Muğam təhlili və terminologiyasının aktual məsələləri
AZƏRBAYCAN MİLLİ KONSERVATORİYASI
«KONSERVATORİYA» 2019 № 3 (45)
Qars Qafqaz Universiteti
Dövlət Konservatoriyasının müəllimi
AMK-nın dissertantı
Elmi rəhbər: sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Rafiq Musazadə
Ünvan: Bakı, Yasamal rayonu, Ələsgər Ələkbərov 7
Email: shamilnava65@gmail.com
UOT: 781,7
MUĞAM TƏHLİLİ VƏ TERMİNOLOGİYASININ AKTUAL MƏSƏLƏLƏRİ
Xülasə: Məqalədə Yaxın Şərq məqam nəzəriyyəsi əsasında tərtib olunmuş yeni məqam konsepsiyasının bəzi nəzəri cəhətlərindən bəhs edilir. Müəllif Azərbaycan muğamlarının əsaslandığı klassik Yaxın Şərq məqam nəzəriyyəsini tədqiq edərək, Avropa musiqi nəzəriyyəsində tam qarşılığı olmayan bir sıra xüsusi anlayışları təyin etmişdir. Məqalədə qarşıya qoyulan suallar və praktik nümunələrlə, muğamların tədqiq və təhlil edilməsində həmin anlayışların zəruriliyi göstərilir. Müəllif Azərbaycan muğamlarının ümumi sistem şəklində öyrənilməsi fikrini irəli sürmüşdür. Təqdim olunan yeni anlayış və terminlər: klassik səs sistemi, təməl tonallıq, əsil tonallıq, ana dəng(tetraxord), məqam sistemi, təməl məqam, əsas pentaxord, bəsit muğamlar (məqamlar), pərdə evləri, iç məqam, dış məqam, surətən muğam, fərr muğamlar, muğam registrləri, sütun pillələr, kök səslər, təkan gedişi və növləri, əsas təkan, yardımçı təkan, təkanedici səs, hədəf səs, müvəqqəti şah pərdə, dugah ağazı, mayə ağazı, nəva ayaqcığı, ümumi orta dayanacaq və s.
Açar sözlər: muğam nəzəriyyəsi, təməl məqam, pərdə “ev”ləri, muğam registrləri, sütun pillələr, kök səslər
ƏDƏBİYYAT:
- Hacıbəyov Ü. Ə. Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları. B.: ADMN, 1962, 110 s.
- İsmayılov Ş. Muğam tonallıqlarının transpozisiya problemləri // Rast müzikoloji dergisi, Cilt 1, Sayı 1 (2013) s. 131-153 URL:https://rastmd.net/index.php/Rast/article/view/11/9
- Ramazan Kamiloğlu. Ahmed oğlu Şükrullah (1388-1489) ve “Edvarı musiki” adlı eseri. Ankara. 2007. 177 s.
- Doğrusöz Nilgün. Hariri bin Muhammedin Kirşehri edvarı. İstanbul. 2007. 218 s.
- Keskiner Bora. Kadızade Mehmed al-Tirevi. Risale-i Edvar. 40 s.
- Arısoy Mithat. Seydinin El-Matla adlı eseri üzerine bir çalışma. İstanbul.1988, 232 s.
- Mirzə bəy. Musiqi risaləsi (Farscadan tərcümə, ön söz və şərhlər G.Şamillinindir). B.: Azərbaycan, 1995. 86 s.
- Kantemiroğlu D. Kitabu İlmil-Musiki ala vechil-Hurufat. İ.: Yapı kredi yayınları, 2001, 695 s.
- Muğam-irs layihəsi. Səfiyəddin Urməvi. Kitabül-ədvar. B.: Şərq-Qərb, 2006, 107 s.
- Sadreddin Özçimi. Hızır bin Abdullah ve Kitabül-Edvar. İstanbul: T.C. Yüksek ögretim kurulu dokumantasyon merkezi, 1989, 221 s.
- Kamiloğlu Ramazan Şehri Kirşehri el-mevlevi Yusuf ibn Nizameddin ibn Yusuf Ruminin Risalei musikinin transkribe ve degerlendirilmesi. Malatya.: T.C. Yüksekögretim kurulu dokumantasyon merkezi, 1998, 121 s.
- İmrani. R. Azərbaycan muğam janrının yaranması və inkişaf tarixi. B.:ADPU mətbəəsi, 1994, 251 s.
- Nəvvab Mir Möhsün “Vüzuhül Ərqam”. B.: Elm. 1989. 53 s.
- Erhan Tekin. Safedinin (1297-1363) müzik teorisinin incelenmesi. İ.: 2007, 132 s.
- Эльдарова Э. Искусство ашыгов Азербайджана. Б.: Ишыг, 1984, 118 с.
- ƏkrəmC. Əruzun nəzəri əsasları və Azərbaycan əruzu.: Elm, 1977, 417 s.
Преподаватель Государственной Консерватории
при Карс Кафгазском Университете
Диссертант АНК
АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ МУГАМНОГО АНАЛИЗА И ТЕРМИНОЛОГИИ
Резюме: В статье обсуждаются некоторые теоретические вопросы новых ладовых концепций, составленные на основе теории Ближневосточных ладов. Автор, опираясь на Ближневосточеую ладовую теорию, представил несколько концептуальных понятий, которых нет в европейской музыкальной теории. Вопросы возникающие при анализе и практике исполнения мугамов вынуждают обрашаться к новым методам анализа мугамов и к новой терминологии. Автор поддерживает мысль о том, что мугамы должны изучаться в комплекстном подходе как составная часть восточной музыки. Некоторые понятия и термины вводятся впервые: классическая звуковая система, основные тональности, подлинные тональности, простейшие мугамы, понятие «дом», внутренние и внешние лады, мугамные регистры, ступени-колонны, основной звук, временный устой (müvəqqəti şah pərdə), основной толчок, а также некоторые термины непереводимые на другие языки (ana dəng, bəsit muğamlar (məqamlar), surətən muğam, fərr muğamlar, dugah ağazı, mayə ağazı, nəva ayaqcığı).
Ключевые слова: теория мугама, основной лад, понятие ладовых «домов», мугамные регистры, стунени-колонны, корневые звуки
Lecturer of the State Conservatory
of Kars Kafgaz University
Dissertator of ANC
ACTUAL ISSUES MUGHAM ANALYSIS AND TERMINOLOGY
Summary: The article discusses some theoretical issues of new fret concepts, compiled on the basis of the theory of Middle Eastern frets. Based on the Middle East mode theory, the author presented several conceptual concepts that are not found in European musical theory. Questions arising from the analysis and practice of the execution of mughams compel us to turn to new methods of analysis of mughams and to new terminology. The author supports the idea that mughams should be studied with a comprehensive approach as an integral part of oriental music. New concepts and terms introduced for the first time: classical sound system, basic keys, genuine keys, basic mughams, the concept of “house”, internal and external mode, mugham registers, column steps, target sound, temporary abutment (müvəqqəti şah pərdə), the main push and some terms that cannot be translated into other languages (ana dəng, bəsit muğamlar (məqamlar), surətən muğam, fərr muğamlar, dugah ağazı, mayə ağazı, nəva ayaqcığı).
Keywords: mugham theory, base mode, the concept of modal “houses”, mugham registers, column steps, root sounds
Rəyçilər:
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Fəttah Xalıqzadə
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, professor Lalə Hüseynova