbəti, vüsal həsrətini bütövlüklə təcəssüm etdirir.
Son illərdə opera səhnəsində yeni gənc ifaçılar – Vüsalə Musayeva, Lalə Məmmədova, Arzu Əliyeva çıxış etməyə başladılar. Onu qeyd etməliyik ki, 1976-cı ildən etibarən artıq muğam operalar yazılmasa da, Azərbaycan bəstəkarlarının həmin dövrədək yazdığı əsərlər sevilərək xanəndələr tərəfindən oynanılır və tamaşaçıların rəğbətini və məhəbbətini qazana bilir. Yəni klassik səpkili operaların mövcudluğu, heç də muğam operalarına olan marağı azaltmır, əksinə Şərq təfəkkürünün kamil sözünü, eləcə də fəlsəfi mahiyyətini özündə daşıyan və şifahi ənənəyə əsaslanan professional musiqi janrı kimi operalarda yaşayır.
Tamaşalarda çıxış edən hər hansı bir nəslin nümayəndəsi olan qadın xanəndələr təkcə xanəndə kimi deyil, eyni zamanda aktyor kimi fərdi ifaçılıq xüsusuiyyətləri və yaradıcılıq keyfiyyətləri prizmasından öz roluna yanaşmaqla operadakı obrazları əsl mənada sevdirməklə tamaşaçıların qəlbini fəth etməyə nail olmuşlar.
ƏDƏBİYYAT:
- Çəmənli M.Ş. “Leyli və Məcnun” 100 il səhnədə, B.: El, 2008, 432 s.
- Hacıbəyov Ü.Ə. “Leyli və Məcnun”dan “Koroğlu”ya qədər. Əsərləri. II cild. B.: 1965.
- Əliyeva F.Ş. XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda musiqi tənqidi. // “Musiqi dünyası” jurnalı, 2005 № 3-4/25 s. 86.
- Əhmədov Ə.Ə. Muğam operalarımızın qürubu. B.: 2013.
Педагог АНК
РОЛЬ ЖЕНЩИН-ХАНЕНДЕ НА ОПЕРНОЙ СЦЕНЕ
Резюме
В статье представлено творчество женщин-ханенде (исполнительниц мугама), давших жизнь разным образам на национальной оперной сцене (с начала ХХ века и по сей день). В статье включены интересные мнения о сценической деятельности женщин-ханенде, исполнившие главные роли в операх-мугам на оперной сцене.
Ключевые слова: мугам, опера, ханенде (исполнитель мугамов), сцена, образ, У.Гаджибейли, М.Магомаев, Ш.Ахундова.
Lecture of ANC
ROLE OF FEMALE-KHANENDE ON AN OPERA SCENE
Summary
The submitted article is about the women singers who animates the different characters on the our national opera stage from tne beginnings of XX centuries to the present. The intersting thoughts related to the stage activity of all women singers playing the main role at the mugham operas on the opera stage at the article.
Key words: mugham, opera, singer, stage, character, U.Hajibayli, M.Magamoyev, Sh.Akhundova
Rəyçilər:
professor Arif Babayev;
professor Akif Quliyev.